Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator för musikskapande


Beer-san

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har tips på vad man ska köpa för dator för att klara av de prestationskrav som ställs vid musikskapande? Har något sånär koll på datorer men ljudkort, processorhastighet, ram-minne och så vore det toppen att få lite tips om.

 

Har sett lite gamla trådar kring detta, men jag bara gissar att tekniken gått framåt... ;)

 

Tack på förhand!

[inlägget ändrat 2009-09-15 14:37:13 av Beer-san]

[inlägget ändrat 2009-09-15 14:41:15 av Beer-san]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svar. :thumbsup:

 

Den tråden är ju i och för sig från 2006 så jag vet inte om det kan vara det som är det lämpligaste att ha idag. Är det det? Delarna syns dessutom inte så jag vet inte vad datorn innehåller. Den dator som rekommenderas är också ett som man skall bygga ihop själv från scratch och det vet jag inte om jag är rätt person att göra.... ;)

 

Jag har kollat lite på bl a Komplett och egentligen vore jag mest nöjd om jag kunde ta en befintlig konstruktion och vid behov, lägga till ett schysst ljudkort, snabbare processor och mer RAM.

 

Jag vet... jag vill ha kakan serverad och sen äta den...

 

Har du något mer handfast att ge mig vore det kanon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för program vid musikskapande?

 

Några tips jag kan ge som jag tycker värkar lämplig:

 

beroende på vilket program du andvänder så kanske en lite billigare 4 kärnig processor skulle passa bra ?

 

(beror lite på om programet stöder flera trådar)

 

relativt mycket ram, jag tycker du kan satsa på 4GB när du endå håller på, kostar inte mångra kronor.

 

Grafikort: behövs ju inte mycket egentligen, integrerade varianter funkar super, men något som kan vara skönt när man jobbar mycket vid datorn är 2 skärmar, (underbart då man sitter i till exempel fx studio, man jobbar på något sätt effektivare) kanske något att tänka på.

 

Ljudkort: som sagt ett bra sådant är att föredra, det finns integrerade sånna med mycket fina funktioner så som dess som bygger på realtech alc889, med funktioner så som 7.1, digital och optisk ut, s/n 107dB mm, vilket jag tycker räcker långt, men kräver du mer så är ju förståss externt ljudkort efter eget tycke en viktig komponent!

 

hårdisk: beror lite på hur mycket filer du behöver ha på datorn...

 

kanske 250GB räcker? eller har du mycket filer är kanske 1-2TB bättre, beror aldeles på hur mycker du jobbar och i vilken bitrate. Glöm för guds skull inte backupp, vore tråkigt om alla filerna plötsligt försvann.

 

En portabel hårdisk skulle nog vara en bra införskaffning.

 

 

Vad har du för budget?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Det enda jag kan något vettigt om är Cubase. Tar gärna tips om bra program också!

 

Vad gäller RAM har jag förstått behövs och tänkte nog dra på till minst 4GB.

 

Jag tänkte spela in mycket av musiken (sång, klaviatur, gitarr, bass) och då tänkte jag att ljudkortet bör vara bra, men det kanske också gäller processorn?

 

Processor kan jag bara i termer om hastighet, mer fattar jag inte...

 

Grafikkort, precis som du säger, behövs inte mycket.

 

Hårddisken tar jag också i med minst 250GB, men portable har jag också tänkt på.

 

Budgeten, ja den är lite anpassningsbar. 10 000 kr? Är det rimligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Budgeten, ja den är lite anpassningsbar. 10 000 kr? Är det rimligt?

 

ja det tycker jag, men är det inkluderat skärm och allt sådan?

 

och då tänkte jag att ljudkortet bör vara bra, men det kanske också gäller processorn?

 

Tja, om du spelar in mycket vill du ha ett ljudkort med bra analog till digital omvandlare, vilket oftast de externa ljudkorten har.

 

Processor krävs det inte så mycket alls egentligen, jag vet folk som sitter på gamla imac g4 på 733mhz utan några som hällst problem

:thumbsup:

 

 

Jag vet inte riktigt vilka krav du ställer på ljudet, somliga vill ju kunna köra 192 khz lossless medans andra nöjer sig med 44.1khz mp3 mono, och det läre ju spela in en del i prestandan...

 

. Tar gärna tips om bra program också!

 

Jag känner några som håller på lite i fx studio,(tror jag det heter) kanske något att kolla upp hur det värkar?

 

 

Hårddisken tar jag också i med minst 250GB, men portable har jag också tänkt på.

 

ja en 250GB får man väll för kanske 500:-, en 1000GB för 700:-, så det skiljer egentligen inte så mycket alls, de större brukar även vara snabbare :thumbsup:

 

 

Men vad sägs om något som detta då:

(priser i runda svängar)

 

processor: intel q8200, 4 relativt "slöa" kärnor - 1500:-

ram: 2*2GB ddr2, totalt 4GB - 500:-

Moderkort: standard med integrerad grafik - 800:-

hårdisk: 1TB billigaste modellen, samsung? -700:-

nätagregat och chassi: ace heroes 4 +480w -450:-

dvd: standart brännare -250:-

ljudkort: "modell extra fint" 1000:- - 2000:-

Operativsystem: windows 7 home basic 900:- ?

 

blir väll runt 7000:-

lägg till valfri relativt stor skärm och ergonomisk mus och tangentbord så är det väll runt 10.000:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där ja, nu börjar jag få lite kaosartad logik i huvet.

 

Skärm och såna kringdetaljer har jag redan rätt schyssta så det klarar sig (gammal gamer ;)).

 

Ska kolla upp FX Studio!

 

Tack för kanon feed-back!

 

Nu här ska handlas! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar att det inte gick få upp nått hos Komplett.

Tänk på att processorn och moderkortet måste passa ihop med första BIOS

moderkortet levererats med.

Annars måste du ha en processor till enbart för BIOS uppgradering.

Att minnet ska finnas på ASUS QVL -lista

eller hos GIGAbyte på deras

Memory support list

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Manual_Model.aspx?ProductID=2840

minne som passar till detta moderkort se memory support list

Processor som passar med första BIOS se CPU Support list.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...