Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför hörs en smäll?


Swarley

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en fråga angående en laboration jag gjort. Experimentet gick ut på att man skulle koka lite vatten i en gammal 33 cl burk, så att vattnet förångades. Efter det skulle man doppa burken upp och ner i en skål med kallt vatten. När man gjorde detta kondenserades ångan i burken och p.g.a undertrycket som bildades trycktes burken ihop. Men det jag inte förstår är varför det hördes en smäll när detta hände?

Är det helt enkelt p.g.a av att burken komprimeras så hastigt eller är jag ute och cyklar?

 

Tack på förhand

 

/Swarley

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ångan kondenserar bildas ett undertryck i burken. Vi ett visst undertryck imploderar burken och då hörs även smäll.

 

Låter som en skoluppgift...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer, jag arbetar på en laborationsrapport för kemin, kanske skulle jag ha nämnt det? Jag kände dock inte till att föremål kunde implodera, men det måste väl vara ganska ovanligt.

 

Tack för svaret !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smällen kommer från att burken trycks ihop fortare än ljudhastigheten i luft, pss som när ett flygplan passerar ljudvallen, dvs flyger fortare än ljudet, eller ytterändarna på en helikopters rotorblad går fortare än ljudet.

 

Tror jag;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är snabba deformationer i plåten som ger ljudet. Tog och testade.

Tog därefter och testade och blåsa upp burken och hörde då också en smäll när den svällde upp lite (blåste med munnen). Lyckades inte blåsa upp den mer än mycket lite.

 

Finns nått liknande :

En rund plåtbit är lite kupig.

Trycker man på den så pooppar kupigheten över åt andra hållet.

Med en smäll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ljudvågor uppkommer av att partiklar (i t.ex. luften) rör sig fram och tillbaka och skapar tryckskillnader. Det är sedan tryckskillnaderna som utbreder sig och som vi uppfattar som ljud. Jämför med en vattenvåg där vattenpartiklarna bara rör sig upp och ner (i princip) medan vågen rör sig framåt.

 

När burkens plåt rör sig tillräckligt långt och snabbt (tror inte att den kan komma upp i ljudhastigheten) uppkommer en hörbar tryckvåg. Om rörelsen startar utåt (explosion) eller inåt (implosion) spelar mindre roll. Tänk på ett högtalarmembran som rör sig fram och tillbaka hela tiden.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Flora, ljudhastigheten kommer inte en liten läskburk upp i. det kan jag lova.

 

Visst, det går snabbt nog att burken ska agera som membranen i en högtalera (på sätt och vis) men inte så att det uppstår en ljudbang.

 

Motbevisa mig gärna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...