Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plocka bort drivisar för grafikkort?


.M

Rekommendera Poster

Jag har problem med drivrutinerna till mitt inbyggda grafikkort. Dom krashar lite när som helst. Dock hanterar vista detta exemplariskt. Fast det är ganska irreterande.

 

Så jag fick en briljant idé. Jag petar in ett nytt grafikkort. Fast jag är osäker på om jag först borde plocka bort divisarna till det inbyggda kortet för att sedan stänga av, peta in det nya och hoppas på att allt är frid och fröjd efter det. Verkar detta enkla körschema vettigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner för gamla kortet ska avinstalleras innan man byter grafikkort om inte samma drivrutiner kan användas.

 

Men innan du byter grafikkort. Har du prövat med någon annan version av drivrutiner till grafikkortet? Ett grafikkort som är t ex fyra år gammalt kan fungera bättre med en drivrutin som är två eller tre år gammal än senaste versionen, så det är inte alltid så att senaste drivrutinen är bäst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur nya eller gamla drivisarna är så ska dom inte krasha med jämna mellanrum!

 

Så **** them! Jag skaffar nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Vad är det för typ av grafikkort du har idag, Nvidia eller Radeon?

Vad hade du tänkt att köpa? Ett nytt grafikkort kan kräva mer av ditt nätaggregat än det nuvarande.

 

Efter avinstallationen av drivrutinen är det bra att köra DriverSweeper för att rensa bort resterna:

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html

Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett intel-kort nu. Och det nya kortet är ett raedon. Och det verkar vara strömsnålt. Åtminståne på pappret. Men så har chassit ett ganska starkt nätagg för sin storlek. Så det kommer säkert gå bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med drivrutinerna till mitt inbyggda grafikkort. Dom krashar lite när som helst. Dock hanterar vista detta exemplariskt.

Tänker du på det att Vista startar om GPU:n istället för att hela datorn ska krascha (inte att förväxla med Ati:s vpu recover)? Jag håller iaf med, oftast funkar det precis som det är tänkt (detta TDR, Time Detection and Recovery, om man ska vara noga). :thumbsup:

 

Fast jag är osäker på om jag först borde plocka bort divisarna till det inbyggda kortet för att sedan stänga av, peta in det nya och hoppas på att allt är frid och fröjd efter det. Verkar detta enkla körschema vettigt?

Ja, under Vista är det det enda vettiga att göra då OS:et inte tillåter fler än en aktiv grafikdrivrutin – ifall du inte inaktiverar ena kortet så kommer Vista helt sonika att stänga av det. Så fungerade det inte under XP och så funkar det heller inte under Windows 7 utan då kunde/kan man köra fler än ett kort ifall man skulle ha behov av det (och nu tänker jag inte på SLI eller Crossfire).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett intel-kort nu.
Tyvärr så stöds inte det av Driver Sweeper. Är det ett kort som är inbyggt på moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Betr. problem med grafikkort så har jag den senast tiden fått en not om att VPU RECOVER HAR ÅTERSTÄLLT DINA BILDER. Sedan har jag blivit "utkastad" ur hela Windows och efter diverse försök kunnat starta om tills nästa gång. Jag har en bildskärm RADEON X600 Series. Om jag via kontrollpanelen slår upp Bildskärm och Egenskaper för bildskärm Avancerat så kommer det upp en tild med ATI som tydligen är mitt grafikkort.

Men där kan jag ju inte göra mycket även om det står felsök. Detta är en beskrivning men inte någon lösning. Och det här är ett proglem som kommit på sista tiden. Liksom att hela systemet ibland stängs av automatiskt och måste startas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...