Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill ta bort bootup-lösenord på gammal Acer-laptop


Peter_76

Rekommendera Poster

Hej, har en gammal Acer-laptop (Acer TravelMate 212TX) som jag ska skänka bort till en bekant (med låga krav på prestanda...)

 

När jag själv använde datorn för en massa år sedan ställde jag i BIOS in, att jag vill att datorn promptar för ett lösenord så fort man slagit på den, efter Acers logosplash.

 

Eftersom jag nu ska ge bort datorn vill jag ta bort denna lösenordsförfrågan.

 

Lyckas dock inte.

 

Det är naturligtvis i BIOS setup man ställer in huruvida man vill ha bootup-lösenord på- eller avslaget. Men jag kommer inte in i BIOS. Jag vet - och manualen säger - att man ska trycka F2 under logosplash. Men det går inte. Jag trycker F2 som en besatt, men kommer ändå inte in i BIOS setup. Det händer inget alls.

 

(Har även provat hålla ner "funktionstangenten" (heter den så?) - alltså "Fn"-knappen, om det skulle vara så att F2 bara funkar när Fn trycks in samtidigt. Men icke då heller.)

 

Vad kan vara fel?

 

OBS, jag vet alltså vad lösenordet är. Det är inte problemet. Problemet är att jag inte vill att datorn överhuvudtaget ska fråga efter bootup-lösenord utan sätta igång och ladda Windows direkt.

 

Har letat på allehanda svenska och utländska forum men bara hittat frågor om hur man gör när man glömt sitt lösenord el dyl.

 

Idéer? Mottages tacksamt!

 

Mvh

Peter

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Om du plockar bort CMOS-batteriet på datorn borde BIOS glömma lösenordet efter en stund. Då "nollar" du BIOS-inställningarna helt.

 

Fast det hör säkert inte till det enklaste när det gäller bärbara.

 

En idé i alla fall. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...