Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur får man Thunderbird att hitta gammal profil vid ominstalltion?

danh35

Recommended Posts

Hej,

Jag har tvingats ominstallera datorn efter en hårddiskkrasch och tog backup på hela profilen för Thunderbird som ligger under Appdata\Roaming\Thunderbird. Min förhoppning var att jag bara skulle behöva återställa den mappen från backupen före nyinstallation av Thundebird, och att denna profil därmed skulle hittas när jag startar programmet första gången och allt se ut som tidigare. Dock så hittas tydligen ingenting utan programmet vill skapa ett nytt epostkonto när jag startar det. Hur kan jag göra för att återställa tidigare status från backupen?

Jag har tvingats ominstallera datorn efter en hårddiskkrasch och tog backup på hela profilen för Thunderbird som ligger under Appdata\Roaming\Thunderbird

Du hämtar din kopia på hela Thunderbird från

C:\Documents and Settings\Användarnamn\Application Data

och där finns mappen Thunderbird med hela innehållet.

Mappen måste alltså kopieras in tillbaka på exakt samma ställe efter nyinstallationen, så ska det fungera.

Denna sökväg känner jag alltså inte igen.

Appdata\Roaming\Thunderbird

denna sökväg, känner jag då inte igen?

Alltså får du inte det hela att fungera.

denna sökväg, känner jag då inte igen?

Glömde i alla hast nämna att det är Vista jag använder och där låg profilen på den sökväg jag angav.

Okej, det kanske stämmer, har inte Vista själv, men det borde ändå fungera att ta hela mappen Thunderbird och föra över den till samma sökväg i nya installationen.

Har gjort det flera gånger i XP utan problem, borde fungera på samma sätt i Vista också, finns säkert någon här som kan bekräfta detta?

Har gjort det flera gånger i XP utan problem, borde fungera på samma sätt i Vista också, finns säkert någon här som kan bekräfta detta?

Ja, jag har också gjort det tidgare utan problem så jag förstår inte vad problemet är just denna gång.

Kan det ha någon betydelse om man installerar engelsk eller svensk version? De söker väl ändå efter profilen på samma ställe, eller?

Kolla hur det ser ut med profiler. Du har kanske fått två stycken nu?

När jag startar Profile Manager så ser jag bara en profil som heter "default".

Svårt att komma ihåg säkert hur jag gjorde för ett år sedan när jag bytte dator, men det kan ha varit att jag först lät Thunderbird skapa ett e-postkonto och när det var klart så stängde jag av Thunderbird och kopierade in mina filer och mappar i den default-profil som hade skapats. Du kan ju pröva med det.

Hej igen Cecilia.

Uppenbarligen kan man inte lita på en backup som är tagen på en korrupt disk. Jag hittade en backup som jag gjort en vecka tidigare och när jag lade dit den på exakt samma ställe så fungerade allt som förväntat. Provade flera gånger att växla mellan den backup jag gjorde från den trasiga disken och den som jag gjort en vecka tidigare med konsekvent resultat - den från den trasiga disken fungerade aldrig medan den jag gjorde ett tag innan kraschen alltid fungerade. Oerhört skönt att jag kom på att göra en backup så nära inpå kraschen. Tydligen kände jag på mig att disken inte skulle hålla så länge till :). Men tycker fortfarande att det är skumt att Thunderbird helt ignorerade profilen och inte klagade på att den inte gick att läsa eller liknande. Skulle var kul att få en teknisk förklaring på detta.

EDIT: Nämnas bör att jag testat många andra filer från backupen på den trasiga disken och de verkar fungera samt att inget verkade konstigt när jag tog själva backupen (kopieringen gick smärtfritt). Många områden på disken fungerade tydligen klanderfritt medan något väsentligt uppenbarligen inte kopierades korrekt just för Thunderbirds vidkommande.

[inlägget ändrat 2009-09-25 23:45:36 av danh35]

Men tycker fortfarande att det är skumt att Thunderbird helt ignorerade profilen och inte klagade på att den inte gick att läsa eller liknande
Det håller jag med om, men jag har ingen förklaring.

Uppenbarligen kan man inte lita på en backup som är tagen på en korrupt disk.
Det kan ju finnas skadade filer bland dem som kopierar i det läget.

Även om inte hela den senaste profilen fungerar så kan du ju pröva med att kopiera in de senaste mailbox-filerna så att du får in de senaste mejlen. Se till att du alltid får med båda filerna i paren, dvs både Inbox och Inbox.msf.

Även om inte hela den senaste profilen fungerar så kan du ju pröva med att kopiera in de senaste mailbox-filerna så att du får in de senaste mejlen.

Som tur är så hade jag sparat alla mail på servern (Gmail) så de som jag inte fick med från backupen hämtades på nytt, men bara de som inte redan fanns med eftersom även popstate.dat återställdes från backupen. Så det hela verkar ha slutat oväntat lyckligt :).

Skulle vara ytterst intressant om någon kunde komma med en teori om varför den ena Profil-backupen inte ville kännas vid av Thundebird. Vad letar programmet efter egentligen, när det söker efter befintliga profiler? Tycker att det känns ytterst osäkert när man kopierar en profil utan några felmeddelanden vid kopieringen och sen när man återställer den så vill inte Thunderbird kännas vid den. Åtminstone hade det varit "trevligt" med något felmeddelande i stil med "Ogiltig eller skadad profil" istället för att programmet beter sig som om det inte fanns någon profil överhuvudtaget.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...