Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan för svagt nätaggregat påverka CPU användningen?


h4mpe

Rekommendera Poster

Kan börja med att berätta min 4 år gamla dators komponenter:

 

AMD Athlon 64 Processor 3800+ 2,41 GHz

1,50 GB RAM

ASUS AH4650 1Gb

350 W Nätaggregat

 

Nu är det så här att jag spelar counter-strike och självklart vill jag ha 100 fps.

Och det är här som problemet ligger. För några veckor sedan gick mitt grafikkort sönder, och jag köpte givetvis ett nytt. Mitt förra var ett ATI RADEON X1950 PRO 512mb. Och det jag köpte var ett ASUS AH4650 1Gb.

Och innan mitt grafikkort gick sönder så låg jag på 100 fps stabilt. Och med det nya grafikkortet ligger jag och pendlar mellan 30-100. Då tänkte jag att drivrutinerna var fel, så jag installerade nya. Felet låg inte i drivisarna.. så då tänkte jag virus, så jag laddade ner virusprogram, full scan osv.. hittade ingenting.. så jag omformaterade datorn och installerade Windows XP HE på nytt.. Fortfarande samma problem.. och då slog det mig.. För hög CPU användning.. Kollade i Aktivitetshanteraren och den ligger på mellan 60-100% då jag knappt har igång några processer.. Det nya grafikkortet har minimum krav på 400 W.. Min fråga är nu, kan detta påverka processorns användning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kruxet med att ange behov i Watt är att datorerna har förändrats under de sista 10 åren.

För 10 år sedan hade ett nätaggregat tex 30A på 3,3V=100W, 40A på 5V=200W och 4 A på 12V=48W summa ca 350W jättebra!

 

Idag matas både processor och grafikkort med 12V och behovena på 3,3V och 5V ligger i en modern dator normalt under 10A (!)

Det som behövs är alltså många Ampere på 12V, 15A är väl ett minimum.

Hur många ampere har ditt aggregat på 12V??

 

Men av tradition fortsätter tjatet om hur många Watt ett nätaggregat behöver vara på.

Har i "bra och ha lådan" ett 400W aggregat 5 år gammalt som ger 15A på 12V.

Det finns idag 350W aggregat som ger 25A eller mer på 12V. Kontinuerligt, för dyrare aggregat tom vid en omgivningstemperatur av +50C.

typ

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/be-quiet--straight-power-e6--350w-80plus/6904051/

http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=219

 

Det finns också nätaggregat som kan leverera uppgiven effekt i tex 15 tusendelssekund "Peak Power"

eller vid temperatur runt nätaggregatet på högst +25C.

Dessa är ofta "billiga".

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=11

 

 

Har spelat CS på en dator med AMD 1,8GHz@2,2GHz och Geforce 6800GT utan problem.

I upplösning 1024x768. Med ovan "400W 15A på 12V nätaggregat"

 

Varför jobbar din CPU upp mot 100% har jag bara ??? för. Det beror inte på för svagt nätaggregat. Då hade datorn normalt inte startat.

 

Du har väl inte fått burken invaderad med skitprogramm genom att den var ansluten till internet utan brandvägg nån gång under installationen?

Kör över med programmen på Cecilias sida.

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-29 11:36:52 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft på XP's inbyggda brandvägg på hela tiden.. Kruxet är det att jag omformaterade datorn i förr i går och har knappt laddat ner några program.. och ändå ligger CPU användningen på 60-100% konstant..

 

Körde några scanner från program jag hittade på sidan du länkade utan att hitta några hot..

 

Frågan är nu, vad mer kan påverka CPUn så kraftigt utan att vara virus?

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vanlig surfning,

på sidor typ Aftonbladet, Svenska Dagbladet

med Flash aktivt i datorn

är det inga problem för en singelprocessor att komma upp 80-100% CPU belastning.

Och man behöver inte aktivt installera Flash.

Idag bundlas Flash med Adobe Reader.

 

En grannes dator sackade ihop för nån vecka sedan.

Körde över den med Programmen på Cecilias sida.

Praktiskt taget ingenting, bara några cookies (bra!)

Kollade en annons, jo det var Flash.

Sökte på c:\ efter Flash

och drog allt som hörde ihop med Adobe Flash till papperskorgen.

 

Efter omstart fungerade datorn som vanligt igen, dvs bra.

Windows 2000

P4 1,6GHz

512MB RAM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...