Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställa "rätt" datum på gamla mail.


Copy Con^Z

Rekommendera Poster

Hej,

 

För ett tag sedan testade jag att ladda hem mail från Hotmail via pop3 och råkade i processen ta bort meddelandena från servern. Problemet är att datum för "mottaget" ändrades till den dagens datum. Det vill säga, hundratals mail fick "mottaget" 2009-06-05. I headern finns fortfarande den ursprungliga informationen kvar, alltså "rätt" datum. Nu har jag gått över till att använda Widows Live Mail (eftersom OE inte längre fungerar med hotmail) och lagrar mina meddelanden där (alltså inte lokalt). Finns det något enkelt sätt att få tillbaka orginaldatum på mailen? Det skulle göra det otroligt mycket lättare att söka i gamla meddelanden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så lagrar Windows Live Mail alla nedladdade brev som eml-filer. Eml är vanliga textfiler så du kan redigera dom med notepad.

 

Börja med att i utforskaren knappa in %appdata% i adressfältet och tryck enter. Om du hamnar i en katalog som heter Local, knappa upp dig ett steg.

 

Från denna nivå kan du bläddra dig fram till katalogen där Live Mail sparar breven. Eller så söker du härifrån på *.eml.

 

Om jag har haft rätt så här långt. Kopiera filerna till din dokumentkatalog. Där kan du redigera dem med notepad. Breven ska ha samma struktur som ett vanligt e-brev. Dvs först kommer några rader Headrar, sen blank rad, sen själva brevet. Så det är nog bara att leta upp "fel datum" och ersätta med "rätt datum". När det är klart så drar du in breven direkt till windows live mail programmet .Dra inte in dem till katalogen i appdata.

 

Om du inte kan hitta breven i appdata katalogerna. Då kan du exportera dem. Jag tror dock att live mail har som begränsning att du bara kan exportera enstaka brev åt gången. Prova med att markera några brev i listan, gå till Arkiv och välj Spara.

 

DISCLAIMER!

Det var något år sedan jag gjorde det här senast, och jag har inte live mail installerad på min dator längre. Så mycket är sånt som jag försöker komma ihåg. En del är chansningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...