Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Service Pack 1


peey

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag undrar varför SP1 inte har kommit till min windows update? Jag har fortfarande inte SP1 (detta för att jag kan se det på systemegenskaper på windows utgåva).

 

Det enda jag kan hitta över installerade program med namnet SP1 är ett program som heter Microsoft .NET Framework 3.5 SP1. Är det samma sak som Service Pack 1?

 

Tacksam för svar

-peey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft .NET Framework 3.5 SP1. Är det samma sak som Service Pack 1?

Det är inte samma.

Vilken HAL version har du?

Utforskaren -> Windows -> System32 -> hal.dll

 

Se bifogad bild som exempel på ett Vista med SP2.

 

[bild bifogad 2009-09-15 14:00:24 av Maratonmannen]

1160707_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter muspekaren på filen så ska popup-rutan dyka upp. Om inte, högerklicka på filen -> Egenskaper -> Detaljer/Information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filversion: 6.0.6000.16386

Det var bara för att få dubbelbekräftat att du inte har SP1.

Varför inte Windows Update erbjudit SP1 har jag ingen teori om. Du kan manuellt hämta SP1 från Microsoft Download Center. Länk till x86 (32-bit) versionen:

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=f559842a-9c9b-4579-b64a-09146a0ba746

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha okej,

 

någon annan som vet varför SP1 inte är tillgänglig i Windows Update?

Jag kan ju iofs installera manuellt men vill först veta varför, min dator är kanske inte är "redo" för SP1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju vissa andra uppdateringar som måste vara installerade först. Har du valt bort någon uppdatering någon gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag vet iallafall. Windows Update installerar alltid viktiga uppdateringar varje dag. (har det på automatiskt)

 

Jag har länge letat efter orsak och tycks inte hitta nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att uppdateringarna som det står om på

http://support.microsoft.com/kb/937287 är installerade.

http://windowsteamblog.com/blogs/windowsvista/archive/2008/03/18/windows-vista-sp1-released-to-windows-update.aspx står det även om drivrutiner som måste vara uppdaterade för att fungera ihop med SP1.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på den första länken är uppdateringarna endast för Windows Vista Enterprise och Windows Vista Ultimate.

 

Den andra länken hitta jag inte heller något som hjälpte, jag tänkte på en sak som jag läste:

•We released SP1 in these 5 languages: English, French, Spanish, German, and Japanese. If you have any other language installed, SP1 will not yet be offered to you. (You might not even know if you have an additional language installed -- check the Regional and Language Options control panel to see which languages you have installed.)

 

Mitt operativ system är svenska, kan det vara därför? Låter konstigt men så uppfattar jag det från texten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första länken gäller för alla Vista-varianter, se längst ner, däremot så gäller första uppdateringen bara Enterprise och Ultimate.

 

Det du citerar från andra länken gällde när det blogginlägget skrevs men de andra språken kom väl ett par veckor senare.

We identified a small number of device drivers that may be problematic after an update from Windows Vista to Windows Vista SP1. Check out the list here; we'll keep it updated with any additional drivers that we identify. As a result, we spent the past month or so working with our partners on driver updates for these issues.

...

We're working with the providers of the remaining devices to get updated versions of the drivers to our customers as well. In the meantime, Windows Update will recognize PCs with drivers that may be problematic and postpone offering SP1 to those PCs until it has installed corrected drivers or other applicable updates.

Så kolla på datortillverkarens webbplats att du verkligen har senaste drivrutinerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något datum på drivrutinerna där? I så fall är det ju bara att installera dem som är nyare än de äldsta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa drivrutiner är från 2009:

 

- WinFlash for HP Notebook System BIOS (for Notebooks with AMD Processors) - Microsoft Windows/Vista-Based

 

- HP Help and Support for Microsoft Windows Vista (datum 03-2009)

 

- HP Active Support Library (02-2009)

De andra drivrutinerna är från 2008 och 2007.

 

De andra drivrutinerna är från 2007 och 2008.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS är inte en drivrutin, och det är nog ett program för att uppdatera BIOS.

 

Help and Support for Vista låter ju bra, det kan ju stå något där om SP1. Active Support Library är kanske något som hänger ihop med Help and Support, men ingetdera är en drivrutin.

 

Vad är det för datormodell eller du kanske kan klistra in länken till drivrutinerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså en HP Pavilion dv6745el.

Har du observerat det som står om batteriutbyte i högerkolumnen eller är det redan fixat?

 

Antar att sidan http://preview.tinyurl.com/l9ukq5

(http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?'>http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?

docname=c01717268&tmp_track_link=ot_faqs/

top_issues/en_se/c01717268/loc:2&lc=en&dlc=sv

&cc=se&product=3667549&os=2093&lang=sv)

även gäller för SP1.

 

How do I run the HP Health Check to get all the important driver updates?

The HP Health Check is part of the HP Help and Support utility. It will check your notebook and search for updated drivers and software. To get the latest version of Health Check, go to the hp.com/go/helpandsupport page on the hp web site. Download and Install both HP Active support Library and HP Help and Support (English only).

 

Do I have to update my BIOS?

Yes, It is advisable to update to the latest BIOS and apply all HP and Microsoft updated drivers and programs before installing SP2.

http://preview.tinyurl.com/m3m8tr

(http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?

lc=en&dlc=sv&cc=se&os=2093&product=3667549&

lang=sv&docname=c01716525#N627)

 

Så installera Help and Support samt Active Support Library, kör Health Check för att uppdatera drivrutiner mm. Om BIOS inte uppdateras av det så får du själv använda WinFlash for HP Notebook System BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med batteriet har jag aldrig läst. Ska jag skicka mitt batteri till dom? (Min engelska är dålig och förstod inte mycket från texten)

 

Jag ska installera Help and Support och Active Support Library nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för att du observerade det där med batteriet. På HP:s tillståndskontroll står allt på svenska. Jag ska ringa till HP för mer information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Active Support Library. När jag genomsökte datorn kom det upp en massa meddelanden. Dem viktigaste vad att använda Windows Update för att söka efter uppdateringar av drivrutiner och Vista SP1. Den andra var säkerhetsåterkallelse av batterier för vissa bärbara HP datormodeller (ska ringa till HP för att lämna in den)

 

 

På hjälp och support står det:

Windows Vista SP1 kommer endast att synas i Windows Update på datorer där de drivrutiner som är obligatoriska för SP1 har installerats. Mer information om varför datorn inte visar SP1 i Windows Update hittar du på Microsofts webbplats.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag kan inte se uppdatering 937287 över installerade uppdateringar. Kan man inte söka efter just den uppdateringen på datorn? Jag tittade på en lista över alla installerade uppdateringar, kan hända att jag missat för listan var väldigt lång.

 

Dem valfria uppdateringar som finns på Windows Update är:

- Microsoft silverlight

- Conexant Audio -Conexant High Definition SmartAudio

- CXT Network - HDAUDIO soft data fax modem with smartCP

- nVidia - Display - NVIDIA GeForce 8400M GS

- Office - live tillägg 1,4

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...