Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installera xp på vista?...


fillesidd

Rekommendera Poster

hej min kompis har en dator som det är win vista på...

alla drivrutiner fungerar inte med vista så vi hade tänkt fixa xp på den...

och det funkade inte.

 

så ni vet:

vi har ingen win vista cd

vi har lagt över alla filer på en hårdisk

när vi försöker installera xp står det att man typ inte kan nedgradera sig... :S

 

Vi vill formatera hela hårdisken och få bort vista helt sen vill vi ha win xp på den

 

Hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, hade du kunnat skicka en länk där man kan ladda hem en boot disk (tror jag att det hette) asså så man formaterar hela hårdisken...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du behöver ingen boot disk. När du installerar om eller byter till en ny OS så formatera om HELA hårddisken med hjälp av windows XP skivan. Läs länken som Stefan angav. Den kommer att hjälpa dig galant bara du följer den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fillesidd skrev:

tack, hade du kunnat skicka en länk där man kan ladda hem en boot disk (tror jag att det hette) asså så man formaterar hela hårdisken...

 

Visst, här är en länk därifrån du ska kunna ladda hem det:

 

http://www.bootdisk.com/

 

Annars är jag mera på gelkis sida. Har du redan en XP-cd behöver du ingen bootdisk alls. Med XP-cd:n formateras partitionen innan systemet installeras.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså på den sidan du gav mig så fanns det ingen bootdisk för win vista home iallafall så hittade jag ingen... ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fillesidd skrev:

asså på den sidan du gav mig så fanns det ingen bootdisk för win vista home iallafall så hittade jag ingen... ?

 

Räcker väl med bootdisk för XP, eftersom du ska installera det istället för Vista.

 

Men PC Hemma har tips på hur du kan skapa en bootdiskett för Vista:

http://www.pchemma.se/tipstricks/article355147.ece

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte instellera xp ju för att det står att man inte kan nedgradera sig... därför behöver jag ta bort hela allt först inkl systemet (win vista) på den bärbara datorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp och tabort kan du ju göra via XP skivan.

strax innan du installerar och formaterar till NTFS så tabort partion(er) fullständigt och sedan skapad du om den. Då ryker precis allt. Och du behöver inte vara orolig att du lämnar en skvätt OS någonstans. Du kan göra detta med XP OS skivan :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...