Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dynamiskt antal kolumner i tabell


BDPro

Rekommendera Poster

 

Jag skall skapa ett dokument med en tabell med dynamiskt antal kolumner.

Låt säga att jag i en annan cell får fram att jag behöver tex 32 kolumner. Då skall det bara bli 32 kolumner och jag skall kunna ha summeringar eller annat i kolumn 33. Eller 12, eller 78 kolumner, men fortfarande att summeringarna flyttas med och ligger strax efter.

 

Hur fixar man det?

 

Mvh

BDPro

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Excel? Låter inte som om du har Excel 2007 för där fixar Excel det du önskar med tabellverktyget.

 

Annars så rekommenderas du snarast att ha summeringarna ovan tabellen och låta tabellen växa nedåt, att flytta summeringarna låter sig inte göras automatiskt utan kod.

 

Dynamisk tabell, veta hur stor den är, det fixar vanligen formeln ANTAL i kombination med formeln FÖRSKJUTNING alldeles utmärkt, lämpligtvis sparade i namn.

=FÖRSKJUTNING(Blad1!A1;0;0;ANTALV(Blad1!A:A);1)

exempelvis.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och tack igen för ditt svar!

 

Jag har som du förstår en äldre variant, 2003.

 

Jag vill tyvärr inte bara veta hur stor en tabell är utan att den automatiskt blir så stor som den behöver.

Då är det alltså bara VBA som kan hjälpa?

 

Mvh B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? En tabell växer ju med värdena och värdena fyller du i. Problemet är väl formlerna som ska räkna på tabellen?

 

Eller?

Missa förövrigt inte det Pivot kan göra av en tabell men det kanske är utanför dina krav/önskemål.

 

Som du märker, jag har ingen aning om vad det är du egentligen undrar :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så här...

 

Jag vill skapa en mall för att räkna på olika projekt. Projekten är olika långa i veckor och jag vill att man genom att mata in start och slutvecka får en matris med olika antal kolumner som representerar de aktuella veckorna! Kolumnernas antal skall vara samma som antalet veckor.

 

Dokumentet skall sedan användas av folk som kanske inte är världens Excelhackers, så det får inte vara onödigt stort eller komplicerat.

 

Förstår du bättre nu?

Finns det någon lösning tror du?

 

Mvh B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...