Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Min dator vägrar starta.

Scio

Recommended Posts

Hej, jag fick just tillbaka min dator en HP Pavilon 1095EO från service efter att den vägrar starta upp vista / eventuellt startar den extremt långsamt.

Det hela började med att min fläkt lät lite halv risigt, dock kunde jag stå ut med detta men datorn började starta om sig pga hög värme, då bara när jag oavsiktligt täckte nån liten del av det när jag satt med den i knät.

I alla fall så satt jag en morgon och lirade lite på den och datorn stängde av sig helt plötsligt. Jag trodde att det som vanligt var att den blivit för varm ställde den på skrivbordet och lät den svalna ett par minuter för att sen starta upp den. Men windows gick icke igång. Den bara står vid startar windows skärmen och laddar å laddar. Har kört uppstarts guiden eller vad den heter som kommer upp som alternativ när windows inte starta sig normalt.

Den startade upp efter detta men var som sagt sjuuuukt långsam och efter bara några minuter så frös den för att sedan vara lika seg igen att starta upp. Jag påpekade för service att detta hände och att fläkten lät som när en gräsklippare går lös på ett hundratal grankottar.

Jag anmälde som sagt allt detta till service och påpekade extra att huvudproblemet var att den inte gick att starta. Skickade för 1½ vecka sedan iväg min ögonsten till doktorn och fick tillbaka den idag med fläkten bytt men mitt problem kvarstår. Den startar precis lika långsamt och hänger sig fortfarande efter 5minuter.

Vad är felet med den? Grafikkortet funkar, så mycket vet jag men vad kan orsaka detta?

Kommer skicka in den på service igen men vill gärna underlätta för dom med lite teorier om vad det kan vara som är sjukt i datorn.

Tack på förhand

[inlägget ändrat 2009-09-07 19:22:46 av Scio]

Stefan Eklinder
Vad är felet med den? Grafikkortet funkar, så mycket vet jag men vad kan orsaka detta?

Kör ett hårddisktest för att försäkra dig om att hårddisken är kry:

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

...sedan kan du köra minnestest också:

http://www.memtest.org/

Två saker som jag kan komma på som kan ge konstiga symtom, som oftast är helt obegripliga. Det innefattar omstarter också.

Kolla Loggboken också om du hinner mellan omstarterna. Kanske där finns lite ledtrådar. Du hittar Loggboken under Administrationsverktyg i Kontrollpanelen.

Gör en check under System t ex.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Tack så hemskt mycket för tipset, tankar ner det till flickans dator nu så imorrn ska jag ut och jaga reda på ett par silver diskar att elda ner programmet på.

Har någon nån teori om vad som kan ha gått upp i rök pga för varm dator? Jag misstänkte själv att det va HDn eller minnet som strukit me, speciellt minnet. Har för mig att jag var inne i aktivitetshanteraren sista gången jag orkade sitta och vänta 15min för windows att starta och då såg jag att datorn bara åt mer och mer minne för att sen frysa.

Vill verkligen att min pärla ska åka iväg med rätt diagnos.

Tack så hemskt mycket för svar.

"då såg jag att datorn bara åt mer och mer minne för att sen frysa"

En av finesserna i Vista är att ladda alla program som brukar användas i minnet vid starten

för att snabba upp "programstarten" när du vill starta programmet.

I ett test (datormagazin?) så tog det ca 5 minuter att starta en Vistadator med 1GB RAM, med 2GB RAM tog ytterligare några minuter. För då kunde ännu fler program läsas av från hårddisken och flyttas till minnet.

En möjlighet komma tillbaka till utgångsläget är att installera om Vista från återställningsDVDn eller från återställningspartitionen. Du blir då normalt av med allt du har på datorn.

Andra möjligheter är att försöka byta till XP Pro. Tyvärr saknar windows ofta drivare till hårdvaran. En granne bytte till XP Pro sedan "återställningen" av Vista kraschat på hennes bärbara och datorn efter det inte gick att starta, Windows gick bara igång och hängde sig.

Men hon fick skaffa ett USB nätverkskort för det fanns inga Windows XP drivare till de inbyggda nätverkskorten (kabel respektive trådlöst).

Ytterligare en möjlighet är att börja köra nån bra linuxrelease. På ovan dator från ca 2007 fungerade Ubuntu 8.04 utan större problem, ja det trådlösa nätverkskortet fungerade inte.

Moderna linux kan man testa utan installation för de kan köras direkt från CDn/DVDn.

Tex http://linux.exton.net/node/250

se bifogad bild

Till sist, moderna bärbara har ofta stora problem med värme. De tål inte att man har dem i knäet eller i sängen. De tål knappast att användas på ett bord. På jobbet har vi dockningsstationer som lyfter upp botten på den bärbara från bordet så luft kan komma in i lufthålen på botten (DELL D620)

Och för datorer som säljs till privatpersoner har det kommit kylplattor

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1056

[bild bifogad 2009-09-08 07:07:10 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-09-08 07:09:43 av jannejanne]

1159396_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...