Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ladda ner och återinstallera W 98


steel picker

Rekommendera Poster

Jag har övertagit en gammal formaterad dator utan opertivsystem där datorns gamla W 98-CD har försvunnit fast id-numret finns kvar till CDn. Kan man ladda ner W 98 från webben någonstans på en annan dator, bränna en ny CD och installera om W 98 i den gamla datorn? Var får man i så fall tag på W 98?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har den giltiga produktnyckeln till Win98, så är det tillåtet att hämta en kopia från t.ex webben och bränna på cd för installation, men man får göra det med viss försiktighet, så man inte får en "smittad" nerladdning, sedan var man hittar en sådan, vet jag faktiskt inte, dom är inte så lätta att hitta precis.

Vill inte rekommendera någon icke seriös sajt heller, pga av smittorisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns en massa säkerhetshål i Windows 98 som det inte finns några lagningar till, eftersom Microsoft slutade supporta 98an för några år sedan, så är det inte lämpligt att ansluta en sådan dator till internet. Om man vill använda datorn för surfning så är det bättre att installera en liten Linux-distribution som är gjord för gamla datorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockar man ner dom patchar som finns hos Microsoft fortfarande, och använder en brandvägg och ett virusprogram, så anser jag att man visst kan köra Windows 98 till att surfa med fortfarande, den nackdel som jag ser är att det kan bli lite segt, eftersom en så gammal dator med tillhörande operativ inte har hängt med utvecklingen att webbsidor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte helt lätt att hitta en brandvägg och ett antivirusprogram som fungerar i en dator med 32 MB minne, men du kanske har något förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Var hittar man Linux program för "gamla" datorer ?
Kan du ta den frågan i forumet för Linux & Unix?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

Jag bara svarade på inlägget förut här.

Ber om ursäkt.

Jag lägger ut den frågan på forumet för Linux.

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...