Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vägrar installera/boota OS


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Tänkte fråga er om ni vet vad det är för fel på en dator som man försöker boota OS på men som vägrar starta? Installerade Windows 2000 halvvägs innan datorn haka upp sig. Har kontrollera så hårddisken är fri från döda sektorer osv så fattar inte vad det kan vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar kunna vara sliten CD eller dålig/skitig läsare. Har du haft problem med den förra installationen, kan det t ex vara fel på moderkortet, hårddisken, nätaggregatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte med en massa skivor som fungerar utmärkt på andra datorer. Sökte igenom hårddisken med en massa program dessutom, så antar att det är moderkortet eller nätaggregatet som precis är utbytt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova först att låna en annan CD-läsare, innan du börjar byta nätaggregat.

 

Fungerade datorn med det gamla operativsystemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa då, glömde säga det. Men det är definitivt någon jag borde pröva med tanke på att du nämnde det i förra också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för poängen:thumbsup:

Du behöver inte skruva loss CD-läsaren, lägg den nya bredvid och koppla in när strömmen är bortkopplad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Externa DVD-brännare brukar kopplas in med USB. Bäst är om datorn har USB 2.0. Äldre datorer kan ha USB 1.1, vilket ger lägre hastighet. Det ska dock fungera ändå, men jag har bara provat att boota från en extern DVD på en dator som hade USB 2.0.

 

När du stoppar i en USB-enhet som har USB 2.0, t ex ett USB-minne, i en dator som bara har USB 1.1, få du upp en varning om att det kan gå snabbare om du skaffar USB 2.0.

 

Men om du har en annan dator du kan skruva ur CD/DVD-läsaren tillfälligt, så blir det åtminstone billigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa precis, har 3 st DVD över faktiskt. Förlåt var lite trött, men det jag menade med extern DVD var i BIOS jag tänkte på. Datorn är väl runt 5 år gammal...

 

Glömde nämna det, men det kan inte vara så att man behöver rensa hårddisken helt med typ wipedisk eller liknande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 5 år gammal hårddisk skulle jag aldrig använda till ominstallation med tanke på att den snart kan krascha. Men till inspelning av TV-program på eller data som inte är viktiga, duger den.

 

Du behöver inte rensa disken först. Vid installation av Windows formateras först disken innan installation av Windows börjar. Formateringen innebär att disken märks upp för den typ av filsystem man ska använda, vanligtvis NTFS. Åtkomst till gamla filer på disken går då förlorad, men filerna ligger kvar tills de skrivs över av det nya operativsystemet. Så länge de är orörda kan de flesta av dessa filer gå att återskapa med speciella program om det behövs.

 

Vill man att däremot att disken ska vara helt rensad så att ingen ska kunna se vad som funnits tidigare på den, kan man använda program som skriver skräp eller 1010101 osv i varenda bit. Men detta är som sagt helt onödigt om man ska göra en ominstallation av Windows.

 

För övrigt använder jag alltid snabbformatering om disken är relativt ny och har fungerat tillfredsställande tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jo precis, märkte att det blir problem med vanlig formatering. Men tänkte bara det att dessa filer som ligger kvar trots formateringen kan blockera på något sätt. Men har tänkt mycket på detta och tror jag glömde nämna det att datorn hade kraschat och han bytte då ut nätaggregatet och fick igång den igen. Men Windows gick inte igång utan den bara stod och laddade och kom aldrig in i operativsystemet. Kan det vara så att hårddiskarna pajjat och/eller att nätaggregatet inte är tillräckligt starkt. Han hade 2 hårddiskar men bara 1 svarade, vet inte om det var för att det inte fanns tillräckligt med power från nätagget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen:thumbsup:

 

Om datorn kraschat kan både nätaggregat, hårddisk mm ha blivit förstörda. Vissa Windowsfiler kan vara också förstörda eftersom Windows inte går igång.

 

Vad menar du med att bara en av två hårddiskar svarade? Gick Windows igång på den andra disken?

 

Hårddiskarna går att testa med disktestprogram som kan hämtas från respektive hårddisktillverkare. Vissa av dessa går att köra mot de flesta fabrikat, t ex Drive Fitness Test, DFT, från Hitachi:

 

http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

 

Man lägger in programmet på en CD och bootar sen datorn man ska testa med denna CD. Om disken innehåller fel, skicka den till återvinningen.

 

Det kan också vara så att nätaggregatet är för klent, men inte för hårddisken, utan för grafikkortet. Om datorn går att starta i felsäkert läge (tryck F8 upprepade ggr under start) kan så vara fallet. Inställningarna för grafikkortet kan också ha kommit i olag i registret. Detta kan åtgärdas med nåt program som rensar alla drivrutiner och inställningar för grafikkortet. Om felsäkert läge inte funkar, kan grafikkortet vara felaktigt.

 

I vilket fall som helst, om du anser att datorn är värd att reparera, skaffa en ny hårddisk och gör en ny installation. Funkar inte detta med en annan CD/DVD-läsare kanske den inte är värd att reparera. Har datorn varit med om en krash kan flera funktioner på moderkortet också ligga risigt till.

 

Som du ser kan det vara lite olika fel. Har inte nämnt minnena eller CPU:n, eftersom jag tror att de fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe alltså, datorn hittade bara ena hårddisken och den stod bara Windows och laddade. Därför försökte jag bara ominstallera datorn, men det gick inte. Gjorde hårddisktest som sagt, men det visade inget. Aja, tänkte bara höra med er. Han får höra av sig igen helt enkelt om han nu inte helt enkelt fixat det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen igen:thumbsup:

 

Vi avvaktar och ser hur det går. Som vanligt är det nog inte ett fel, utan flera. Ny hårddisk, ny CD-läsare skulle jag testa först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...