Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summera celler med viss färg


jolty_mansion

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett litet delikat problem. Jag skulle behöva summera celler som har en viss färg. Helst med en formel.

 

T.ex

 

Rad Kolumn

1 A B C D E

 

A1 och C1 har grön fyllning

B1 har röd fyllning

D1 har ingen fyllning

I E1 vill jag summera talen som har grön fyllning i rangen A-D på rad 1.

 

Detta möjligt tro?

 

Tack för hjälpen....

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarat på denna förr och svaret är densamma som förut - har du inte ett annat villkor att ställa upp? summera på färg går inte med vanliga formler men via egenfunktioner VBA går det. Det senare ska man dock, så långt det går, undvika.

 

Ah, du kan alltid kolla in denna gamla tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=825973

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-14 14:18:01 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den har jag läst men tänkte att excel sen dess kanske förbättrat sig.

 

Men oavsett...

 

Jag skriver kostnader i respektive cell dag för dag. När jag får följesedel markerar jag den röd. När fakturan kommer och betalas, markerar jag den grön.

 

Tanken är att hela tiden kunna göra en avstämning på hur mycket kostnader jag har kvar innan all fakturering kommit in.

 

Det borde ju på nåt vis kunna gå att skriva ett villkor "om cellen är röd, summera den"...det kan väl inte vara så stor skillnad på "om cellen innehåller ett tal, summera den"?

 

Vill ju att summacellen ska uppdateras så fort jag ändrar färg på cellerna i området....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summera över färg är kinkigare, inget som går att summera över med vanliga formler. Om du har Excel 2007 kan du använda autofilter för att filtrera ut celler med viss färg, det är allt.

 

Bättre är nog om du ändrar som tabellen som att

• ha en kolumn för varje händelse, dvs en för följesedel, en för faktura

• i denna kolumn noter exempelvis datum för händelsen. Eller kanske bara med ett kryss

• Vill du ha färgmarkering, för användarens skull, använd villkorsstyrd formatering baserat på händelse som skett

• Alternativt, ha en extra kolumn där du skriver in aktuell status som du ändrar vartefter.

 

Mycket enklare, mycket mer praktiskt och ju mer data man sparar desto djupare analyser kan man göra i efterhand. Exempelvis med hjälp av Pivottabeller.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har funderat på det alternativet också, men ju färre rader/kolumner desto bättre...

 

Men det verkar som sagt inte funka på annat vis, så jag får väl vika mig och göra som du föreslår...

 

Hur svårt kan det egentligen vara att skapa en sån formel...

 

Ja, men tusen tack för hjälpen och tack för snabbt svar.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett exempel i andra tråden på en egenfunktion som summerar över färg men som du ser i den tråden är ändring av färg på en cell inget som triggar en formels omräkning.

 

Visst, ju färre kolumner desto enklare att hålla reda på. Det är inte fel att dela på inmatning, tabell och presentation. Dvs skapa ett formulär där man matar in, en tabell dit formuläret skriver in data och ett blad, kanske med Pivottabell, som sammanfattar det hela.

 

Det vill säga skapa ett formulär som är anpassat för DIG

skapa en rapport som ger dig det du vill se

och därmed skapa en tabell som kan hålla det data som krävs för den rapport du vill se.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...