Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
peach7791

Återställningspunkten har hängt sig

Rekommendera Poster

peach7791

hej!

Har problem med återställningspunkt, den har hängt sig dvs vid varje uppstart av datorn så vill den att jag skall starta om datorn. Det spelar ingen roll hur många gånger jag startar om. Meddelandet kommer upp ändå. Vad kan man göra åt detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Går det att komma in i datorn i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peach7791

Ja det går. Vad kan jag göra där? med eller utan nätverk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Började problemet när du försökte backa till en annan systemåterställningspunkt?

Du kan se om du i Systemåterställning kan ångra backningen eller välja den absolut senaste återställningspunkten och se om det löser problemet.

En annan möjlighet är att starta datorn från Vista-skivan och välja att reparera.

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-se/Help/5c59f8c1-b0d1-4f1a-af55-74f3922f3f351053.mspx

Om du inte har någon Vista-skiva så finns det möjlighet att ladda hem en reparationsskiva.

Har du gjort någon ändring med något som heter Windows Disk Protection?

http://support.microsoft.com/kb/960841

Start - Kör - msconfig

Kolla på fliken Autostart om där ser ut att vara något som kan tänkas vara det som drar igång systemåterställningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peach7791

Det började med att mitt ljudkort inte fungerade. Då körde jag en systemåterställningspunkt, som inte hjälpte. Då provade jag nästa, med samma resultat. Och även en tredje gång. Det finns möjlighet till att jag kan ha "hoppat" över en punkt. Jag skapade ofta återställningspunkter, då eftersom datorn är ny, så tog jag som regel att efter varje installation skapa en punkt. (ljudkortet har jag fått igång ändå)

Start - Kör - msconfig

Kolla på fliken Autostart om där ser ut att vara något som kan tänkas vara det som drar igång systemåterställningen.

Inget vad jag hittade där.

Reperationsskivan, förlorar jag alla installation och inställningar m.m. som jag har gjort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Det finns möjlighet till att jag kan ha "hoppat" över en punkt.
Det spelar ingen roll.

Många gånger så skapar Windows en återställningspunkt innan en installation.

Så länge man bara reparerar med Windows-skivan så ska inga av ens filer eller inställningar försvinna, men det är klart att Microsoft ger inga garantier.

Så datorn går att starta i normalt läge, men det är bara det att det kommer upp ett meddelande? Är det så jag ska tolka det eftersom du har fått igång ljudkortet? I så fall blir det ju lite annat läge för jag trodde förut att det inte gick att starta datorn i normalt läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peach7791

Aha, jodå, det går alldeles utmärkt att starta i normalt läge och att använda datorn. Det är bara att välja att inte starta om datorn på meddelandet. Men jag är rädd för om jag behöver skapa en ny återställningspunkt eller köra en ny om något strular i datorn och detta då inte skulle gå.

(kör = att återställa till en tidigare punkt, skapa = "tillverka" en ny punkt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kan du tänka dig att nollställa systemåterställningsfunktionen?

Det borde ju hjälpa mot meddelandet, även om jag inte vet.

Du kan ta bort samtliga systemåterställningspunkter genom att stänga av systemåterställningsfunktionen, starta om datorn och så slå på funktionen igen. Skapa sedan en ny punkt.

Systemåterställningsfunktionen slår man av och på här:

Högerklick på Datorn - Egenskaper - Avanderade systeminställningar - Systemskydd

Avbocka resp. sätt tillbaks bockar för alla hårddiskar (kom ihåg hur det såg ut innan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peach7791

Det hjälpte tyvärr inte, å då startade jag även om två gånger på rad.

Var det någon ide med att testa å ladda ner en reperationsskiva?

Meddelandet ser ut som på bilden.

[bild bifogad 2009-09-30 19:22:16 av peach7791]

1163077_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det står ju uppdatering i meddelandet och det har ju inget med systemåterställningsfunktionen i sig att göra. Det är sådana saker som kan uppstå när vissa delar av datorn backas men inte andra. Något program som har blivit av med en uppdatering till hälften. Det är i alla fall bättre än fallen där ett program är till hälften installerat.

Start - Kör - msconfig - Autostart

Bocka av några rader, undvik att röra antivirusprogram och liknande, starta om datorn och se om meddelandet uteblir. Om det gör det så pröva dig fram till vilken av avbockningarna det var som hjälpte. Om det i stället inte hjälpte så sätt tillbaks bockarna och ta bort några andra i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peach7791

Aha, jag trodde det var systemåterställningens uppdatering, eftersom det kom efter att jag hade backat.

det är adobe updater, som strular jag laddade ner och körde en ny version av programmet, men då kom meddelandet tillbaka. Så nu kör har jag två avbockade rader i autostarten, men det är väl inte så viktigt (programmet alltså), eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Adobe Reader är ju inte så viktigt program. Däremot så är det ju bra att kunna läsa PDF-filer men det finns det ju andra program som gör, t ex Sumatra PDF och PDF-Xchange Viewer. Det är däremot viktigt att det program som man använder är uppdaterat eftersom det cirkulerar infekterade PDF-filer som utnyttjar gamla säkerhetshål i PDF-läsaren för att infektera datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
peach7791

hmm, okej. Är ju van vid adobe. Men finns det något sätt att avinstallera updater helt, och sen installera det igen?

Nu hittade jag inte programmet i programlistan, så att jag kunde avinstallera det innan jag försökte reparera det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...