Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vatten i datorn


isabelle85

Rekommendera Poster

Min pojkvän spillde vatten under min laptop. Detta hände under natten och jag märkte det inte förrän på morgonen. Datorn var avstängd och den dröp inte av vatten när jag upptäckte det, men det låg en stor pöl under datorn. Inget hade kommit på ovansiden, eller tangentbordet men den var kall och fuktig på undersidan, men det verkade mest vara kondens. Jag hade tänkt skruva isär datorn och blåsa den torr (har läst att det är så man ska göra) men hittade ingen tillräckligt liten skruvmejsel, så jag får inte upp den. Min fråga är om jag redan nu behöver lämna in den, den fungerar normalt, för att eventuella framtida fel som orsakats av fukt ska kunna förebyggfas?

Kan jag göra något själv?

tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pojkvän spillde vatten under min laptop.

Usch, ja då har du inget val, där går gränsen för vad man ska behöva stå ut med, du måste göra slut med honom omgående! ;)

 

Skämt åsido, visst skulle du kunna öppna den, men vet du inte exakt vad du håller på med riskerar du bara att sabotera datorn mer. Dessutom tappar du ju garantin (om du har någon kvar) också.

 

Jag skulle be om en kostnadsuppskattning för genomgång av innanmätet och sedan ta ställning till om det känns värt det (om datorn fungerar nu, så är chansen stor att den klarat sig utan efterverkningar senare). Jag skulle avväga det hela mot hur gammal datorn är, vad andrahandsvärdet är idag och vad det ev. skulle kosta att ersätta den om den en dag senare trots allt går sönder.

 

Men jag skulle inte rekommendera dig att öppna den iallafall. Kanske dra en hårtork ett par varv runt höljet, för att förånga åtkomliga vatten/kondensdroppar?

 

[inlägget ändrat 2009-09-30 14:39:25 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vatten under datorn?

Uppskattar du att vattennivån översteg höjden på datorns "fötter"?

Minneskretsarna sitter (nog) under en lucka på undersidan. Den luckan går ju att öppna för att se om det verkar vara fukt i det utrymmet.

 

Jag skulle nog låta datorn stå varm & torrt ett dygn innan jag startade den..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar just på hur bra det är att vända datorn upp&ner.. om man nu spillt vatten under datorn..

Mmm, du kan har rätt, det kan ju förvärra läget.

 

Läste förresten just en tråd där någon påstod att deras Toshiba hade inskrivet i garantin att denna inte täckte vattenskador orsakade av olycka. Kan vara värt att kolla upp den egna garantin. Låter ju idiotiskt, det är väl ändå en av de vanligare olyckor man har med en dator (kanske är just därför iofs).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag göra något själv?

Allvarligt! ett Torkskåp på medelvärme är underskattat!

Prova att lägga datorn där ett dygn. Värmen får vatten att dunsta.

Men stänga av datorn bara!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...