Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
axelsson

PROBLEM med nybyggdator med OS.

Rekommendera Poster

axelsson

Tjaa. nu ska jag berätta. jag har byggt en dator precis som verkar funka förutom OS o lite klydd med datorn. det som hände är att allt gick fint jag isntallera windows 7 o allt verka funka FÖRUTOm jag fick freeze lagg, ja fattade inget asså det bara frös liksom.

sen då installerade jag windows xp och verkade gå fint men sen fick jag freeze lagg där också o jag har ingen aning varför. om någon kunde svara på det vore det as snällt

den andra frågar med min hårddisk. jag har installerat typ ett OS nu typ 3 gånger som man ska liksom gå in ta bort partiotion göra en ny o installera men nu när jag skulle göra om det fryser sig det. och jag skulle faktiskt inte tro att det e datorn nu för jag har testat ett antal gånger me installera det. innan när jag installera det funka det bra det frös aldrig när jag installerade det bara när jag va inne i datorn o sånt.. hoppas ni förstår min förklaraing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Vilken hårdvara har du i datorn?

jämför den här tråden med all hårdvara beskriven

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1101549

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

jag har

processor :AMD Phenom X4 9650 AM2+

Gigabyte MA78GM-S2H s.AM2

5gb ram

500watt nätagg typ 4 veckor gammalt

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X IDE BULK SVART

Geforce 250 GTS grafikkort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Har du hämtat alla drivrutiner för Gigabyte-moderkortet och AMD-processorn?

Kan du beskriva lite mer vad du menar med frys-lagg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

okey nu har jag köpt ny hårddisk så nu har jag fixat att installerat ett OS det har inte frysslaggaet än men det jag menade vad som hände innan asså det bara frös. stog still, jag vet inte egentligen. men jag har isntallerat drivrutiner till moderkortet nu men ska man också installera det till prcessor också? men en annan fråga nu jag har testat en hårddisk innan med installera OS o det va då det frös men på den hårddisken installerade jag om ett OS ca 3 gånger windwos 7 och windows xp två gånger sen nu när jag ska installera på den gamla hårddisken säger den att det fattas filer elelr något sånt och vet du hur man formenterar en hårddisk så den blir helt tom o börjar funka igen. jag har testat köra den som slave o högerklickat o tryck formenterat.

den här texten jag skrev blev lite klyddig skriven men hoppas du förstår om du inte gör det bara skriv vad du inte förstår så ska jag skriva extra bra :)

MVH Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det blir mycket lättare att förstå om du skriver riktiga och kompletta meningar men punkt och komman där de ska vara.

Det kanske är något fel på hårddisken som du har problem med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

okey men skit samma i det gammla problmem. NU e det såhär jag har köpt ny hårddisk, installerat ett OS och det funkar förutom DAtorn e lite lagg alltså den fryser sig inte riktigt den är mer liksom seg som interuppt ordningen inte funkar riktigt.

MVH Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

http://support.amd.com/us/psearch/Pages/psearch.aspx?type=2.1&product=2.1.15&contentType=Tech+Download+Processor&ostype=&keywords=&items=20

det e en länk på deras sida med drivers men hittar ingen som e driver förutom till windwos xp och windwos server 2003

om ni orkar bara gå in där lite snabbt o kolla om jag har rätt så ja inte har fel:)

MVH Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

okey ska testa det men nu ska jag beskirva lite bättre nu när jag kört några timmar. alltså jag vet inte riktigt som e fel men programmen slutar ofta svara men det e inte så jag behöver stänga ner dem det e så jag bara väntar så kommer det den e liksom seg. sen då när jag tex installerade ett spel innan tog det typ 2 timmar när jag samtdigt installera det på min laptop tog det mkt snabbare. men jag återkommer imon (söndag).

Ska testa datorn lite och se om det blir bättre

MVH Simon

liksom nu när jag skulle skicka inlägget kom det upp not responing o så väntar man lite så kmr det efter typ 30 sec

[inlägget ändrat 2009-09-20 02:18:44 av axelsson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne

Har du 5GB RAM???? som du skriver i ett inlägg

Tex 2x2GB+1GB dvs 3 stickor?

I så fall är det stor chans att det är detta (3 stickor) som ger problem.

Minne i datorn

en sticka inga problem.

två stickor måste vara identiska samma fabrikat, modell, storlek

(3 stickor, ingen bra idé)

fyra stickor, två par där varje par måste vara identiska, och samma fabrikat, modell, storlek

med 4 stickor kommer det dessutom ofta bara fungera med tex 667/5300 minne.

Har jag rätt, plocka ur 1GBn

Kolla att de återstående 2GB stickorna sitter rätt, dvs i slot med samma färg så nära processorn som möjligt.

Och var noga med skydd mot statisk elektricitet när du jobbar med datorn.

Jobbar själv med datorn på diskbänken, barfota, iförd enbart bomullskläder.

Och tar i diskbänken innan jag tar i något.

På den tiden jag fixade sånt här som minne in och ut under skrivbordet där datorn stod blåste jag minne för 4000kr.

Det slog mig att du kan ha 2x2GB+2x512MB teoretiskt OK men belastar processorn

mer än enbart 2x2GB, testa ta ut 2x512MB.

Har du ställt in rätt minnespänning i BIOS??

Kolla vilken drivspänning 2GB stickorna ska ha.

Och kör minnestest med memtest86

http://www.memtest.org

hittar memtest fel får du fel i Windows

hittar memtest inga fel kan du fortfarande få fel i Windows. Tyvärr. :-(

[inlägget ändrat 2009-09-20 08:05:08 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-09-20 08:06:50 av jannejanne]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

men okey jag ska testa det jag återkommer:=)

men jag har 1st 2gb sen 3st 1gb jag har tagit bort 2gb nu.. men vad rekomenderar du asså kan jag köra tex jag har 4 slots 2 röda o 2 gula det står att det ska va saamma ram i röd o samma i gul då menar jag det funkar väl köra 2st 2gb i röd 2st 1 gb i gul? borde ju inte vara problem eller?:=

MVH Simon

jag ska också nämna har inte tänkt på det innan allstå att när tex nu när jag e på nätet så slutar det fungera alltstå no responding det e inte bara internet explorer det e allt på datorn tex jag lyssnar spotify o internet not responing o spotify slutar de komma ljud sen som sagt väntar man 1-2 min sen kmr det igång igen

[inlägget ändrat 2009-09-20 18:14:14 av axelsson]

[inlägget ändrat 2009-09-20 18:28:14 av axelsson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
axelsson

JAG förstår itne min datar liksom. ingen vet vad det e som fel.. det e egentligen bara roligt att den fryser så ibland. snart slänger jag fan den o köper en hahaha jag har testat med ram o sånt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...