Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur stabila är linuxprogram?


peppelorum

Rekommendera Poster

Har hitills bara använt win och det som jag har märkt när jag pysslar med mina normala sysslor är att det inte är själva windows som är instabilt utan att de programmen som jag jobbar med som är instabila. Ex, photoshop, pagemaker, winamp, internet explorer m fl.

 

Och nu tänkte jag testa vad linux går för och främst red hat i kombination med wmware så jag kan köra t ex dreamweaver m.m. Och nu undrar jag om linuxprogram är stabilare än vad flertalet winprogram är? Om det är så kommer det då alltid att vara så, instabilitet och kraschförmåga brukar ju bero på dåligt eller slarvigt skriven kod. Om det kommer att bli så kommer ju inte linux att vara något "bättre" eller "stabilare" alternativ yill win om programmen blir lika kraschfrekventa. Då är det ju strunt samma om linux är stabilare än win, men det kanske underlättar.

 

Hoppas någon har några svar på mina frågor och att ni fanatiska linuxanvändare får er en liten tankeställare.

 

Jag har inga fördomar om linux men vill bara starta en liten debatt och få reda på hur det egentligen ligger till. Finns det föresten någon statistik på hur ofta linuxprogram kraschar, har hört att xwindow eller kde brukar krascha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Som du själv säger är det upp till programmeraren hur stabil kod han vill/kan skriva. Skillnaden är att det spelar ingen roll hur stabilt program man än skriver för Windows, risken är ändå överhängande att windows inbyggda buggar kommer att krascha programmet. Det är betydligt mer sällsynt i Linux. Vill du dock se ett program som krachar ofta i Linux så ska du kolla närmare på Netscape Communicator. Det är extremt kraschbenäget i Linux.

 

Hur som helst, om du ändå tänker köra VMware så kommer ju inte programmen att bli stabilare för det, eftersom du fortfarande kör Windows program i Windows.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Windows och Linux är ju att i Windows kan program som kraschar lätt dra med sig andra program och i värsta fall hela systemet. I Linux är det i stort sett omöjligt för ett program att krascha systemet, även om det kan hända att en programkrasch får X att krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Du kanske också skulle kunna testa WINE istället för VMware, det fungerar ganska bra, och förbättras hela tiden, och är gratis.

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredric Holmström

1) Alla progz i Linux körs i skyddade minnesområden, det gör de INTE i win95. Detta betyder i praktiken att en programkrasch i win95/98 med stor sannolikhet drar med sig andra program och oftast även operativsystemet. Detta händer VÄLDIGT sällan i Linux (jag har ALDRIG varit med om att Linux kraschat). X-servern eller fönsterhanteraren ballar ur ibland, men det brukar bara vara att starta dem igen, vilket går BETYDLIGT snabbare än att starta om en Windowsmaskin.

 

2) Du bör naturligtvis kolla upp vilka program du behöver använda - det bästa är om du hittar Linux-varianter av de windowsprogram du brukar använda. Wine är ett alternativ, men det fungerar lite si och så... WMWare har jag aldrig prövat... säg gärna till om du prövar så att man får någon aning ohur bra det fungerar...

 

3) Jag gillar personligen inte Win NT, men det kanske skulle vara ett alternativ för Dig. NT kör nämligen också programmen i skyddade minnesområden...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

"(jag har ALDRIG varit med om att Linux kraschat)"

 

Men det hart jag, HOHO! :P Det gäller bara att inte veta vilka register man får och inte får pilla på, och sen sätter man igång ;)

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Storsjö

Det kanske inte skall kallas att Linux kraschar, att det kraschar innebär ju att datorn låser sig eller dylikt, och, att datorn gör det av sig själv...

Windows 95 har faktiskt kraschat min hårddisk en gång när jag försökte starta datorn i "felsäkert läge", vilket verkar vara "ännu buggigare läge" =)

Jag har faktiskt lyckats få Linux att nästan krascha på ett annat sätt, nämligen:

Jag försökte installera muLinux (en en-disketts-distribution), och installationsprogrammet startade en liiiiiiiten linux, med loadlin, som bara innehöll installationsprogrammet, men om man avbröt installationsprogrammet med Ctrl-C, så fick jag som svar av datorn: "Kernel panic", och datorn låste sig helt =)

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...