Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivering av hårddisk


kalle2345

Rekommendera Poster

Vore tacksam för lite synpunkter om detta:

Har köpt en erkänt bra märkeshårddisk av en stor webbutik.

Når jag skulle installera den 1000Gb stora disken så visade den bara en bråkdel av utrymmet.

Jag reklammerade givetvis och fick då infon att det var min sak att aktivera den med ett diagnostikprogram som jag själv fick ladda hem.

 

Jag tyckte detta lät mycket märkligt då jag köpt en ny produkt som inte gav vad specen visade vid köpet. Jag hade inget sagt om det hade följt med ett aktiveringsprogram och info vid köpet att man möjligen själv måste aktivera disken.

Jag hävdade att att jag ville ha en ny hårddisk med rätt utrymme,

men först laddade jag faktiskt hem programmet och gjorde flera försök att aktivera den utan att det gick.

Jag misstänkte då att den verkligen var trasig.

När jag skulle reklamera den så blev jag varnad att jag skulle få betala om disken inte var trasig, vilket jag tycker är ett oseriöst sätt att hantera en reklamation.

Jag förstår att man vill ha ersättning om kunden uppenbart själv schablar men så var det inte i mitt fall.

Skrämma upp kunderna att risken är stor att man får betala själv är dålig stil. Så här funkar det inte på de stora varuhusen.

Man skall känna sig trygg som kund om någonting händer.

 

Har nu också mailat tillverkaren och de påstår att det är windows fel som inte alltid ser diskens utrymme???

Detta måste vara tekniskt fikonspråk för att komma runt problemet.

Jag hade 2 likadana diskar och den ena var helt ok, samma dator och Windows. Har ägt ett 20 tal diskar och aldrig stött på detta problemet

Det är klart att felet är i disken och inte i Windows.

Det kan ju inte heller vara kundens skyldighet att laga en ny disk.

Satte just i 2 st 1,5 TB av samma märke och inga problem alls.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-09 22:38:59 av kalle2345]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jo jag vet att jag kan kontakta KO.

Hittils har jag använt mitt sunda förnuft och omdömme.

Jag tycker det är klockrent, ville bara höra om någon annan haft liknande problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem diagnostikprogram frän tillverkaren och kör det på disken. Då får du svart på vitt om den fungerar eller ej.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det och programmet sa "Drive is not ready"

Gjorde flera försök utan att det gick.

Drog slutsatsen att den var kass och skickade tillbaka den.

Säljföretaget undersökte den och lyckades aktivera den och tyckte då att den inte var felaktig och försökte debitera mig för detta.

 

Tänk om man köpte en ny Volvo och på väg hem från affären så upptäcker man att den bara toppar 70 km/h.

Man kontaktar då säljaren som säger att det får du fixa själv med en elektroniklåda som du kan låna på Bilia.

 

Eller att den nya LCD TV*n bara visar svart vitt

vill man ha färg så får man själv hämta en fix för detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte förstår är vad en aktivering av en hårddisk är? Som ny är den ju redo att partitioneras och formateras. Diagnosprogram skiter väl helt i om den ens är partitionerad och helt enkelt går igenom disken för att se om något är galet?

 

Fattar nada med andra ord.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur ser disken ut i diskhanteraren.Partitionernas storlek?Opartitionerat utrymme? Filsystem?

 

Visade den bara en bråkdel av utrymmet är åtminstone för mig oklart.

 

Uttrycket

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-10-14 21:39:17 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu också mailat tillverkaren och de påstår att det är windows fel som inte alltid ser diskens utrymme???

Detta måste vara tekniskt fikonspråk för att komma runt problemet.

 

Inte riktigt.., en äldre version av Windows typ Windows XP SP1 skulle inte kunna hitta den storleken på disk, vet inte supporten vilken version av Windows du kör kan det vara relevant att nämna det.

 

Monshi.

Vad jag inte förstår är vad en aktivering av en hårddisk är?

 

Om en enhet inte känns igen i Windows kan man vara tvungen att "aktivera" (Enable) enheten i enhetshanteraren, man ser då om man tar egenskaper på enheten att den står Disable.

 

Däremot har jag aldrig hört talas om att man skall aktivera en hårddisk oberoende av operativsystemet vilket verkar skett här om nu den kommit från service "aktiverad" och klar för partitionering/formatering?

 

Om det nu inte rör sig om en nätverkshårddisk där mjukvaran måste aktiveras för att kunna användas?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg blev lite fel i tiden. Såg inte (klumpigt)att du fått det åtgärdat.Men det hade kanske klarnat vad man nu menat med aktivering.

 

Om vi dessutom fått reda på vilken disk det handlat om hade det kanske varit en barnlek!

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-10-15 08:52:01 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte lägga ut namn på disk och säljföretag i nuläget

men de är kända båda två. Väntar tills jag får vettiga svar av dem.

Aktivering av disk innebär enligt säljaren att man aktiverar den för att få det utrymme den skall innehålla.

Min innehöll 3,2 Gb och allt var ok i diskhanteraren förutom att jag saknar

massor av utrymme.

Detta var min skyldighet att fixa till enligt säljaren.

 

Det du skriver Monshi det är ju klockrent...

precis så tycker jag med.

Det skall bara vara att formatera disken i Windows.

Men du vet 3, 2 Gb räcker ju inte långt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör senaste Win XP SP3.

Grejen är att jag köpte 2 likadana diskar och den ena funkade klockrent.

Den visade 1000 Gb som den skulle.

Den andra visade bara 3,2 Gb och den var jag själv tvungen att aktivera.

Säljaren sa att det ofta är så eftersom hårddiskar är avancerade produkter.

Själv har jag haft ett 20 tal diskar genom åren och aldrig behövt aktivera någon. Snacka om fikonspråk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...