Just nu i M3-nätverket
Jump to content

HJÄLP MED EXCEL 2007?

Diamond88

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver hjälp med Excel 2007.

Jag håller på göra en sån här översikt på recept att hur vad det behövs och hur mycket det behövs om man skall laga ett antal bröd.

Nu säger vi att jag har skrivit allt för 2 st. bröd..

HUR GÖR JAG OM JAG SKALL ÄNDRA PÅ ANTAL BRÖD TILL TYP 4 st OCH FÅ ALLTING UPPDATERAD. hur kan jag göra det? vilken formel?

/Diamond88

[bild bifogad 2009-09-05 17:40:20 av Diamond88]

1158957_thumb.jpg

Tja, du skriver in formler som baserar sig på ett grundrecept.

Inte svårare än så.

Dvs skriv in ditt recept på ett annat blad och på detta blad skriver du inte formler som formar om receptet enligt ditt önskemål.

Behöver du formelexempel?

=Blad1!A2*B2

givet att du o Blad1 cell A2 skrivit mängden av viss vara för ett få ett bröd.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

jag förstår inte riktigt vad jag skall göra..

Jag är verkligen dålig på sånt och är så förvirrad ..

Ska jag skriva allting igen från början? och sen göra en till blad och där skriva "=Blad1!A2*B2" ?

Just nu står det 4 st men dem är inte kopplad till varandra för att uppdateras.. jag gjorde det manuellt.

Så hur kan jag göra för att det blir automatiskt uppdatering om jag ändrar min 4:a till en 3:a ?

Det jag menar är att du behöver ett grundrecept med hårda data som du skrivit in någonstans. En bas på antingen ett bröd eller ett visst antal bröd.

Sedan skriver du in formler där du vill ha omräkningen som ger dig det antal du önskar utifrån det värde du skrivit in.

Formeln är ett litet litet exempel på hur det du kan göra.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

njah..

asså det är en sån här liten uppgift som jag har fått och uppgiften såg ut så här som på bilden..och jag har skrivit allting.. sedan så sa läraren att man ska skriva antal bröd i någon formel så att det uppdaterar hela grejen..

d.v.s 2 bröd har 50g smör säger vi men ja ska ha en formel då när ja skriver 4 bröd då ska allt uppdateras... o de ska bli t.ex. 100 g smör.

Jag har testat allt men inget funkar.

Jag är klar med allting och det är bara de här med uppdateringen som är kvar.

:-(

[bild raderad 2009-09-05 20:13:11 av Diamond88]

Är det bara det att automatisk uppdatering inte fungerar?

se bild

(Från Excel 2003 men ändå)

[bild bifogad 2009-09-05 20:55:15 av Mikael63]

1159001_thumb.jpg

jag har en sån här uppgift:

och då har jag gjort allt.. sen sa läraren att nr man skriver i antal bröd ( 2 ) t.ex. 3 eller 4 så ska allt d.v.s mängd av ingredienser o kostnad ändras men jag vet inte vilken formel man skall ha för det. eller vad man ska skriva eller markera... så jag gjorde det manuellt ist för automat-- och det är då fel.

allt ska ändras lr uppdateras automatisk. jag försöker massa men det blir fel typ jag får massa med såna tecke: "######"

Se bild. :-)

[bild bifogad 2009-09-05 21:05:44 av Diamond88]

1159003_thumb.jpg

mmh, är det en SKOL-uppgift. Då ska jag vara ytterst sparsam med direkta lösningar för de ska DU skapa.

Men du, rita upp på ett papper vad du har och vad du vill ha. Om du har en grundmängd, hur räknar du ut hur mycket du ska för att skapa x antal bröd?

bara göra exakt samma sak i Excel fast med de formler som står till buds. I detta fallet är det bara enkel multiplikation som behövs.

dvs i stil med

Säg att jästmängden för fyra bröd står i cell C6

Att antal bröd står i D4.

att du i inköpsmängden för jäst vill ha ut vad du ska köpa in för att baka det antal bröd som står i D4

=C6/4*D4

klart

#### - brukar betyda att resultatet inte får plats i kolumnen. Utvidga kolumnen och se vad som står. Jag gissar på tyvärr på #Värdefel... men det borde min, tyvärr alltför avslöjande, formel råda bot på.

/T

[inlägget ändrat 2009-09-05 22:37:32 av Monshi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...