Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med grafikkortsköp!


bowll

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Ska köpa ett grafikkort till min gamla burk som bara står just nu. har inget för närvarande o tittade i manualen för moderkortet och där står det såhär:

PCI Express x16 connector

 

Så har kollat lite på pci express men vet inte om det spelar någon roll om det är ddr lr ddr2 osv??

 

Moderkortet jag har är ett intel D915gag!

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Tack på förhand

 

/b

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det moderkortet är ett "micro-ATX" ATX eller? I så fall får du nog inte plats med vilket grafikkort som helst...

 

Vad har datorn för processor? Antagligen klarar du dig med billigt budgetkort(?) Men tänk ändå på att de flesta moderna grafikkort behöver extra ström:

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-012073.htm

 

Ett snabbt förslag är i alla fall Radeon HD4670...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1176

...och tar du en fläktlös modell så lever kortet inte om så j-a mycket heller:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=383157

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är ett micro-ATX.

det som ska tilläggas är att datorn ska spela upp lite film och musik så inget spelade på den.

 

processorn är en Celeron 2.8ghz.

 

tack för tipsen på grafikkort!

förstår jag det rätt om det inte spelar någon större roll om grafikkortet har ddr, ddr2 eller ddr3 osv? jag menar moderkortet är ju rätt så gammalt klarar det verkligen av att köra nya grafikkort? :P

 

tack på förhand

 

/b.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den processorn uppfyller inte kraven för HD-film men med rätt uppspelnings-program kan du istället få det föreslagna grafikkortet HD4670 att accelerera filmen och därmed avlasta processorn.

 

Det duger absolut att spela med men i ditt fall är det väl dess "filmegenskaper" som blir det intressanta. Och det har också inbyggda ljudkretsar att användas vid HDMI-koppling.

 

Men jag ska se om man kan finna nåt ännu billigare alternativ... Och ja, skaffa gärna ett HD4350 för bara några hundralappar...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v794#rparams=k=s43066811

...exempelvis följande med bl a HDMI-port:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395573&o=inkfrakt

 

P.S. Också detta förslag har passiv kylning – en filmdator ska ju inte leva om för mycket.

 

Edit:

Och förresten så apropå "ddr, ddr2 eller ddr3 osv" så är du faktiskt inte den förste som undrar över det, men nej, minnestypen i grafikkortet har överhuvudtaget ingenting att göra med datorn i övrigt.

 

[inlägget ändrat 2009-10-07 12:35:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för all hjälp!

filmegenskaper är väl mest dvd faktiskt! tvn jag har är en samsung le-37a447 och är bara hd-ready. så hdmi är väl inget snack om då jag kan få ut 720p på vga kabel. men kanske då att processorn får ta all stryk? :(

 

ska kolla länkarna.

 

tack för all hjälp :)

 

EDIT:

Har kollat runt o tänkt lite. kanske hdmi inte är så dumt. men vad är alla HDxxxx du tipsar om? hänger inte riktigt med. finns ju massor av kort så det är svårt att hitta något. ska man ha 512mb lr 1gb? detta är ju hur svårt som helst :)

hur bra klarar jag mig på 512mb om jag t ex spelar upp en 720p film?

[inlägget ändrat 2009-10-08 09:25:39 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var idag o kollade lite i butiker men hittade inget intressant..

vad är det för skillnad i HD4670 och 4350?

 

och vad ska man ha för hdxxxx? :)

 

tack på förhand!

 

/b

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var idag o kollade lite i butiker men hittade inget intressant..

Hm, ovidkommande men det är inte utan att man blir lite avundsjuk på er som bor i lite större städer och bara kan "åka runt och kolla lite" i femtielva butiker... ;) Andra är för det mesta förpassade till Internetbutiker (även om det ändå funkar smidigt det också – logistiken i Sverige är det verkligen inget fel på).

 

Nåväl, först och främst bör kortet vara ur HD[siffror]-serien och inte den föregående X1[mera siffror]-serien. HD-serien delas sedan in i HD-2000, -3000, -4000 och nu senast också -5000. Av dem bör man helt skippa HD2000 och utgå från lägst HD3000. Favoriten för dig borde dock hittas ur HD4000 varför jag också har föreslagit kort enbart ur den serien (och HD5000 är för nytt för att den ska vara något att bry sig om i ditt fall, och ur den serien finns ännu inte ens något långsammare än dess prestandakort).

 

Den mest uppenbara skillnaden mellan HD-4670 och -4350 är nog i alla fall prestandan i dem, d v s 3D-prestandan. HD4670 funkar med alla spel också (även om det trots allt är ett budgetkort) medan HD4350 absolut inte är spelarens främsta val.

 

Men ett spelkort var väl knappast intressant heller, och speciellt inte till en åldrande Celeron...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe var faktiskt iväg 14mil ungefär för att shoppa så passade på att kolla. men visst internet butiker är mkt smidigare och lättare :)

 

okej då är jag lite mer insatt i det hela. så jag ska hålla mig till ett HD4350 alltså. nej att något spel skulle spelas är 0% risk.

 

tanken är att jag ska köra mediaportal på burken också. så det blir bara film och musik som spelas :)

 

får ta en titt på prisjakt o sedan se vad jag hittar för något.

vad rekommenderar du i minnes storlek då? 512mb lr 1gb? :)

 

EDIT:

har kollat lite nu och tror det blir ett sånt..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=425956

men vad menas med "low profile"?

 

 

Tack på förhand!

 

/b

 

[inlägget ändrat 2009-10-09 21:51:55 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, hehe :-) Om jag åker 14 mil söderut hamnar jag ett par mil söder om Gällivare; norrut så ett par mil utanför Narvik. :) Antagligen mycket långt norrut för de flesta, men ur mina ögon betraktat är det istället norra Norge som är långt norröver – det sträcker ju sig ända bort till Ryssland, granne med Kolahalvön. ;-)

 

Obs! Low Profile innebär att kortet är mycket lågt, och metallbrickan längst fram vid utgångarna på kortet är låg för att passa vissa typer av chassin. Det betyder att ifall ditt chassi råkar vara ett vanligt standard-ATX så kommer du inte att kunna montera LP-grafikkort. :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ja det är norr som fan för mig :)

 

okej då får jag kolla upp något annat grafikkort då :)

man lär sig något nytt varje dag :)

 

 

EDIT:

Skulle ett kort med 512mb i minne klarar av 720p filmer lr ska jag satsa på ett 1gb kort? :)

[inlägget ändrat 2009-10-10 13:50:50 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1024MB på den här typen av kort är mest av allt ett försäljningsargument men som inte ger någon mera praktisk nytta över 512MB-modellen. Jag skulle istället vilja påminna om mitt tidigare förslag...

http://www.dustinhome.se/pd_5010212862.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_6184

...som skulle passa utmärkt för en dator i vardagsrummet.

 

Förslaget ovan klarar också full HD d v s 1080p.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tur jag frågade var nära att beställa ett 1024.

hur är det med värmen på kortet då?

blir det varmt eller håller det sig kyld? :)

 

EDIT:

såg nu att kortet du tipsade om var ett "LP" (low profile) ://

 

 

tack på förhand

/b.

 

[inlägget ändrat 2009-10-10 14:43:12 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har fattat det ska det följa med tre olika såna där metallbrickor för att kortet ska gå att montera i olika chassin – se bilder hos tillverkaren:

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?psn=000101&pid=207

 

Närmare bestämt så den här:

http://www.sapphiretech.com/images/product/gallery/0207/207_20090418_5238.jpg

 

Det är ingen svår sak att byta ut brickan mot en annan.

 

Edit:

Apropå värme så är det ingen fara, speciellt som kortet inte är för 3D-spelande.

 

[inlägget ändrat 2009-10-10 14:52:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha okej :)

då är det klart! ska beställa mig ett sådant!

 

Tusen tack för all hjälp och tid du har lagt ner :)

 

EDIT: missa några ord :P

 

[inlägget ändrat 2009-10-10 15:36:22 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup: Det är såna som du som gör att man fastnar kvar här... :)

 

Vore kul sen om du berättar hur det funkar (förhoppningsvis blir det bara glada nyheter ;-))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag var jag o hämtade kortet :)

men har stött på problem :(

 

satte i kortet o när jag startar upp dator går det bra till en början..

precis innan windows loggan står den med svart skärm o bara jobbar ett tag sen efter ett bra tag startar datorn om sig själv, kommer sedan till om jag vill starta windows i:

felsäkert läge
felsäkert läge med nätverk
felsäkert läge med kommandotolk

senaste fungerande konfigurationen

starta windows normalt

 

har testat några gånger o antingen hänger den sig precis när bilden kommer upp lr när jag ska välja något alternativ :(

 

vad kan detta bero på?

 

tack på förhand!

 

/b

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-13 15:18:47 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dag var jag o hämtade kortet :)

men har stött på problem :(

När jag nu "lurade" dig att välja det kortet så får jag väl se till och hjälpa igång med det också..! ;)

 

Att datorn stannar upp vid denna meny, eller sen laddar men startar om, behöver faktiskt inte vara nåt speciellt problem. Värre hade det varit om den överhuvudtaget inte kunde komma vidare utan bara stod och surrade med skärmen i stand by. Som det ser ut nu är det mest troligt bara tjorv med drivrutiner. Går datorn att starta i Felsäkert läge? För då är det en klar indikation på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lurade o lurade, du hjälpte mig ju :)

kom till samma meny nu och valde felsäkert läge, dock stod den still som den hängt sig o just nu när jag skulle skriva börja det snurra text längst ner i hörnet som när felsäkert startar. och nu kom jag tom in i felsäkert läge. så svar ja jag kommer in :)

 

på tal o drivrutiner har jag ju inte installerat några då jag inte ens fick igång datorn, kan man installera via felsäkert läge? :)

 

känner att jag är nollställd vad det gäller datorer nu för tiden. men det är ju skoj att vara nybörjare o få hjälp :)

 

tack på förhand!

 

/b

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att den åtminstone går att starta i Felsäkert läge. :thumbsup:

 

Eftersom det här är en dator som bara har stått ett tag så antar jag att operativsystemet inkl övriga program saknar uppdateringar till senare versioner? Men det är i och för sig inte viktigt i nuläget.

 

Jag undrar först och främst ifall du började med att avinstallera det gamla grafikkortet? Så att inte dess drivrutiner ligger kvar nu och förvirrar Windows (eller vad har datorn förresten för OS??). Avinstallera annars sånt som kan ha med det att göra – från Kontrollpanelen och ev också Enhetshanteraren.

 

Tillse att nya grafikkortet faktiskt finns med där i Enhetshanteraren; det bör heta nåt med "standard VGA" nu till en början innan rätt drivrutiner finns på plats.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja datorn har kört som lite surf dator det senaste så uppdateringar av windows är gjort.

os är windows xp. och datorn ska formateras så fort jag testat grafikkortet.

det är ett inbyggt grafikkort och det är inte avinstallerat några drivrutiner så ska testa det nu på en gång! ska också se om jag hittar grafikkortet i enhetshanteraren.

 

 

Edit: drivrutinerna för det inbyggda grafikkortet är nu borttaget och i enhetshanteraren hittar jag något som heter "videostyrenhet (VGA-kompatibel)" ska testa en om start av datorn.

[inlägget ändrat 2009-10-13 18:19:23 av bowll]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

primary video adapter är inställt på "PCIE Graphics (PEG)"

 

och nu kom jag in i windows. MEN det tar ett bra tag, nästan 4-5min att starta upp datorn!

 

ska köra skivan jag fick till grafikkortet o testa nu :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillse först att datorn har .NET Framework installerat för annars kommer grafikdrivrutinens Control Center ändå inte att kunna starta.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=ab99342f-5d1a-413d-8319-81da479ab0d7

 

Sen skadar det inte att hämta uppdaterad drivrutin ifrån tillverkarens hemsida (istället för att använda skivan).

http://www.sapphiretech.com/presentation/downloads/download_index_01.aspx?psn=0006

 

Uppdatera helst också DirectX.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=04AC064B-00D1-474E-B7B1-442D8712D553&displaylang=en

 

Edit:

Datorn verkar "trög och igengrodd"... Kör gärna en allmän rensning med CCleaner:

http://www.ccleaner.com/

 

Edit 2:

Jag tror att jag hade råkat länka till fel DX först...

 

[inlägget ändrat 2009-10-13 19:49:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle ju bara testa kortet som sagt :)

 

det kommer en format o rensning av hela dator under dagen idag så kollar läkarna senare :)

 

hör av mig när jag har fått igång datorn o kört den lite angående hur kortet fungerar!

 

Tusen tack för all hjälp igen :)

 

/b.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har nu kört med koretet ett tag med min vga-kabel så bestämde mig för att testa med en hdmi-kabel. det konstiga är att jag inte får en bra bild på tvn :(

har installerat drivrutinerna från hemsidan men ska man ändra några speciella inställningar?

 

med vga-kabeln funkar det hur bra som helst!

 

Tack på förhand!

 

/b

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...