Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
waspsw

blue screen mm

Rekommendera Poster

waspsw

Sedan ett halvår tillbaks har min lap, en Acer Aspire 3054WXMi, krånglat. Ungefär var tredje gång får jag blå skärm vid uppstart. Det går inte att se ngt felmeddelande eftersom texten är "utsmetad" till vita streck. Kollade i datorhanteraren där följande felmeddelande stod: IRQARB: ACPI BIOS har inte någon IRQ för enheten i PCI-fack 7, funktion 0. Kontakta återförsäljaren för teknisk support.

Datorn är allmänt slö men har med tiden i princip stannat upp helt. Det tar evigheter att surfa på nätet, öppna program (som ex MS Office), hitta filer. Jag har ominstallerat c disken ett flertal ggr (Acer supports föreslag) men det har inte hjälpt nämnvärt - datorn är fortfarande seg och blå skärm ett faktum. Jag vet att det inte är en superdator, å andra sidan behövde jag den bara till studier vilket inte är speciellt krävande. I dagsläget går det inte ens att öppna Word.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
waspsw

Nej rådet jag fått är att ominstallera c disken. Vad för tester har du i åtanke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Man kan dels läsa av SMART-informationen som hårddisken själv sparar på och dels köra ett testprogram som gör skrivtester mot hårddisken.

HDD Health är ett exempel på den första typen:

http://www.panterasoft.com/download.html

Den andra typen är det testprogram som tillverkaren av hårddisken har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera) eller köra HDD Health.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

En dålig hårddisk kan ge upphov till seghet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

Försökte att hitta tillverkare av hårddisk men hittar ingen info i datorn/hantera. Har även kört HDD Health men hittar inga uppgifter om disken förutom temp -och health bars (temp grön och health 98%) på fliken hard drives? Jag kan se att det ska stå där men det är tomt på manufacturer, model, firmware, serial#, drive capacity.

På fliken Partitions har c disken 13,21 GB free space och d disken 9,13 GB. Fliken System: Processor Mobile AMD Sempron Processor 3500+, Speed 1,8GHz, Vendor AuthenticAMD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Står det någon beteckning/artikelnummer för hårddisken i Enhetshanteraren eller vad står det där?

Hur mycket RAM-minne finns det i datorn?

När jag googlar på IRQARB-meddelande så hittar jag förslag om att updatera datorns BIOS, men att det normalt inte verkar betyda något för datorns funktion. Men det beror ju på vad som sitter i PCI-fack 7 och det är ju svårt att veta med en bärbar dator. Kommer felmeddelandet vid varje uppstart eller bara vid de uppstarter som slutar med blåskärm?

Tillägg: Här skriver Microsoft om felmeddelandet för Vista, men det är nog ungefär samma sak som gäller för XP:

http://support.microsoft.com/kb/930062

[inlägget ändrat 2009-09-17 17:11:26 av Cecilia]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

Hej Cecilia och tack för (alla) svar!

Jag är inte speciellt bra på datorer så det här med BIOS och IRQARB-meddelande säger mig inte så mkt, tyvärr.

I datorn/enhetshanteraren/dator står det ACPIx86-based PC. Är det artikel# för hårddisken?

RAM-minnet är 766MB.

Jag kollade felmeddelande igår efter blåskärm. Eftersom jag får blåskärm vid varanna, var tredje uppstart fanns det oändligt många felmeddelanden. De jag kollade hade samma meddelande.

Jag har vista. Kollade länken och tydligen ska det inte vara ngt problem om det inte står ett gult "!" i enhetshanteraren, vilket det inte gör. Men även om det inte är ngn fara så är det ett problem med blåskärm liksom att datorn är orimligt seg och slö.

Har du fler/annat förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
I datorn/enhetshanteraren/dator står det ACPIx86-based PC. Är det artikel# för hårddisken?
I Enhetshanteraren tittar du under "rubriken" Diskenheter för att få reda på vad det finns för hårddisk i datorn.

Jag kollade felmeddelande igår efter blåskärm. Eftersom jag får blåskärm vid varanna, var tredje uppstart fanns det oändligt många felmeddelanden. De jag kollade hade samma meddelande.
Kommer det felmeddelandet bara när uppstarten resulterar i en blåskärm eller kommer felmeddelandet även när uppstarten går bra?

Det kom ut en ny BIOS i december 2008 så vitt jag kan förstå.

http://support.acer-euro.com/drivers/downloads_gd.html

så är din dator från 2008 eller början av 2009 så lär det ju definitivt vara en gammal BIOS i den. Men det står så här också:

Acer recommends that you should only upgrade your firmware/drivers if you have been instructed to do so by an Acer Customer Care representative.
Så i så fall är det bäst att återigen kontakta supporten och fråga om det som har rättats till i den nya BIOS-versionen har någon betydelse för din dator.

RAM-minnet är 766MB.
Vilken Vista-variant är det i datorn, Home Basic eller Home Premium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

På diskenheter står det ST980811AS ATA Device.

Köpte datorn sommaren 2007 så det är förmodligen en gammal BIOS i den. Förstår det som om jag måste uppdatera BIOS? Acer ger bara support ett år, sedan får man vända sig till ett betalnummer. Skulle helst undvika att ringa dit eftersom jag pratat med dem tidigare om problemet och de ger samma råd varje gång, dvs ominstallera hårddisken.

Ang felmeddelanden så kommer de även då jag inte får blåskärm, dock samma meddelande, dvs : ACPI BIOS har inte någon IRQ för enheten i PCI-fack 7, funktion 0. Kontakta återförsäljaren för teknisk support.

Det är Windows Vista Basic.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

Tack för länken!

Jag undrar om jag ska ladda hem samtliga SeaTools för Windows (OneTouch II, III, 4 och Free Agent Pro & Go) eller om det räcker med en, och i så fall vilken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det där är olika hårddiskmodeller så om du inte har någon av dem så ska du trycka på länken "Download SeaTools for Windows now!".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

Ok tack. Har laddat ner nu och kört en Long Drive Self Test. Fick inga meddelande så jag antar att allt är ok..?

Räcker det med Download SeaTools for Windows eller behöver jag ladde ner DOS-varianten också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Jag har inte kört SeaTools for Windows så jag vet inte hur det funkar. Men enligt anvisningen på

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=202435&Hilite=

så ska det komma upp ett resultat: Passed eller Failed

Har även kört HDD Health men hittar inga uppgifter om disken förutom temp -och health bars (temp grön och health 98%) på fliken hard drives?
Undrar vad som är problemet. Ser du till någon information som heter S.M.A.R.T? Se bilden i det här inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=996218#996612

Annars så kolla med HD Tune http://www.hdtune.com/ se näst sista bilden med fliken Health.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

Kollade idg länken och bild. HDD Health ser inte ut som den Stefan har. Jag har inte ngn S.M.A.R.T. HDD på min dator har flikar 1. Harddrives, 2. Partitions, 3. System. Det är allt.

Bör jag göra en recovery/ominstallation? I så fall, vet du hur/om man kan flytta outlook till d disken?

Tack för all hjälp, jag uppskattar det verkligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kolla med HD Tune då. Finns det någon upplysning om varför HDD Health anger "hälsan" till 98% och inte 100%?

Du har ju redan gjort en massa ominstallationer utan att det har hjälpt. Eller har jag missuppfattat något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
waspsw

Ok jag kollar HD Tune.

Nej, det finns ingen info om varför hälsan bara är 98%.

Japp, jag har gjort ett flertal ominstallationer som inte hjälpt. Grabbar efter varje halmstrå eftersom jag måste börja skriva på min c uppsats, desperat mao.

Har kört HD Tune nu och utöver Benchmark (se bild) förefaller allt att vara ok (Health, Error scan). Försökte att jämföra Benchmark resultatet med test resultat på hdtune.com men svårt att avgöra då min hårddisk inte fanns med.

[inlägget ändrat 2009-09-25 12:44:34 av waspsw]

[bild bifogad 2009-09-25 12:50:33 av waspsw]

1162247_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...