Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad säger ni om denna kursen?


Krycke11

Rekommendera Poster

Kanske skall prata med er om detta, men skulle vilja få lite hjälp. En bekant till säger hon kanske skall gå kursen "Webbdesign" som finns i NTI. Finns bara denna information:

 

Webbdesign, 100 poäng

Kursen ska ge grundläggande kunskaper om webbsidors uppbyggnad och multimediala programvaror samt färdigheter i att använda dessa. Kursen ska även ge kunskap om hur en webbsida skapas och läggs upp.

 

Böckerna till detta är:

- Macromedia Dreamweaver 8 Hands-on Training

Finns t ex på Bokus.com:

http://www.bokus.com/b/0321293894.html

 

Den andra boken är:

- Webbdesign

Inte lätt att hitta. Hittade den här, men "Titeln har utgått ur sortimentet ".

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147073160&checked=1&shopperid=90A3FE0982994E8B9973E3F33D56EB24

Den är från 2003...

 

Vad säg ni om denna kursen? Vad jag är rädd för är att det säkert inte blir så bra kod. Se koden till NTI:s hemsida:

nti.se

Väldigt gammal kod. Vad säger ni om denna kursen? Jag vill inte att hon skall gå den!

 

/Krycke11

 

Tråden flyttad från Webbutveckling - övrigt av moderator

 

[inlägget ändrat 2009-09-07 23:14:08 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl lite på vad hon vill lära sig. Det låter inte som en kurs där man lär sig hur man gör webbsidor, utan snarare hur man designar webbsidor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag inte har svarat. Orsaken är att det hände lite saker.

Föresten, det rekommenderats att om man inte behärskar grunderna inom layout, grafisk design och typografisk formlära bör man läsa kursen desktoppe och det villl hon också göra.

 

Tänkte inte på det, men på skolverket.se finns ju beskrivning om vad en kurs skall innehålla och detta följer NTI. Kursen heter just Desktopp - DAA1202 och

Webbdesign - DTR1210:

 

Här är kursen Desktopp - DAA1202 -

http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a/13845/func/kursplan/id/3906/titleId/DAA1202%20-%20Desktopp

 

Här är kursen Webbdesign - DTR1210:

http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a/13845/func/kursplan/id/2953/titleId/DTR1210%20-%20Webbdesign

 

Jo, som du ser så skall man lära sig att göra hemsida, men det som jag undrar på är vilken metod man skall göra. Som det är nu så använder man xhtml och css och risken är att man inte gör det. Kanske bara kör html och allt koden ligger då "huller om buller". Dumt att använda så gammal kod.

 

Men du kanske till viss del har rätt, det grafik och annat ser bra ut och en som kan göra hemsida kan använda den. Hmmm, jag håller på att lära göra hemsida, då kan jag använda det som hon har gjort. Inte bara grafik utan annat, t ex ljud. Ja, ja får se hur det blir. Sen kan hon ändå göra en hemsida med äldre koden men inte skriva den utan det kan programmet göra. Hon använder Dreamweaver 8 och det är ett bra program, på sin tid använde proffsen den, men ganska gammal och nya versioner har kommit.

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-09 23:57:25 av Krycke11]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min värld är det tekniker som gör hemsidor och designers (grafiker) som bestämmer hur de ska se ut. Så har det varit i de projekt jag jobbat. Jag har fått all grafik och skärmdumpar på exempelsidor från designern. Sen har jag skrivit all kod.

 

Kurserna du länkat verkar inte alls inriktade på att skriva kod, utan bara designa. Men det är ju också ett jobb som behöver göras, så tycker hon sånt är intressant kan nog kurserna passa.

 

Jag vet inte i dag hur vanligt det är att göra hemsidor med Dreamweaver och liknande hjälpmedel, för jag blir ju aldrig involverad i såna projekt, men det måste ju vara ganska enkla hemsidor i så fall utan någon större funktionalitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte i dag hur vanligt det är att göra hemsidor med Dreamweaver och liknande hjälpmedel, för jag blir ju aldrig involverad i såna projekt, men det måste ju vara ganska enkla hemsidor i så fall utan någon större funktionalitet.
Det är bara enkla sidor som de hinner göra. Min son gick Webbdesign-kursen förra läsåret på gymnasiet. De använde Photoshop för att strukturera upp några enklare webbsidor med banner, menyer, rubriker och brödtext, fylla på med bilder (animering etc) och sedan konvertera det till html. Kursen är på 100 poäng vilket innebär ca 80 lektionstimmar och man kommer inte så långt på den tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är företaget Adobe som tillverkar Dreamweaver, nyaste vertion av Dreamweaver CS4. Det är även dom som tillverkar Photoshop CS4 Extended och flera andra program. Se här:

http://www.adobe.com/se/products/

 

Som ni märker så är dom "billiga" (ironisk). Deras kunder är främst företag och dom är ute efter ett så bra produkt som möjligt, inte så billigt som möjligt. Som ni ser så kostar Dreamweaver® CS4, 6 325,00 kr. En sak är att kombinera Dreamweaver med flera program när man gör hemsida. Heter Adobe Creative Suite 4 Web Premium och kostar 25 225,00 kr. Priserna är inkl moms.

 

Kan dock handla billigare som student. Här är t ex Dreamweaver CS4:

https://store2.adobe.com/cfusion/store/index.cfm?&store=OLS-EDU-EU&view=ols_cat&catType=STUDENTS#category=/Applications/DreamweaverStudent&loc=en_xeu&view=ols_prod&store=OLS-EDU-EU&categoryOid=1901588

 

Dreamweaver 8 är gammal version och då den kom skrev man mycket med html. Nu är det html (eller xhtml) och separata css-filer men man kan faktiskt få en hel del hjälp att på olika sätt skriva detta i Dreamweaver 8. Det som jag funderar på är om dom dock använder detta i kursen. Det är dock säkert som ni skriver, det viktigaste som dom gör i kursen är att lära sig vad som man kan göre till en hemsida, inte sitta och plugga kod.

 

Cecilia, den kurs som din son gick på gymnasiet var nog den min bekanta vill gå, den är ju också på 100 poäng. Är kanske bäst för henne att i varje fall börja med att en kurs som denna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...