Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
AnnaK

Digitalbox-tjocktv-video - HJÄLP EFTERFRÅGAS!

Rekommendera Poster

Hej,

Bor i villa och har nyligen köpt en mkt enkel digitalbox för att se marksänd digitaltv. Har kopplat enligt följande:

antennsladden från urtag till boxen

scart från boxen till video

en annan scart från video till TV

Det fungerar utmärkt att TITTA på tv-kanalerna. Men när jag vill spela in ett tv-program på videon (ja modern, jag vet) fungerar det inte. Jag har provat att byta plats på scartkontakterna på videon men då blir det ingen bild.

Snälla hjälp mig med idéer om hur jag ska göra?!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad för digitalbox? Kan det behövas att du i menyerna aktiverar Video-utgången och sätter lämplig signal ut på den? Vad klarar videon för signaltyp? S-video? Komposit?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

>Hej

Mitt tips är att läsa manualen för videon.Det gäller att aktivera inspelning från scartkontakten.För min Philips från början av 2000talet beskrivs hur man spelar in från en satellitdekoder.Digital fanns knappast då .lie knöligt men det funkar någotsånär.-

Videon ansluts säkrast till boxens VCR utgång då det ej är säkert att den kan ta emot TV utgångens signal.

Vill man ha maximal kvalitet på TV bilden är det ,om TVn har dubbla scart;att dra en scart från boxens TV scart till TVns scart som klarar RGB

LARSAS.

[inlägget ändrat 2009-09-17 06:57:31 av LARSAS]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Jag fick till det igår på något sätt. Det var rätt kopplat men jag fick ställa in videon på en annan inspelningskanal (E2, finns E1 och E3 oxå). Jag mååååste verkligen uppdatera min tv-park snart.... men så länge det fungerar så fungerar det.

Tack som sagt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så enkelt :)

ja, framtiden heter

1: Släng ut videon

2: Skaffa digitalbox med dubbla mottagare

3: Skaffa en modern TV

men fungerar det och är du nöjd? ja, då behöver inte framtiden vara morgondagen.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I know I know I knonw..... kind of embarrassing I know.... men jag har en annan stor hobby - hästar - det tar både tid och pengar och då får jag leva med tjockistv:n.... jag hinner nästan ändå aldrig kolla..

En fråga nu då om mottagningen, jag har problem med den på TV4 men inte de andra kanalerna. Först tänkte jag att det var någon slags antennfel (kabeln eller själva antennen) men undrar nu om det verkligen kan vara så när det i princip bara är fyran, eller jo förresten TV6 oxå.

Kan det antennen vara felinställtd?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TV4 och TV6 delar MUX/frekvens så har du problem med båda har du problem att ta emot just denna frekvens, denna MUX.

kanaler i denna MUX är CNN, TV4 Dalarna, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Plus, TV400 och TV6

Vad för antenn har du? Den kan hjälpa att justera den lite, rikta om den. Eller skaffa bättre antenn. eller förstärka antennsignalen lite om långa kablar. Svårt att säga exakt vad som löser din situation.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså du vet så mycket! :thumbsup: Muxfrekvens? HUR vet du sånt :-)?

Öh, vilken antenn? Jo, det sitter en gigantisk på taket där jag bor. Den satt där när jag köpte huset. Hur tar jag reda på vilken det är? Eller ska jag bara upp och skruva / vrida på den?

Öh, hur förstärker man antennsignalen? Vad räknas egentligen som långa kablar? Jo, de är väl rätt långa. Går ju från taket ner via vinden till vardagsrummet. Känner mig sjukt oinsatt, har inte haft eget hus förut och därmed inte behövt fundera.

Är jättetacksam för tips o svar på ovanstående "dumma" frågor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mux-data:

http://teracom.se/?page=5835

Var bor du? Vilken sändare har du antennen riktad mot?

Antenn jag kan bara ge generella råd. Enklast för dig, om du inte vet, är nog att ta hjälp av närmsta TV-handel eller servicefirma som kan fixa antennen åt dig. Eller en bekant med kunskaper. Har själv bara en enkel bordsantenn, inget behov av stor antenn, långa kablar eller förstärkning av signalen.

men förstärka antennsignalen:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=100030&path=636500000,641000000,642500000

men eftersom det är en MUX du har problem med är det troligen inte lösningen.

Kanske det redan sitter en förstärkare i anslutning till antennen dessutom, det är inte omöjligt.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå,

Uppdatering (förstår att u r dying to know...)

Gjorde som du sa Monshi och kontaktade en antenn/tv-service kille. Mycket riktigt var det strul med muxfrekvensen. Antennen satt på ett för långt rör och höll på att ramla ner samt var på tok för gammal, den kom inte upp i rätt frekvens. Nu är ny antenn på taket, ny antennkabel och kortare rör på taket. Bilden är fin fin och som en STOR bonus :) har jag även Acess numera. Hur kunde jag leva utan? Så tjockis-tv får tjäna ytterligare timmar tillsammans med den inspelningsbara videon ha ha ha

:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...