Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern raidkopiering


steel picker

Rekommendera Poster

steel picker

Finns det något bra sätt att föra över mappar och filer från två raidkopplade HD till en enda ny HD när raiddiskarna är urplockade ur datorn? De är numera ersatta med nya och större HD i datorn och det är kanon fullt i datorn.

 

Det gäller en Dell Dimension 9150 Pentium D 3,2 GHz, 4 GB RAM med XP i. De gamla raidarna är för säkerhets skull nu ersatta med 2 st 1½ TB speglar.

 

Några datasnubbar här i stan har försökt att kopiera över raidarna (2 x 250 GB) till en 1½ TB yttre HD men gissningsvis hälften av filerna är helt eller delvis oläsliga.

Vad gör man då? Är enda möjligheten att lyfta tillbaka raidarna i datorn igen och kopiera därifrån, eller går det att kopiera via exvis en annan dator?

Jag är dåligt datakunnig och kan knappast lämna bort datorn för att få det här fixat på någon firma eftersom jag använder den för jämnan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin ska det går att stoppa in dem i godtycklig dator som har RAID korrekt implementerat men jag skulle nog stoppa in dem i originalmaskinen. Framförallt om försök i andra maskiner resulterat i fel.

 

Vilken RAID-nivå är det?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, vad?

Raid 0, 1, 2 osv är de som finns...

 

med två diskar är det dock bara 0 och 1 som är aktuellt, där noll är enbart prestandavinst och 1 är speglade diskar.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

steel picker

:) Jag bara återgav vad datasnubben sa när jag frågade - själv är jag medvetslös på data och vet inte vad han menar med straight. Hans beskrivning var att diskarna var kopplade så att datorn skrev hälften på ena disken och andra hälften på den andra. På så vis gick det snabbt både att lagra och hämta data, men om en disk pajade så var båda oanvändbara, så det var en riskabel metod.

Klarnar det då?

 

Nu skriver datorn dubbelt - på två 1½ TB diskar - så om en pajar så finns iaf alla data tillgängliga på den andra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med andra ord - gamla diskarna RAID0 och nya RAID1.

 

trevligt.

 

Men för att få ut data, plast för de två gamla torde väl finnas i din dator än? In med dem där, sätt upp en RAID0-array och hoppas att det kommer att fungera utan problem.

 

Det är mitt tips. Visserligen ska RAID vara en standard men osäker på om RAID från ett kontrollerkort verkligen är 100% kompatibelt med RAID från annat kontrollerkort.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

steel picker

Det är kanon fullt i datorn och inget mer går in ens med skohorn. De två gamla 250 GB HD:arna är ersatta med två st 1½ TB, men det måste väl gå att lyfta ur dem och byta tillbaks till de gamla HDarna och så kopiera över till en yttre HD och sedan byta igen och pensionera de gamla små 250 GBarna. Om det inte funkar så är det väl kört, antar jag.

 

Tack för alla råd och förslag! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanonfullt? Oftast finns det minst fyra RAID-kopplingar. Ut med DVD/CD tillfälligt så ska det väl gå?

 

Annars ska det väl iofs inte vara något problem att stoppa in de gamla bara operativsystemet finns där så att datorn har något att boota.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...