Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tellus plats i universum


smarrdelasmarr

Rekommendera Poster

smarrdelasmarr

hallå,

 

Är det någon som vet var jorden befinner sig i universum?

Vetenskapen säger att universum är ca 14 miljarder ljusår stort, var i universum befinner vi oss?

i mitten?

Utgår man ifrån det område där bigbang skedde när man mäter hur stort universum är?

Eller är det så att forskarna utgår från jordens position?

Om så är fallet. mäter men då i två riktningar?

 

Har sökt svar på de här frågorna länge och hoppas nu på att någon kunnig kan förklara detta för mig.

 

Mvh

 

/smarrdelasmarr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetenskapen säger att universum är ca 14 miljarder ljusår stort,

93 miljarder ljusår är den siffra jag hittar, men detta handlar alltså bara om storleken på det observerbara universum.

Någon storlek i övrigt har vi inte en aning om och det finns ingen vetenskap som kommit fram till om universum är oändligt eller ej. Eftersom vi inte känner till detta så går det heller inte att positionsbestämma något, allt är relativt till var vi sätter våra referenspunkter.

I ett oändligt universum kan vi lika gärna säga att jorden ligger i mitten som tio meter från mitten som två miljarder ljusår från mitten, alla positioner är lika giltiga. I ett slutet universum kan samma resonemang föras, då det där inte heller finns några slutpunkter. Reser du rakt ut i en och samma riktning kommer du slutligen att hamna på startpunkten igen.

 

Kort och gott finns det alltså inget definitivt svar på din fråga, även om den är väldigt kittlande och intressant. Lika intressant är ex. följande motsägelse: Inget kan accelerera till högre än ljusets hastighet, men om Big Bang skedde för ca 14 miljarder år sedan, hur kan då galaxer ha färdats mer än 14 miljarder ljusår sedan dess?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smarrdelasmarr

Varifrån har du fått 93 miljarder?

Alla sökningar jag gör står det ca 13.7..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sökningar jag gör står det ca 13.7..

Är du säker på att det är storleken du hittat, 13.7 miljarder är ju den beräknade åldern hos nuvarande universum.

Siffran jag hittar finns bl.a på Wikipedia, men jag har sett siffran många gånger förr också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universe

 

"Current interpretations of astronomical observations indicate that the age of the Universe is 13.73 (± 0.12) billion years,[1] and that the diameter of the observable universe is at least 93 billion light years, or 8.80 × 1026 metres."

 

Beräknad tid till avspark mot Danmark är dock två timmar, så nu avviker jag in mot stadsliv, pub och storbildstv. Ha en bra kväll!

 

[inlägget ändrat 2009-10-10 18:01:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smarrdelasmarr

Oops.. My mistake. Blandade uppenbarligen ihop ålder med storlek...

 

Sitter här o är lätt rodnad om mina kinder.

 

Det var ju inte en dag för sent att någon rättade mig, Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe.

Nästa viktiga frågan att besvara är:

Om du står på en järnvägsstation coh du ser att ett tåg precis har susat förbi. Anta nu att du är i tåget. Är det tåget som egentligen rör sig eller är det stationsbyggnad som gör det?

Vilket som så tror jag att om vi någonsin ska kunna svara på frågan så måste det till några hundra iq punkter till i medel människan. Jag tycker att det är skönt och ligga på snittet och vara lycklig ovetande om olösta mysterier. Det finns så mycket i ens närhet som är betydligt viktigare att utforska.

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det tåget som egentligen rör sig eller är det stationsbyggnad som gör det?
Hehe, eftersom det sker på jorden som roterar på bra fort så lär det ju vara allt som rör sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smarrdelasmarr

Jag vill hävda att om man nu vet storleken på universum så måste det väl iaf gå att räkna ut var jorden befinner sig?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smarrdelasmarr

Och självklart så är det allt som rör sig, allt ifrån protoner som snurrar runt kärnan till galaxer och även universum självt som roterar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill hävda att om man nu vet storleken på universum så måste det väl iaf gå att räkna ut var jorden befinner sig?!

 

Blir nog lite svårt om ingen idag vet om universum är oändlig eller inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smarrdelasmarr

Visst visst..

 

Faktum är att vissa faktiskt hävdar att de vet hur stort universum är...

 

Om det stämmer eller inte får vara osagt, men om nu universum är ca 95 miljarder ljusår i diameter så borde man också kunna bestämma var vi befinner oss.

 

Lite tjatigt kanske men jag tänker inte ge med mig än..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, eftersom det sker på jorden som roterar på bra fort så lär det ju vara allt som rör sig.

Japp. Precis som en okänd afrikans författare sade som jag glömt namnet på. JAg citerar:

"Allt rör sig" :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smarrdelasmarr

Tack men... Inget svar på min fråga dock :-(

 

Lätt underhållande men jag ska erkänna att jag gillar min mer..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att vissa faktiskt hävdar att de vet hur stort universum är...

Inte säker på hur gammal du är, men det ligger många teorier på bordet. Vissa innefattar de nya rönen kring mörk materia, vissa är baserade på ren Newtonsk (och självklart ofullständig) teori och de flesta vill kombinera tankar som Einstein tog upp.Oavsett vad så är våra enklare tankar helt oapplicerbara, det har alla observationer redan bevisat (såsom det jag nämnde tidigare).

Om du vill kan du blanda in ett par sekter i det hela, men jag föredrar att hålla idioterna på arms avstånd.

 

Kontentan är att hävd iinte är samma sak som sanning. Man använder teorin tillsammans med sannolikhetslära och ren gissning i framtagandet av påståenden. Du, jag eller vem som helst får dra sina egna slutsatser, men ingen vet mer i slutet av dagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om nu universum är ca 95 miljarder ljusår i diameter så borde man också kunna bestämma var vi befinner oss.

95/2 miljarder ljusår är så långt bort i endera riktning från jorden som observationer av stjärnor och annan materia har kunnat göras. 95 miljarder ljusår är alltså bara diametern av den del av universum som vi kunnat studera. av denna cirkel befinner vi oss således förstås i mitten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man få fresta med denna så länge?

Vad ville du säga med denna snutt, inte sa den någonting om vad du är ute efter?

 

Ska du ha svar på din fråga, då får du nog ställa den till en astronom, men frågan är om den/dom kan ge något enhetligt svar ändå, för ingen vet ju egentligen...Är universum runt, fyrkantigt ovalt, eller vad.

 

 

Edit: T.ex dessa kanske har ett bättre svar än vad du anser att vi kan ge dig?

 

http://www.astro.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=8846&a=33082

[inlägget ändrat 2009-10-11 16:28:09 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...