Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta tillbaka från Windows 7 RC till Vista Home


lal

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Acer Aspire 5920G som hade förinstallerat Vista Home men för ett tag sedan testade jag att installera om till Windows 7 RC för att kunna köra ett program som inte fanns för Vista. Programmet funkade fint men istället buggar lite andra saker. Nu vill jag byta tillbaka men har ingen backup-cd eftersom Acer har inbyggda program för återställning till fabriksinställningar. Nu kan jag dock inte köra eRecovery eftersom Acer-programmen inte installeras i Win 7. När jag försökte installera eRecovery går det inte för att "not d2d system". Har ni någon bra ide om hur jag ska göra? Jag har förstått att man kan försöka mecka lite i nån meny under boot men vågar inte riktigt testa utan att ha koll.

 

Tack på förhand//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att man kan försöka mecka lite i nån meny under boot men vågar inte riktigt testa utan att ha koll.
Det är nog det som gäller i det här fallet. Vad är det som är oklart?

Eftersom det varierar mellan datormodeller hur man ska göra så är det troligen ingen här som har gjort det för just din datormodell. Du måste nog skriva vad det står i manualen att du ska göra och ställa frågor utifrån det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en manual i min acermapp. Där står det såhär:

 

För att köra Acer eRecovery Management från Windows trycker du samtidigt på tangenterna <Alt> och <F10>. Vid systemstart (POST) trycker du <Alt> + <F10> för att öppna Acer eRecovery Management

 

Problemet är att ALT + F10 inte fungerar att trycka. Inget händer. Hur får jag tillbaka den funktionen?

 

Tack på förhand//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Finns recoverypartitionen för Vista kvar.Borde man kunna se i diskhanteraren.

I Vista:Högerklick datorn-hantera-diskhantering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycker du upprepade gånger på Alt+F10?

 

Hur gjorde du när du installerade Windows 7? Formaterade du hela hårddisken eller bara C:?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan se lite olika saker där ja. Är inte så insatt så vet inte vad det är jag ser eller vad jag ska göra med det jag ser. Ser ut såhär:

--------------------------------------------------------------------------------

Disk 0

Unknown

Not Initialized

 

514 MB

Unallocated

 

---------------------------------------------------------------------------

Disk 1

Basic

149.05 GB

Online

 

9.76 GB Healthy(OEM Par

tition

 

Acer (C:) 69.77GB NTFS

Healthy(System, Boot, Pagefile, Active, Crash Dump, Primary, Partition)

 

DATA(D:)

66.27 GB NTFS

Healthy(Primary Partition)

 

3.24 GB

Healthy(OEM Partition)

--------------------------------------------------------------------------

Blir fult nu jag vet. De fyra ligger efter varandra under disk 1 och en ensam Unknown under disk 0.

 

Sen följer även CD-läsarna men de känns inte så viktiga här.

 

Vad gör jag nu?

 

Tack på förhand//Erik

 

[inlägget ändrat 2009-10-01 15:53:24 av lal]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tryckte alt F4 upprepade gånger men inget hände. Jag vet inte riktigt, installerade om windows, ingen uppdatering alltså. Har dock en mapp som heter Windows.old kvar. Tror bara jag formaterade om C men är absolut inte säker.

 

Tack på förhand//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F4? Förut skrev du att det skulle vara F10.

 

Men du tog inte bort några andra partitioner än C:?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag gissar att partitionen 9,76 GB utgör recoverypartitionen.

Har googlat lite sett lite flummigt ,men det verkar som fler har problem

med att få alt +F10 att fungera.

 

Innehåller partitionen (9,76GB)något.

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-10-01 16:56:48 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, fel av mig, ursäkta. Menade alt F10, vet inte var 4an kom ifrån. Nej jag tror inte att jag gjorde något med några andra partitioner än C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den verkar vara tom. Står att 100% är ledigt så vet inte riktigt vad det är för något. Ja har också sett lite sådana guider för andra som har problem med samma sak men känns risky att testa någon bara. Som det är nu fungerar ändå datorn om än lite buggigt.

 

När jag går in på Disk Management vill den att jag initialiserar disk 0. Jag kan välja partition style MBR(Master Boot Record) eller GPT(GUID Partition Table) nån koll på vad det innebär?

 

Tack på förhand//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Lite konstigt att den är tom eftersom OEM partitionen finns kvar,kanske är den skyddad eller om den har ett Linux filsystem är jag osäker på om innehållet skulle synas i Windows.

 

Det är nog bäst att fråga supporten om råd innan du rör något.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...