Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att med mus markera en area på visad bild.


Bor0

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag skulle vilja reda på hur man går till väga för att markera viss area av en bild och få ut den delen av bilden.

 

Jag har sökt på nätet men vet tyvärr inte riktigt vilka begrepp jag ska söka på för att komma åt rätt information

 

Jag vill som sagt med mus markera en area på visad bild.

Precis som man gör på många ställen. Dra med mus över en bild och markera en fyrkantig area och förhoppningsvis får ut koordinater för vidare bearbetning.

 

Tacksam för hjälp!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktionen du letar efter heter crop och finns i även de enklaste bildbehandlingsprogram.

 

Ett enkelt bildbehandlingsprogram är Irfan View.

 

Ett mer omfattande är Gimp, med funktioner i klass med Photoshop.

 

Båda är gratis. Hoppas det hjälper dig vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller Picasa

värd att nämnas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen men jag är ute efter vägledning för att

göra det i Java.

 

Hur går jag tillväga för att göra det möjligt att visuellt markera en del av en bild i Java och Swing.

 

Jag antar att det har med MouseListeners att göra men hur får jag till dem där markeringslinjerna?

 

All kod är välkommet.

 

Jag antar att informationen finns på internet men för att få svar behöver jag vet vad jag veta vad jag ska söka på.

 

 

Ha det bra!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Du kan använda mouselistener för att hålla koll på var musen är och var den var när du tryckte ner någon av knapparna.

 

Spara värdena för start x,y och nuvarande x,y

 

i metoden som ritar på komponenten använder du sedan koordinaterna för att rita en rektangel.

 

 

Är lite lat idag och orkar inte visa med kod :-)

 

 

/A...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...