Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur felsöka totalkraschad laptop?


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Utan förvarning så var min laptop med Vista Ultimate fullkomligt ur balans när jag startade den idag. Igår fungerade den klockrent och inga oroväckande felmeddelanden har någonsin dykt ut sedan jag skaffa den den för 2 år sedan. Det enda jag gjorde igår var att prata i Skype och surfa på välkända sidor.

 

Det som händer när jag startar den är att det för det första går fruktansvärt långsamt att ladda Windows. Sen när jag väl kommer in till skrivbordet så fungerar ingenting som det ska. När jag försöker att startar program så kommer de aldrig igång. Jag får felmeddelanden av sorten "The instruction at xxx refered to memory yyy. The memory could not be read". Jag får också meddelanden från alla håll och kanter av typen "xxx has stopped worked and must be closed". Med andra ord, ingenting fungerar. Hårddisklampan lyser ibland länge utan nämnvärd aktivitet från hårddisken, de rasslar bara till lite nu då (det vanliga ljudet vid läsning) trots att lampan lyser konstant.

 

Hur kan jag felsöka utan att få igång Vista ordentligt? Jag borde väl börja med att kolla om hårddisken har gått sönder eller om något minne har gett upp. Någon som kan tipsa om något bra diagnosprogram som går att starta från CD eftersom datorn som sagt inte går att få igång som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är Ubuntu. Det är ett komplett operativsystem som kan köras direkt från cd:n utan installation. På så vis kommer du åt din hårddisk och kan säkerhetskopiera dina filer, exempelvis till usb-minne, bränna dvd eller över nätverket.

 

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

 

Du kan sedan, om du vill, undersöka datorn mer noggrannt, exempelvis kolla hårddisken och söka efter virus, eller bara prova att installera om Windows igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är Ubuntu.

 

Nu vet jag i princip inget annat om Ubuntu än att det är baserat på linuxkärnan. Jag har själv väldigt liten erfarenhet av Linux så spontant så känns det inte tvärenkelt. Men det Ubuntu kanske är lika intuitivt som att köra Windows? Som sagt så har jag ingen koll på detta.

 

Finns det inget diagnostikprogram för minne och hårddisk som går att köra direkt från CD utan något linuxbaserat OS i bakgrunden?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det Ubuntu kanske är lika intuitivt som att köra Windows?

 

Ja. Jag har kört Windows sen 1990 och Ubuntu sen 2006. Mac OS X har jag kört sen 2007. Jag har även kört Dos, OS2, Solaris, Red Hat, Debian, Gentoo, Knoppix, Suse och Fedora.

 

Alla OS har ju sina för- och nackdelar. Ubuntu är det jag skulle välja i din situation. Det har bra hårdvarustöd och hittar de flesta prylar automatiskt, så att du direkt kan sätta igång att rädda dina data.

 

Finns det inget diagnostikprogram för minne och hårddisk som går att köra direkt från CD utan något linuxbaserat OS i bakgrunden?

 

Något OS måste de ha. De allra flesta har Linux (även det Laston tipsade om) eftersom det är gratis och öppet och därmed lätt att anpassa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade Ultimate Boot CD som verkar ha en del användbara diagnostikverktyg. Dock är den väl förstås kanske inget som kan användas för att rädda undan data osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade Ultimate Boot CD som verkar ha en del användbara diagnostikverktyg.

 

Ultimate Boot CD är gammalt, har inte uppdaterats på två år. Vill du ha de bästa diagnostikverktygen på en cd är det SystemRescueCd som gäller. De släppte sin senaste version för bara en månad sen:

http://www.sysresccd.org/Main_Page

 

Dock är den väl förstås kanske inget som kan användas för att rädda undan data osv.

 

Nej, precis, och det är ju det jag antar du behöver. Först måste du ju ta backup. Sen kan du börja kika runt efter vad som gått snett.

 

Jag är ju ofta hem till bekanta och lagar deras datorer. Ultimate Boot CD och SystemRescueCd tar jag inte till i såna här lägen. De verktygen är främst till för om datorn inte klarar av att starta ett helt operativsystem som Ubuntu.

 

Det är ju mycket lättare att jobba med datorn i Ubuntu, som ser ut och funkar som Windows, än att sitta i textläge med UBCD/SysRescueCd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du "automatiskt" tillgång till en arsenal av diagnosverktyg när du bränner din Ubuntu-CD eller har du manuellt lagt in de diagnostikprogram du behöver tillsammans med OS:et på skivan. Det räcker ju inte med att det ser ut som Windows och är lätt att jobba med om verktygen inte finns där. Så hur går du tillväga för att diagnostisera de datorer du felsöker?

 

Jag körde nu diagnostikverktyget Drive Fitness Tool som jag hittade på Hitachis hemsida (brände en bootbar CD-skiva). Resultatet blev, precis som jag misstänkte, att hårddisken var defekt. Så den höll alltså inte mer än ca 2 år och då har den bara snurrat ca 4 timmar per dag.

 

Hur lång garanti brukar det vara på hårddiskarna förresten? Datorn har bara 2 års garanti så den har ganska precis gått ut typiskt nog.

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-13 00:40:40 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du "automatiskt" tillgång till en arsenal av diagnosverktyg när du bränner din Ubuntu-CD

 

Ja, via Internet. Det är väldigt lätt att installera program i Ubuntu. Man bara väljer "Lägg till/Ta bort program" i menyn, söker efter programmet man vill ha och bockar för det. Ubuntu hämtar automatiskt senaste versionen, installerar och konfigurerar utan att man behöver göra något mer.

 

Så den höll alltså inte mer än ca 2 år och då har den bara snurrat ca 4 timmar per dag.

 

I och med att det är en bärbar är det inte förvånande. Hårddiskar är känsliga och får lätt många stötar i en bärbar dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att det är en bärbar är det inte förvånande. Hårddiskar är känsliga och får lätt många stötar i en bärbar dator.

 

Ja speciellt den här hårddisken har fått ovanligt omild hantering. Det är nämligen så att jag redan bytt hårddisk en gång. När jag fick datorn hade hårddisken ett högt klickljud så jag fick ett beviljande från Asus att skicka in den på service för utbyte (tydligen ett känt problem). Den skickades då ända ner till Holland . Jag hade packat den omsorgsfullt i originalförpackningen, men när jag fick tillbaka den så var datorn nedstoppad i en helt annan alldeles för stor låda, där den gled omkring helt löst. Det fanns ingen som helst dämpning i lådan. Jag trodde knappt mina öron när jag hämtade lådan på utlämningsstället och det dunsade till i den. Så hade den alltså fraktats från Holland.

 

Jag har efter detta kontaktat supporten och påpekat denna miserabla transportförpackning, men fick bara som svar att den används överallt och har fungerat bra. Jag vill verkligen inte tro att det är på det sättet. Så förmodligen hade hårddisken begynnande skador direkt jag fick tillbaka den. Men vad gör man i detta läge? Att få någon förståelse hos Asus verkar fullständigt omöjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen som helst dämpning i lådan.

 

Nja, det är när hårddisken är igång som stötar orsakar skador eftersom det är då läshuvudena ligger ute bland skivorna och stöten gör att läshuvudena träffar skivorna. När moderna hårddiskar stängs av så "parkerar" de automatiskt läshuvudena vid sidan av skivorna så de inte kan träffa vid en eventuell stöt. Förr i tiden fick man komma ihåg att parkera dem själv med ett särskilt program innan man skulle flytta datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är när hårddisken är igång som stötar orsakar skador eftersom det är då läshuvudena ligger ute bland skivorna och stöten gör att läshuvudena träffar skivorna.

 

Jo en disk som är avstängd tål förstås väldigt mycket större stötar, men någon gräns bör det väl finnas.

 

Jag har själv varit mycket noga med att vara försiktig när jag flyttat datorn under drift så jag skulle nog vilja påstå att den har fått en väldigt mild behandling när den väl hamnade hemma hos mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång garanti brukar det vara på hårddiskarna förresten? Datorn har bara 2 års garanti så den har ganska precis gått ut typiskt nog.
Men man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel. I stationära datorer så brukar en trasig hårddisk efter två år räknas som ursprungligt fel eftersom det inte är normalt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel.

 

Vet du hur en sådan reklamation går till. Är det någon speciell blankett man ska fylla i och skicka till Asus? Jag orkar inte med någon omständigare procedur för de ca 600 kr som en ny motsvarande disk kostar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som en lite omständligare procedur, för det är du som har bevisbördan. Du måste kunna visa att felet fanns där när du köpte produkten. Det hänger nog mer på Asus snällhet i så fall med tanke på hur lätt det är att kvadda en hårddisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man har tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel. I stationära datorer så brukar en trasig hårddisk efter två år räknas som ursprungligt fel eftersom det inte är normalt.

 

Det visade sig att jag kom ihåg fel och garantin faktiskt inte gick ut förrän om en månad till :-). I och för sig känns det på gränsen till värt det att skicka in datorn för rep och vara utan den kanske i flera veckor för att spara in kostnaden på ca 600 kr för en ny disk. Det gick inte för sig att skicka in bara hårddisken utan hela datorn måste skickas. Men numera har Asus tydligen ett servicecenter i Uppsala så det kanske går lite snabbare än förra gången när den skickades till Holland.

 

Tyvärr så sätter de väl in en Hitachi igen, och efter 2 st defekta diskar av det fabrikatet inom loppet av två år så börjar det kännas som att det märket inte är att lita på. Den första disken blev utbytt strax efter att jag fått datorn eftersom den hade gav ifrån sig ett högljutt klickljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...