Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud och bild hackar.


wallen93

Rekommendera Poster

Hej. Min Asus Eee box har blivit mycket seg. När jag tittar på youtube eller lyssnar på spotify så hackar ljudet och videon, ibland hackar den inte men ljudet och videon går i slowmotion istället. Är dålig på datorer så jag har ingen aning om vad jag ska göra. Mvh Anton.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på följande saker

1. Den ena saken kan vara att du har en gammal dator med dålig ram minne. Defenition på gammal dator är en dator som är äldre en 5 år.

 

2. Att du har så många "processer" på samtidigt som du tittar på klippen att det blir för lite minne kvar till själva youtube filmen eller Mp3 spelaren i datorn.

 

3. Att datorns ram minne är så liten 1mb att det inte räcker till grafiken eller ljudet.

 

4. Kolla också att internet trafik till din Asus Eee box är korrekt konfiguerad och att den inte laggar.

 

5. Ibland är det ett faktum att youtube oavsett din prestanda på datorn laggar fett. Då är et bara att avvakta.

 

:-))

 

Hoppas att det klargjorde lite för dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp punkterna, tack. Jag köpte datorn ny för ca 8 månader sedan och har 1gb ram.

 

Töms inte ramminnet efter att jag stängt av datorn? Ibland när jag sätter igång datorn så kommer det upp två fönster efter ca 20-40 minuter, på ena står det att mitt virtuella minne är fullt och på andra står det internminnet fullt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst töms ramminnet när man gör en omstart på datorn.

I ditt fall så kan också hårddisken vara full. Du har antagligen en eller flera program som "käkar" upp minnet för din dator.

 

När minnet expanderar efter en viss tid så Kan det vara ett fel i .NET framework filer också.

 

Men troligast är att hårddsiken är full och datorn försöker använda ramminnet för att flytta data. Kolla hur mycket plats du har i datorn!

Avinstallera onödiga program och frigör hårddiskminnet så tror jag att det löser sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Oj oj, amatörer som inte verkar veta någonting delar ut dåliga råd kors och tvärs ser jag... Nej, det här har inget med minnet eller professorn att göra. Det beror troligen på att flera enheter delar IRQ.

 

Om du kör MSINFO32.EXE och tittar under IRQ så ser du säkert en massa enheter som har IRQ 16-23. Det är "virtuella IRQ:er" som mappas (till 10-13 eller något sådant om jag minns rätt).

 

Om du (liksom jag *suck*) har Grafik, Ljudkort, USB-controller, Nätverkskort och PCIE-controller på IRQ 16 så betyder det att allt det delar IRQ:er i någon odefinierad ordning som kan bli lite olika från tid till annan. Skyll på Microsoft.

 

Det här betyder att om man har tur så funkar allt hyfsat. Har man otur så hackar ljudet när bilden uppdateras, eller hårddisken går i snigelfart när det är aktivitet på nätverket, musen laggar när du spelar musik, osv...

Ibland märks det bara lite, och ibland är datorn helt oanvändbar.

 

Jag MISSTÄNKER att det var någon uppdatering från Microsoft som ändrade i deras tilldelning av IRQ, för det funkade finfint för ett antal uppdateringar sedan.

Om man kunde tilldela IRQ manuellt så skulle problemet vara löst, men tyvärr kan man inte det i eee-pc:ns BIOS... :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...