Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
torpet1

Märklig låsning

Rekommendera Poster

Jag vet inte om detta problem hör hemma här men jag prövar. En mig närstående person upplevde en total låsning av datorn. Vederbörande upptäckte dock att datumet nere till höger var helt bort i tok - flera år gammalt. På min inrådan ändrade han till aktuellt datum varpå datorn fungerade normalt och allt var frid och fröjd. Trodde han ja; nästa gång han startde datorn var det precis samma fel eftersom datumet hade hoppat tillbaka till tokinställningen.

Tycker man att det är OK att alltid börja med att ändra datum så kan man förstås leva med detta. Men jag skulle vilja kunna berätta för personen ifråga hur man skall få dateringen att fungera korrekt. Nå'n som vet?

Tacksam för alla tips.

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipsa om att personen kan pröva och byta det inbyggda platta batteriet som sitter på moderkortet, antar att det handlar om en vanlig stationär dator.

När detta börjar att ta slut, så är ett vanligt fel, just detta att datum och tid ändrar sig, och blir inte kvar när man stänger av datorn.

Det handlar om ett helt vanligt platt batteri, som finns överallt där platta små batterier säljes, det står på batteriet vad det heter, ett fyrsiffrigt nr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...