Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående XP-licenser.


coldhand

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har lite funderingar, sitter på ett företag med 3 datorer som har ogiltiga licenser. På den ena maskinen sitter OEM-klistermärke, men har ingen skiva.

Går det bra med vilken skiva som helst som är OEM? eller måste jag kontakta Dell och få en ny skiva skickad till mig?

 

De andra två datorerna har inga klistermärken, den ena köptes privat med licens som sades vara giltig, men visade sig efter mindre undersökning att det låg WGA-crack installerat, och produktnyckeln inte var giltig.

 

den andra är precis installerad eftersom den behövdes, ingen produktnyckel fanns att tillgå, fick bli en "piratad" tills jag har löst det..

 

Förmodligen får jag väl köpa 2 OEM licenser till de två sistnämnda datorerna?

Och om jag får en ny skiva av dell, kan jag då ändra produktnyckeln osv utan att behöva formatera/ominstallera den första datorn jag nämnde?

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OEM - ska gå att installera med vilken skiva som helst givet att ni har en giltig produktnyckel (som står på klisterlappen på datorn)

 

Övriga två blir det till att köpa licenser till. OEM-licens säljs enbart med nya datorer och kan ej köpas till separat.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det bra med vilken skiva som helst som är OEM? eller måste jag kontakta Dell och få en ny skiva skickad till mig?

Går normalt bra med vilken kopia som helst, dock måste det vara av samma version, Pro eller Home.

Du kan också försöka med och ringa Dell, med lite tur så skickar dom en ny, beror på hur supportavtalet ser ut.

 

För dom andra, ja, du måste skaffa två nya licenser, handlar då om OEM-licenser, då fullversioner inte säljs längre till XP.

Du kan faktiskt köpa nya utan att köpa en dator till.

 

T.ex denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328104

 

Men det går att ordna på annat legalt sätt, men ingen brukar prata om det.

Om det är illegala versioner i dom andra datorerna, så finns det troligen en liten stjärna längs nere i hörnet på skärmen när datorn är igång, som säger att det inte är en giltig version.

Genom att högerklicka på denna stjärna, så kan du faktiskt nå Microsoft och få möjligheten att köpa en produktnyckel online, få den via mail, och samtidigt få möjligheten att få en skiva med operativet på hemskickad, har för mig att det inte kostar extra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda ett OEM-nummer behöver du en installationsskiva från samma tillverkare. Dvs, du måste tex ha en OEM DELL-skiva för att kunna installera med licensnummer för DELL.

 

Enklare är då att installera med en annan nyckel först och sedan uppdatera licensen med

http://www.microsoft.com/genuine/selfhelp/XPPkuinst.aspx?displaylang=sv&sGuid=bddc11c7-37b0-4f12-8d6a-dc4566e8a47e

 

KeyUpdateTool från Microsoft. Ibland kan man behöva göra uppdateringsproceduren per telefon (men det instrueras i programmet).

 

Om du har licenser på andra datorer kan du också flytta över licenser mha ovanstående program (då får man oftast prata med en telefonist där man ska säga att windows bara är installerat på EN dator och att man gjort en ominstallation ;).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men går det att göra som följande:

 

Den datorn som har ett klistermärke med OEM-nyckel. Men som för tillfället är installerad med "pirat"-nyckel, går det att köra keyupdatetool på den och skriva i det som står på klistermärket? även fast versionen som nu är installerad inte är oem utan retail?

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda ett OEM-nummer behöver du en installationsskiva från samma tillverkare. Dvs, du måste tex ha en OEM DELL-skiva för att kunna installera med licensnummer för DELL.

Fel, det behöver du INTE.

 

Enklare är då att installera med en annan nyckel först och sedan uppdatera licensen med

http://www.microsoft.com/genuine/selfhelp/XPPkuinst.aspx?displayl

ang=sv&sGuid=bddc11c7-37b0-4f12-8d6a-dc4566e8a47e

Men då får man inte möjligheten till en fysiskt skiva.

 

Om du har licenser på andra datorer kan du också flytta över licenser mha ovanstående program (då får man oftast prata med en telefonist där man ska säga att windows bara är installerat på EN dator och att man gjort en ominstallation ;).

Gäller INTE vanliga OEM-Versioner. Varje OEM-licens är direkt kopplad till den enskilda datorn, och får inte flyttas över till annan dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tror det måste vara en OEM-version installerad. Men det är väl bara att pröva. Kan kanske också bli problem om du joxat med windows-aktiveringen. Bäst är att köra keyupdatetool på en OEM-installation innan windows aktiverats. Det är så jag brukar göra iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller INTE vanliga OEM-Versioner. Varje OEM-licens är direkt kopplad till den enskilda datorn, och får inte flyttas över till annan dator.

 

Jag vet. Men det går iaf :). Jag har gjort det på en mängd datorer och licenser.

 

För att kunna använda ett OEM-nummer behöver du en installationsskiva från samma tillverkare. Dvs, du måste tex ha en OEM DELL-skiva för att kunna installera med licensnummer för DELL.

 

Fel, det behöver du INTE.

 

Är du säker? Jag har iaf fått problem med att installera en OEM-licens med en annan skiva. Det ska ha att göra med koden i setupp.ini på installationsskivan som måste stämma överens med licensnumret.

Men det är väl som sagt bara att pröva. Funkar det så funkar det. Och annars kan man ju ta en annan nyckel så länge, och sedan byta med keyupdatetool.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en annan OEM-skiva och vill ändra till en dell-skiva kan du föresten redigera setupp.ini till innehållet:

[Pid]

ExtraData=786F687170637175716954806365EF

Pid=55713OEM

 

Men då måste skivan brännas om och sånt krångel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades med att knappa in OEM-nycklen som är klistrad på burken, i Keyupdatetool startade om osv, validerade windows utan problem.

 

Ändå var detta en Engelsk version av xp pro men det verkade inte spela någon roll.

 

Verkar funka nu iallafall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iofs kört MUI och tryckt in svenska, det borde inte göra nån skillnad eftersom den i grunden ändå är ENG..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet. Men det går iaf :). Jag har gjort det på en mängd datorer och licenser.

Man gör detta på egen risk doc

 

Är du säker? Jag har iaf fått problem med att installera en OEM-licens med en annan skiva.

Har gjort flera tester, som visar att det inte behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...