Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT hittar inte datorer


Jovan

Rekommendera Poster

Har följande problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.Har tidigare haft 2pc ihopkopplade via hub,nu har jag kopplat in en Nt4 workstation till nätverket.Problemet är att jag i nt inte kan se dom andra datorerna,jag kan söka dator och lägga en genväg på skrivbordet som fungerar,jag kan från nt pinga och få kontakt. Hur kan jag få dom andra datorerna att synas i nätverk.Tror att det säkert är något litet som jag missat men var? Är det något med nätmasken, har den på samma i samtliga datorer.Tacksam för tips.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Fredengren

gå till find knappen under start menyn och sök efter den andra datorn eller skriv i lmhosts.sam datornamn och ip-adress.

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag hittar dom andra datorerna,problemet är att jag inte kan få dom att synas när jag klickar på ikonen nätverk.Kan i och för sig hämta filer från genvägsikoner som jag skapat när jag sökt datorerna men tror ändå att något är fel nånstans.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tillfäligt löst problemet genom att skriva i sökordning för dns-tjänster.På frågan om jag har NWlink så har jag det i min Nt.Kan jag rensa bland protokollen för att snabba upp nätverket något.Har nånstans läst att Netbeui ska vara lämpligt till hemmanät,kanske bara ska använda det.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Fredengren

NT arbetar med något som heter browsing listor. Dessa listor uppdateras varr 12:e minut. Det är innehållet i dessa listor som presenteras i Network Neighborhood. Om du väntar ett tag så kommer dina datorer komma upp i network neighborhood. Jag föreslår att du använder dig av TCP/IP protokollet i ditt nät. Komi håg att alla datorer måste ha olika Ip adresser och att all datorer måste ligga på samma nät. Obs subnätmasken måste var lika på alla datorer(det är den som bestämer hur ipadressen ska tolkas nätid-hostid)

 

/Niklas Fredengren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tackar för tipset,det förklarar varför det spökat för mig för emellanått har ju datorerna synts.Förresten kan man någonstans ställa in värde för ett tätare uppdateringsintervall.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Joan Larsson

har du inte fått det att fungera trots alla andra tips så kan du ju kolla om du har server tjänsten igång på de andra datorerna. Har du inte det så visas de inte i browser listan överhuvud taget.

 

//Joan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...