Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svartlista spammare - går det?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Det här, som jag betraktar som ren skräppost, fick jag idag från en person som jag inte vet vem han är. Efter att ha kollat under "Information" finner jag min epostadress bland en lista med en handfull andra för mig obekanta epostadresser.

 

[log]Alan Lloyd <alan.lloyd@gmail.com>

 

My dear friends,Thanks for your concern.

I am sorry to disturb you,But hope i can bring your happys and

good news now!!!

Recently,I find one well electronic company,

****** www.uptopay.com ******

They can wholesale or retail more and more popular electronic

products,Such as notebook,mobile phone,digital camera,video,video

games,GPS system,DVD player,mp3/mp4,motorbike etc...

Of course, I have order some items from this company, And

surprised received my likes items in 3-5 days!!!

As you know, I have pay very cheap money and get one best quality

items, So i must have to introduce and recommend you this good

electronic company

****** www.uptopay.com ******

The better service with low price,what are you waiting for???

Please Join this company immediately,All items will bring you more

profit and pleasantly surprised price.

Hope we can get more cheap price and High-quality items from this

popular company in future!!!

Looking forward to your good news soon!!!

Contact this company website:

****** www.uptopay.com ******

Best regards,yours sincerely!!![/log]

 

Finner det lite märkligt då jag är väldigt restriktiv med var jag lämnar ut min epostadress. Har en annan epostadress som jag använder till lite mer spammisstänkta sidor på nätet.

 

Googlar jag på namnet som skickat spammailet får man hundratals träffar. Tydligen en snubbe det går bra för. Han äger företag också vidare.

 

Finns det någonstans där man online kan svartlista sådana här spammare?

 

...som t ex nätfiske där det finns en sida där man kan posta nätfiskemail. Önskar samma för spammare, och då med resultat att deras epostkonto inte går att använda längre. Jag menar att det blir säkert svårt att använda en epostadress till mer seriösa saker om den är svartlistad.

 

Dom skaffar sig säkert en ny epostadress, men ändå.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta avsändaradresser i spammejl är falska. Om du får spammejl så är det stor sannolikhet att din mejladress också används som avsändare för spam och jag antar att du inte vill ha den stoppad.

 

Att leta på webbsidor för att komma över mejladresser är ju bara ett sätt, ett annat sätt är att få in ett skadligt program i en datorn och där kopiera den kontaktlista som finns i datorns epostprogram, ett tredje är att gissa sig fram till mejladresser genom att kombinera vanliga namn, ord i ordböcker och några siffror på slutet och det finns ändå fler sätt.

 

uptopay.com, vilka verkar vara de som kan tjäna något på mejlet, är registrerat med en kontaktperson i Kina och en anonym yahoo-mejladress:

http://samspade.org/whois/uptopay.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
De flesta avsändaradresser i spammejl är falska. Om du får spammejl så är det stor sannolikhet att din mejladress också används som avsändare för spam och jag antar att du inte vill ha den stoppad.

 

Falsk epostadress?

Då ett hackat epostkonto, som någon oskyldig person egentligen använder?

 

Att leta på webbsidor för att komma över mejladresser är ju bara ett sätt, ett annat sätt är att få in ett skadligt program i en datorn och där kopiera den kontaktlista som finns i datorns epostprogram, ett tredje är att gissa sig fram till mejladresser genom att kombinera vanliga namn, ord i ordböcker och några siffror på slutet och det finns ändå fler sätt.

 

Måste säga att det är verkligen skickligt gjort att från scratch kunnat gissa sig till både mitt för - och efternamn som epostadress.

 

Om inget annat måste någon hackat någon databas där min epostadress finns lagrad. Sidorna där min epostadress förekommer är för det mesta hos onlineaffärer. Där syns inte epostadressen offentligt för andra användare än för mig.

 

Jo, det förstås, IDG har ju min epostadress också.

 

Ett annat alternativ är att onlineaffärerna säljer epostadresser till tredjepart. Ett ganska oschysst och oseriöst sätt, tycker jag. Står kanske i användarvillkoren vad dom sysslar med, men vem läser allt det? Inte jag.

 

Ett tredje är att mina släktingar fått in någon trojan eller liknande som scannat av epostadresserna i adressboken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ett hackat epostkonto, som någon oskyldig person egentligen använder?
Nej, om du kollar i Thunderbird (jag har för mig du använder det) - Kontoinställningar för e-post - klicka på kontonamnet så ser du ett fält där du kan skriva in de mejladress som ska stå som från i mejlet och det går ju utmärkt att skriva in vad som helst där och det är samma sak i andra mejlprogram. Nu är det ju inte så att spam normalt skickas via Thunderbird eller Outlook, även om det förekommer, utan av dolda särskilda program och de är då gjorda så att de tar någon mejladress i listan med de som de ska skicka till och använder den som från-adress.

 

Jag vet inte om det gäller andra mejlföretag men med gmail så kan man lägga till +text innan @ i mejladressen, t ex när man registrerar sig på webbutiken Handla så uppger man att ens mejladress är namn+handla@gmail.com. Gmail kommer då att lägga de mejl som skickas till namn+handla@gmail.com i inkorgen för namn@gmail.com och man kan då se om det börjar dyka upp spam från Handla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ganska mycket spam från olika oseriösa tills för något halvår sedan, gäller främst en gammal mailadress jag har sedan ganska länge tillbaka, men efter att dom i USA fick en operatör att stänga en server, som dom kom på med att var skyldig till nästan 75% av all spam som kom ut på nätet, så har faktiskt det mesta försvunnit hos mig, får kanske ett par tre stycken per månad idag, och det kan jag leva med.

 

Nä spam är nog annars rätt svårt att få bukt med, man kan ju använda dom filter som idag oftast finns inbyggda i våra mailprogram, både på lokalt och via webben, dom stoppar en hel del.

Något online-ställe att svartlista, känner jag inte till, men det kanske det finns.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...