Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 krona från 1972


adam611

Rekommendera Poster

hej, jag har läst nån stans att 5 kronor före typ 1975 är värde lite mer än 5 kr ^^ är det sant?

i så fall, vilka drag ska man leta på 5 an för att den ska vara värd något (förutom 5 kr)

 

min är från 1972.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, men det kan skilja mer än så, pratar man myntsamlarspråk kortfattat, så är t.ex en femkrona från 1972 "med linjer" i toppskick värt ca 15 kr, och en femkrona från 1972 "utan linjer" värt ca 1100 kr.

Det handlar alltså om bl.a dels i vilket skick dom är i, dels om det finns någon felprägling på dom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör vara dom strömmar som Stefan pratar om, alltså dom linjer/strömmar som är i bakgrunden i vapenskölden.

I toppskick som jag skrev handlar om att myntet ska vara i ocirkulerat skick, dvs aldrig använt.

Då handlar det om med linjer/strömmar, men då är det, det lägre värdet ca 15:-.

 

 

Utan linjer/strömmar, så handlar det om ungefär följande.

Kvalitet 10=Ocirkulerat ca 1100:-

till

kvalitet 4=Fullgott, dvs hela bilden är tydlig och texten är läsbar, ca 125:-

 

Kan skilja lite mellan olika mynhandlare också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det "höga" priset - beror inte det, för vissa mynt, också på att silverhalten är hög?

Alltså inte bara att vissa mynt är sällsynta/har samlarvärde?

 

Har läst någon gång att silvrets värde vida överstiger valören om man nu skulle smälta myntet, vilket jag tror är förbjudet, åtm. för mynt som är giltiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "höga" priset - beror inte det, för vissa mynt, också på att silverhalten är hög?

Alltså inte bara att vissa mynt är sällsynta/har samlarvärde?

Stämmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...