Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med laggand av program


Databecca

Rekommendera Poster

Min bror har en HP Compaq CQ5143 som han inköpte ifrån komplett för två månader sedan som har Windows vista home premium x32 bitars..

 

Spel fungerar utmärkt på datorn men när det kommer till uppstart tar det 4 minuet för datorn att starta upp.

När han sedan kör program som tillexempel bara att öppna nått så slutar programmet att svara och så är det med exakt alla program han håller på med och han får du trycka ner ctrl-alt-del för att avsluta det hela

sedan har även hans skärmupplösning som ligger på 1900 någonting skapat problem med att delar av bilden hamnar utanför skärmen vilket aldrig hänt innan och nu innan idag så vill inte ens hans windws starta utan det blir bara svart skärm och sista gången han försökte starta kom det upp pixel aktig bild som ett gammalt windows med stor muspekare m:m berättade han!

 

Det skall väll ändå inte vara problem med en dator som är 2 månader gammal enbart?

 

Plus att komplett nu helt utanför varning bytt ut just hans datormodell till ett bättre pga av klagomål?

 

Vad har han rätt till att göra?

 

Han har bara haft problem med sin dator

 

Han har 4 GB ram minne

1 GB ATI Grafikkort

2.5 GHz CPU

500 GB Hdd

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Låter inget vidare!

 

Plus att komplett nu helt utanför varning bytt ut just hans datormodell till ett bättre pga av klagomål?

 

Då skulle jag prova att få till en retur av datorn om det stämmer. Förklara problemen för Komplett och se om han kan få den utbytt mot modellen, som tydligen inte ska ha några problem.

 

Nu har jag enbart dåliga erfarenheter av Komplett och deras returer. Ett djävla tjafsställe rent ut sagt. Förbered er för mycket tjafs, men dom kan ju ha rättat till sig nu. Det var några år sedan nu som jag tjafsade med dom för att få pengar tillbaka för ett grafikkort, som jag returnerade.

 

Håll det hela till epost och spara all konversation med dom. Ge er inte!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis så ska han vända sig till Kompletts support eftersom det är en dator som inte fungerar. Det skulle t ex kunna vara en dålig hårddisk eller något annat hårdvaruproblem med de problem du beskriver och sådant har man ju garanti på.

 

--------

Flyttar tråden till forumet På konsumentens sida eftersom det verkar vara det som gäller.

 

Cecilia - Moderator för Program - övriga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett hänvisade oss till HPs kundservice men HP i sig kan inte göra nått och hänvisade oss tillbaka till komplett!

 

Min bror köpte även en extern HDD på 1 terabyte för att minska belastning på den orginala HDD:n men utan resultat så jag vet ej om det ligger i orginal HDD:n

 

Vid ett tillfälle så mätte CPU % hastighet inne på aktivitets hanteraren under prestanda och pendlade mellan 40 till 100 % i användning fast än han ej hade igång något alls men som nu har rättat tills sig för tillfälligt..

 

Men han borde ha rätt till ett byte mot samma modell. dock finns ej just samma modell kvar då han köpte ett helt paket med skärm m:m och dom har bytt ut datormodellen från HP Compaq CQ5143 till HP Compaq CQ5144 men bättre processor då jag skrev att det va klagomål på den!

 

Men har han då evetuellt rätt att få den om han nu kan byta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Vid ett tillfälle så mätte CPU % hastighet inne på aktivitets hanteraren under prestanda och pendlade mellan 40 till 100 % i användning fast än han ej hade igång något alls men som nu har rättat tills sig för tillfälligt..

 

Har ni provat att rensa datorn på skräpprogram som oftast följer med märkesdatorer idag?

 

Mycket "skit" som man inte blir särskilt glad för och som aldrig kommer att användas.

 

Ett bra program för ändamålet:

http://www.mjukvara.se/pc-decrapifier

 

Programmets hemsida här:

http://www.pcdecrapifier.com/download

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-09-06 12:58:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller har det kommit in skadliga program i datorn? Det kan ju också börja belasta processorn i hög utsträckning.

 

Prövat om det hjälper med en ominstallation av Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...