Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Cobian Backup

Monshi

Recommended Posts

Sitter och leker med Cobian Backup.

Givetvis ska man köra med en inkrementell backup, annat är dumt.

Men två tankar kommer upp.

1: Hur återställer man från en sådan backup med Cobian? Man får ju sina filer utspridda i massa datum-märkta mappar. Efter en hårddiskkrasch och man vill få tillbaka allt är det ju rent ut sagt ett helskotta att leta reda på senaste versionen av filer.

2: Man vill kanske spara x antal gamla versioner av sina filer. Jag vill, säg, ha tre senaste versionerna enbart. Verkar icke vara möjligt med Cobian.

Eller? Är Cobian fel program för mig? Något annat bra backupverktyg som kan rekommenderas?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Givetvis ska man köra med en inkrementell backup, annat är dumt.

Men två tankar kommer upp.

1: Hur återställer man från en sådan backup med Cobian? Man får ju sina filer utspridda i massa datum-märkta mappar. Efter en hårddiskkrasch och man vill få tillbaka allt är det ju rent ut sagt ett helskotta att leta reda på senaste versionen av filer.

2: Man vill kanske spara x antal gamla versioner av sina filer. Jag vill, säg, ha tre senaste versionerna enbart. Verkar icke vara möjligt med Cobian.

1: Det finns ingen ren återställnings-funktion, det enda som är negativt anser jag.

Men jag får inte mina filer utspridda i "massa datum-märkta mappar", mina backuper lägger sig snyggt och prydligt där jag vill ha dom, för tillfället på en annan hårddisk.

Man får helt enkelt återställa manuellt efter en formatering.

2: Det borde du kunna göra, men du får lägga upp olika jobb för hur många backuper du vill göra.

Eller? Är Cobian fel program för mig? Något annat bra backupverktyg som kan rekommenderas?

Cobian är ju inte det ultimata backup-verktyget, eftersom det saknar en del funktioner, men det är ändå enkelt och funkar bra för dom flesta.

Kanske kommer dessa funktioner i kommande versioner?

Låter som om du inte kör en inkrementell backup utan en full varje gång... nej, glöm det ser nu ett man kan bocka bort "Skapa skilda backuper med tidstämplar". Den vill jag nog bocka bort...

har skaffat mig ett flash-minne för att ha en sekundär levande backup där och en manuell initierad mot en extern hårddisk. Lite mer paranoida jag, eller kanske jag som såg ett billigt flash-minne idag (199 kr för 16 GB på Clas Ohlson).

16 GB räcker dock bara så långt samt eftersom det är flash och man vill maximera livslängden så kanske man inte ska skriva för mycket i onödan...

men å andra sidan, om vi säger att jag gör en full backup en gång i veckan med det viktigaste och fyller det till en tredjedel skriver jag till varje cell en gång var tredje vecka och de ska tåla uppemot några tusen skrivningar....blir många år.

Ah, får leka lite med inställningarna. Optimalt vore nog om det lades till en återställningsfunktion till Cobian och att man kan hålla med en inkrementell backup med x antal versioner och sedan enkelt kunna ta fram senaste, eller näst senaste versionen av en fil. Med ändringen ovan, i första stycket, blir det ju bara en version.

Som sagt, det är ett gratisprogram och inte optimalt men får nog duga.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

åter som om du inte kör en inkrementell backup utan en full varje gång

Jodå, kör inkrementell faktiskt varje dag, vid samma tidpunkt, till separat hdd.

Skulle inte datorn vara igång, så körs denna direkt när maskin går igång.

Lägger också samma info på rw-skiva, en gång i månaden.

Du får fortsätta att dona lite med inställningarna, så kanske du får till det lite mera.

Kanske läge att skriva ett litet mail till programskaparen och säga till om en återställningsfunktion, saknar det också, även om det är enkelt att återställa manuellt.

du missade mitt nej efter den meningen :)

hittade precis en inställning som fixade så att allt hamnade i samma mapp.

Fast optimalt vill man

1: Ha inkrementell backup.

2: Ha möjlighet att ha x versioner, x antal veckor i tiden i backupen

3: Ha möjlighet att återställa, enkelt, y antal versioner bakåt i tiden.

4: Ha möjlighet att ta ut alla filer som existerade vid senaste backup, dvs INTE få med de filer som raderats på användaren men som ligger kvar på backupen.

mmh, detta påminner mig om något. Stryk punkt 2 och det liknar SVN....

Fast, jag kan nog vara nöjd med det Cobian ger, kan nog få till det bra nog.

/T

Bara en parantes:

Har du sett alternativet "Använd filattributslogik"?

Testa att ha den markerad och kör en backup på en .xls (kanske flera filtyper oxo..)

Redigera innehållet och gör en ny backup. Kolla om ändringen finns med i destinationsfilen?

Jag begriper inte riktigt vad det (filattributslogik) innebär (har inte läst på) men jag har sett att jag måste ha den kryssrutan avmarkerad för att det ska fungera.

Har sett den och att använda den är den som standard inställd (arkivattributet alltså). Och det verkar fungera. När en fil ändras, ändras attributet till "kan arkiveras" och när Cobian Backup körts tas attributet bort.

men å andra sidan fungerar det nog lika bra med att köra på tidsstämpel.

Nåja, min backup får nog fungera såhär:

Mot flash-minne, en gång i veckan per automatik med Cobian. Inkrementell och icke raderande backup.

Mot externa disken kör jag som jag gjort senaste tiden, manuell backup med SyncToy som helt enkelt speglar innehåller på min användare mot den externa disken.

varför så paranoid? Tja, kan ha att göra med att jag har alla mina filer på datorn på en RAID0 disk. (dock funderar jag på att ändra det vid nästa ominstallation. Kanske RAID1 istället?)

kan man för övrigt trigga (halv-)automatisk backup när externa disken ansluts? Det vore på sätt och vis trevligt...

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...