Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Har jag blivit smittad??? och av vad?

Apmani

Recommended Posts

Jag upptäckte detta när jag jobbade på min hemsida. Helt plätsligt hade alla textads från google och även vissa amazonannonser förvandlats till bildannonser av typen "Russian brides", Congratiulations you have won" This is not a joke, you are chosen" "Meet russian women" etc.

Jag trodde det var fel på googleadsen, men en kille sade att det såg helt mnormalt ut från hans dator. Sedan märkte jag att jag ser dessa annonser (samma skit) lite överallt när jag surfar från min dator, på seriösa sidor också, de ser helt malplacerade ut så jag misstänker att något skräp har kommit in i datorn.

Hjälp!

[inlägget ändrat 2009-09-13 15:38:04 av Apmani]

Spontan tanke är att någon ändrat i /etc/hosts som innehåller undantag till DNS:en. I Unixbaserade system (BSD/Linux/Mac OS X) ligger den just i /etc/hosts, medan Windows NT-baserade system (2000/XP/Vista/7) har den i \Windows\System32\Drivers\etc\hosts

Vad hittar du där?

När är hosts senast ändrad? Den borde inte ha ändrats. Borde bara innehålla typ 127.0.0.1. Hittar du något annat kan du bli misstänksam...

jo, IE och Vista. När jag går in på MSN tex, så ser jag en banner överst "grattis du är den 999999 besökaren som ser denna turbanner...". Får sådan på min sida också. Det ska knappast vara så eller hur.

Prova en annan webbläsare (Firefox/Opera/Chrome/Safari) för att se om felet ligger i datorn/Windows eller Internet Explorer. Ligger felet i Internet Explorer så är det troligt att någon har installerat ett plugin. Är det IE8 så hittar du installerade plugn på Tools, Manage add-ons.

Vi kan se vad DDS visar till att börja med. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

Starta programmet (i Vista högerklicka och Kör som administratör).

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar bifogar du de två loggarna DSS.txt och Attach.txt på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen nappen i Besvara-fönstret

Upprepa med nästa logg.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...