Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Virus, windows vista startar inte!

Maddeleeen

Recommended Posts

Jag köpte en ny laptop i somras - acer aspire 8730g, vista var redan inlagt och jag fick inga skivor med. Skulle göra en backup image, men tänkte att det gör jag i morgon och självklart blev det inte gjort 'i morgon'.

För en vecka sedan laddade jag ner ett program, var väldigt desperat efter att kolla en grej och struntade i att det antagligen skulle följa med virus, har aldrig haft problem att få bort dom förut. Tänkte att i värsta fall får jag väl installera om datorn.. Nu startar inte windows, jag kan inte installera något på datorn i felsäkert läge, avast hittar virus och säger att operativsystemets minne är infekterat men karantänen funkar inte, kan inte göra någon onlinescan och kan inte köra ubcd4win eftersom det klagar på minnesavbildningen.

Har gått in i reparera datorn och kört minnesdiagnostik utan att något var fel. När jag kör startup repair säger den att inget är fel och jag kommer in till skrivbordet, men kan inte göra någonting eftersom windows inte startar. Återställningspunkterna är borta, finns bara en efter att datorn havererade.

Jag har en windows xp-skiva som jag har testat, men det går inte ens att välja installera xp. Vad ska jag göra?

[inlägget ändrat 2009-09-14 13:19:36 av Maddeleeen]

[inlägget ändrat 2009-09-14 13:20:47 av Maddeleeen]

De tre jag hittat är win32:junkpoly, win32:vitro, win32FakeAV-QP och de finns lite varstans. Tex en mapp med spel som följde med datorn, program jag själv installerat men även i windowsmappen, tex i windows\installer\(massa siffror).exe och i .dll-filer..

win32:vitro är ett virus som infekterar alla exe-filer (program) i datorn. Det finns inget annat pålitligt sätt att bli av med det utom att installera om Windows.

Du kan spara bilder, Word-dokument och liknande, men inga program av någon sort, på USB-minne eller CD.

Det brukar vara så att man kan återställa datorn till leveransskick genom att trycka på någon särskild tangent i början av uppstarten så kolla i manualen vad det står där om återställning och Windows-installation.

Jag har inte fört över något på datorn, har enbart tagit musik och bilder från externa hårddisken, så det är lugnt. Därför chansade jag och laddade ner programmet, trodde det skulle vara lätt att bli av med ev. virus. Korkat!

Har hittat återställningen, man skulle trycka ner alt+F10 och den tickar på just nu. Är alla virus borta när den är klar?

Kanske är smart att börja göra backup i fortsättningen ifall det skulle hända igen :) Tack för svar!

De flesta typer av skadliga filer går ju relativt lätt att få bort från datorn, men dessa som är inne och ändrar i varenda programfil går inte att få bort.

Är alla virus borta när den är klar?
Allt som ligger på C: nu är borta, däremot så bör du söka igenom externa hårddiskar, eventuella USB-minnen och liknande med Avast och Dr Web CureIt innan du öppnar/flyttar någon fil från de enheterna.

http://www.freedrweb.com/cureit/

Kanske är smart att börja göra backup i fortsättningen ifall det skulle hända igen :)
:thumbsup:

Här kan du läsa mina vanliga råd för en säkrare dator, men det är så klart viktigt att man använder sitt förnuft också.

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...