Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud i bärbar HP


Euro

Rekommendera Poster

 

Hejsan,

 

Vet inte om detta är rätt avdelning men jag gör ett försök och hoppas på hjälp.

 

Ljudet har slutat fungera i min bärbara HP DV3550. I början av sommarn så fick jag nån "Facebook-mask" i datorn som gjorde att den blev väldigt seg, det gick inte att skicka e-post osv. Jag fick hjälp här i E-forum att rensa ut alla "elakheter" och dator funkade efter det. Tyvärr kommer jag inte ihåg om ljudet försvann när jag fick masken eller under rensningen eller om det ens var i samband med de här problemen. Det kanske bara är jag som försöker se ett samband.

 

Hursom helst så funkar inte ljudet och jag skulle behöva lite råd och tips om vad jag kan prova för att få tillbaka ljudet. Jag är inte alls nån expert på sånt här men kan det vara så enkelt att högtalarna har pajat. Jag köpte datorn i vintras så den är ju ganska ny.

 

En sak till som jag har problem med är att titta på film. Från början hackade det så mycket så det inte gick att kolla alls men efter rensningen så blev det hyfsad ordning på det men har upptäckt att filmerna inte går i rätt hastighet utan lite för sakta. Jag har alltså inte kollat nåt på film eftersom jag inte haft nåt ljud och inte upptäckt detta tidigare. Vet inte om detta har något samband med varandra. Kan/ska man uppdatera ljud-/grafik-/moderkort eller nåt sånt där.

 

Alla råd och tips emotages tacksamt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

För mig försvann ljudet på min nya HP laptop (efter sp2 installation)nu ikväll-

 

Fick igång det efter avinstallation i enhetshanteraren.

Efter omstart installerade windows ljudkortet igen och ljudet återkom.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

Hejsan,

 

Är det inte någon som har några tips eller råd om vad jag ska göra/prova för att få datorn att funka 100% igen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LARSAS kom ju med ett tips och ett annat är att hämta lämplig drivrutin på HPs webbsida med drivrutiner för din dator och installera den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan,

Efter att ha laddat ner/uppdaterat drivisar från HP's sida så funkar ljudet igen och även att kolla på film funkar men där upptäckte jag att om datorn är i energisparläge så "hackar" filmvisningen eller snarare går lite i slowmotion.

 

Men när jag har kört Windows live update så försvinner ljudet igen men kör jag en systemåterställning så funkar det igen. Kan det vara någon uppdatering som gör att ljudet slutar att fungera? De här tre uppdateringarna finns tillgängliga som jag tror kanske kan ha med ljudet att göra:

 

IDT - Audio - IDT High Definition Audio CODEC

 

Kumulativ uppdatering för Media Center för Windows Vista (KB974306)

 

nVidia - Display - NVIDIA GeForce 9300M GS

 

 

 

Är kanske helt ute och cyklar men ni kanske har några braiga idéer om detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDT - Audio - IDT High Definition Audio CODEC

Det är en ljuddrivrutin så det är möjligt att den inte fungerar så bra i din dator fast Microsoft tror det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tycker jag. Man kan dölja uppdateringar så att de inte visas något mer. I Vista högerklickar man på uppdateringen och väljer att dölja den. Hur man gjorde i XP kommer jag inte ihåg men funktionen finns där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en asus där jag har samma problem. Ljudet försvinner. Om jag startar om datorn, så kan det fungera ett tag. Men sen är det samma sak.

 

Om jag avinstallerar drivrutinerna för ljudet. Ominstalleras de då automatiskt om jag startar om datorn??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag avinstallerar drivrutinerna för ljudet. Ominstalleras de då automatiskt om jag startar om datorn??
Normalt så är det så som LARSAS skriver. Om det inte blir så för att Window inte hittar några så får man ladda ner dem från datortillverkaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...