Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lite plats på hårddisken

Steke

Recommended Posts

Hej,

Har ett problem med vår dator , det kommer upp ett larm hela tiden att det snart är slut på plats på hårdisk C, det är bara 164 MB kvar.

Jag rensar varje dag typ internet historik mm mm , men det kommer samma larm hela tiden .

Det värsta är att jag vet inte vad jag törs ta bort , så att man inte ställer till så att datorn inte fungerar alls . Har även två hårdiskar till men där finns det plats . Kan man flytta något ?

Tacksam för hjälp ,

M V H // Sten

Vilket Windows har du?

Med programmet Folder Size

http://sourceforge.net/projects/foldersize/files/foldersize/2.4/

så går det lättare att hitta vilken/vilka mappar som har växt väldigt mycket.

Programmet diskrensning brukar ta bort en del filer som inte behöver vara kvar. Du hittar det så här:

Öppna Den här datorn och högerklicka på C: och välj Egenskaper, där på fliken Allmänt finns rätt knapp, och bocka för sådant som tar en del plats, så ska det bli en del ledigt utrymme på hårddisken.

Alternativt så kan man använda ett program som CCleaner

http://www.ccleaner.com/

Jag har ett program som heter " Ashampoo " One click optimizer som jag brukar köra för att rensa men det blir i alla fall en massa saker kvar ...

Nej, det är ju en hel del mappar men jag vet inte exakt villken som är onormalt stor ,

en mapp heter "Mark Any" och är på 3,66 MB, vet inte vad det är ..Kan man använda flera "ta bort " program eller kan det bli ngn konflikt då eftersom jag har " Ashampoo Win optimizer " .

Vi använder Norton Internet Security 2006, tar inte det mycket plats efter ett tag ?

// Sten

3,66 MB är ju lite i alla fall, det är ju mycket mindre än de 164 MB ledigt som finns i datorn.

Ställ in Utforskaren eller Den här datorn så att du kan se alla filer:

Verktyg - Mappalternativ - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

Gå runt och kolla i mapparna i Windows-mappen och se om du hittar något som är i GB-storlek. Samma sak under Documents and Settings.

Hej Cecilia !

Jag testar igen när jag kommer hem ikväll, det är så mycket mappar på C: och inte vet man vad som man törs ta bort utan att "ställa till det ",

Som vanligt har du bra svar på det mesta :)

Återkommer . . . // Sten

En sak som missats att fråga är hur stor din C-partition är. Windows XP vill väl ha en 20 GB ungefär. Då med användarnas filer ej inräknade.

Samt är det något program som löpt amok och allockerat massa utrymme eller är det normala installationer av program som tagit utrymme?

Normala grepp för att frigöra utrymme på C är annars

• Omallockera växlingsfilen för virtuellt minne. Flytta till D: exempelvis. Om flera diskar i datorn, flytta till annan disk, ger bättre prestanda.

• Flytta användarnas dokument till annan enhet, D: exempelvis (rekommenderas oavsett).

• Avinstallera några program, kanske installera om dem fast på annan enhet.

• Rensa bort installationsmappar som exempelvis grafikkort skapat (kan ta ganska mycket utrymme)

• Stänga av möjligheten att använda Viloläge (sparar lika mycket utrymme som minne i datorn)

Man behöver inte utgå från att något gott galet, kanske bara helt enkelt att det är för trångt på C.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Det har du rätt i, Monshi. :thumbsup:

inte vet man vad som man törs ta bort utan att "ställa till det "
Ta inte bort något utan att fråga här då.

Hej , Nu har jag klickat runt i mapparna Program Files , Windows och Documents and setting , men hittar inga som har GB storlek ...I mappen Prigram visas inte storleken på mapparna utan där får man högerklicka på varje, för att se storleken . C: är på 11,7 GB i storlek , det kanske är för lite för Windows XP men frågan är hur man gör för att ändra det ?

// Sten

Då faller det in under det som Monshi skriver så hans tips är bra att följa.

Man kan ändra partitionsstorlekar med hjälp av andra program men det är ganska stor risk med det och kan sluta med att man måste ominstallera.

Mina rekommendationer bör du då följa som sagt. Flytta användarnas filer och växlingsfilen primärt. Sekundärt installera program på annan enhet än C:.

Windows mår bra av att ha 1 - 2 GB fritt åtminstone.

och ja, 11,7 GB är aningen lite men det fungerar om Windows och bara några program huserar där.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hej

Tack för tipsen !

I mitt fall skulle jag nog flytta dom till E: där det är gott om plats .

Men en liten dum fråga kanske , men hur flyttar ( omallokerar ) jag växlingsfilen , och användarnas filer , på bästa sätt ?

// Sten

Växlingsfilen - datorn->egenskaper->prestanda->växlingsfil eller liknande. Ändra där vilken enhet som ska användas. Aktiveras sedan när datorn startas om.

Användarnas filer. I utforskaren, högerklicka på mappen med filer, ta upp egenskaper, välj plats för dem och svara ja på frågan om filerna ska flyttas med. Görs individuellt per användare. Det som flyttas är bara de filer användaren sparar själv, temporära filer, epostmappar, programinställningar som även ligger under varje användare stannar kvar på C:.

/T

Hej ,

Nu har jag flyttat växlingsfilen utan problem , tack för tipset !

Detblev genast mera plats på C : !

Men jag får inte till det riktigt med flytten av användarfilerna ,

Jag går in på C: - Documents and Settings - All users -Högerklickar på ex min mapp " Sten " - egenskaper, men då får jag inget alt om att flytta utan istället 3 st flikar ; Allmänt , dela ut , Anpassa ...

Vad göra då ?

// Sten

• 6 months later...

Hej ,

Ja nu är jag tillbaka igen ..Tack för all hjälp senast ! Men det är samma problem som tidigare med att det är lite plats på hårdisken trots alla försök att flytta växlingsfiler , användare , temp internet filer mm . Just nu är det ca 350 MB ledig av 11,7 GB som hårdisken är på . Kan man på ngt sätt göra C : större utan att allt försvinner , jag är inte så datakunnig på det området , eftersom hårdisken är uppdelad i C och D kanske man kan öka C och minska D , är det möjligt ?

• 2 weeks later...

Själv brukar jag använda Windows inbyggda filsökare för att snabbt få en uppfattning om huruvida det ligger onödiga, större filer och "skräpar". Ställer in så den söker på hela hårddisken, filer av alla typer och väljer en minsta filstorlek efter behag. Ibland kan man ju ha glömt kvar något skrymmande, som t.ex. en CD-image, onödiga installationsfiler för program m.m., m.m..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...