Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökfunktion för nybörjare i Access


Boom

Rekommendera Poster

Hej,

Har precis börjat använda Access 2003. Har tidigare arbetat med databaser i programmet Adobe FileMaker så jag har grundläggande koll på hur en databas bör struktureras men jag är alltså total nybörjare vad gäller Access 2003.

Över till min fråga:

Jag har skapat en Accessdatabas som är en inventarieförteckning för min arbetsplats. Databasen innehåller tre tabeller:

- en tabell med själva inventarielistan med kolumner för produktnamn, stöldmärkning osv. Dessutom finns två uppslagskolumner som hämtar sina värden från de andra två tabellerna;

- en tabell med kategorier, t.ex. "Datorutrustning > dator" eller "Datorutrustning > skärm";

- en tabell med lokaler, t.ex. "Serverrum" eller "Föreläsningssal 1".

Jag vill nu skapa en sökfunktion där jag kan ta fram alla produkter av en viss kategori, i en viss lokal, en viss tillverkare osv. Sökresultatet bör visas som en lista eller liknande.

Hur gör jag enklast detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej hej

 

Du skapar en fråga med de fält som du vill ha med. Om du har sett till att de tre tabellerna är relaterade till varandra, kan du i frågorna sammanställa information från de olika tabellerna.

 

Du skapar troligen din fråga som en parameterfråga. Du gör detta i frågegränssnittet där du i egenskapen för Villkor anger t ex [Ange tillverkare]

 

När man kör frågan får användaren upp en dialogruta där man skriver in vilken tillverkare man vill titta på.

 

Sedan skapar du en rapport (det finns en bra guide för detta) som bygger på din fråga och ser till att rapporten visar det du vill

 

Lycka till, återkom om du vill ha ytterligare vägledning

 

// Cege

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...