Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

suddig bild vid vissa upplösningar


Moriax

Rekommendera Poster

Kan någon som vet förklara för mig varför jag upplever att min dataskärm (lcd) får suddiga ränder som lötper vertikalt vid vissa upplösningar. Det syns tydligast om man ska läsa sidor med mycket text. Då ser man att texten varierar mellan tydliga skarpa kontraster till lätt utsuddade och oskarpa.

 

Vad gör detta fenomen, och kan man komma bort från det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCD-skärmar har bara en upplösning. Väljer du någon annan så får du sämre bild eftersom upplösningen då måste emuleras.

 

Den högsta upplösning din skärm klarar är den upplösning den har, så det är den upplösningen du ska använda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför emuleras vissa upplösningar bättre än andra? Vissa blir suddiga som jag beskriver men andra blir det inte.

 

Och jag köper inte riktigt att man ska ha högsta möjliga upplösningen. Känner ingen, och har aldrig träffat någon som kör på absolut högsta upplösningen. Då blir ju allt smått som myrskitar. Kör nu 1280x900 och den funkar ok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går den valda upplösningen jämnt upp i den riktiga så är det inga problem. Är det samma förhållande mellan bredd och höjd så underlättar det också.

 

Om du inte vill använda den högsta upplösningen känns det onödigt att du betalar extra för den. Bättre då att köpa en billigare skärm med den upplösning du vill ha. Det ger dig ju dessutom bättre bild.

 

Jag kör alltid på den absolut högsta upplösningen, 1920x1200 exempelvis. Visserligen har jag rätt bra syn (ser 175%)...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Thomas säger är LCD-skärmar gjorda för EN optimal upplösning – den högsta. Lägre blir inte lika skarpa, och beroende på vad du väljer kan bilden dessutom bli förvrängd då bildförhållandet bredd-höjd inte längre stämmer (platta datorskärmar använder vanligen 5:4 (gammal "fyrkantig"), 16:10 eller ibland 16:9 (bredbild).

 

Jag antar att det är 1280x960 du menar att du använder? Det ger förhållandet 4:3 vilket gamla CRT-skärmar vanligen har. På en bred LCD-skärm dras bilden då ut likt ett dragspel; jämför med att stå framför spegeln och dra i kinderna – man blir jättesnygg. ;-)

 

Detta om man väljer att skala bilden över hela skärmen, men både Ati och Nvidia erbjuder möjligheten att istället skala bilden med bibehållna proportioner (med svarta remsor utefter sidorna). Det finns också skärmar som klarar att skala bilden med de rätta proportionerna på egen hand.

 

Detta ifall skärmen är kopplad digitalt med DVI eller HDMI men med analog, D-sub (VGA), fungerar det inte.

 

Men till dina grafikfel... Beror dessa vertikala linjer månne på felaktig geometri? Geometrin ställs i förekommande fall in bland skärmens egna menyer, alltså via skärmknapparna.

 

[inlägget ändrat 2009-09-04 03:54:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har den inställd på 1280x900 som jag skrev. Den funkar bäst.

 

Enligt ert resonemang så borde jag välja 1280x800 för det ger ett ratio på 16:10, precis som den högsta inställningen gör (1680x1050). Men just 1280x800 är den sämsta av alla jag testat. Inte nog för stt den är suddig, den placerar även delar av skrivbordet utanför skärmytan. Visst, det går att manuellt justera via monitorn, men dom upplösningar som monitorns auto-funktion fixar är de jag upplever bäst. I mitt fall 1280x900.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ränderna kan ev.bero på något fel i eller omkring grafikkortet.Bredden på ränderna brukar då ändras om man ändrar upplösningen.

Kanske ide att till en början kontrollera kylningen av datorn.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör välja 1680x1050, inget annat. Det är den upplösningen skärmen har. Allt annat är emulering som kan vara hyfsad eller dålig, men aldrig lika bra som skärmens upplösning. Detta gäller för LCD-skärmar.

 

De gamla tjocka skärmarna har ingen särskild upplösning.

 

Tycker du att ikoner och text är litet så går det säkert att justera i operativsystemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är enkelt - du har köpt fel monitor för dina behov. Du bör leta efter en av de storlekar där pixlarna är lite större. 22" är ofta precis som 21" med 1680x1050 i upplösning och därmed lite större av allt. Likaså gamla 19" har samma upplösning som 17" men vem köper så liten skärm idag.

 

För som sagts, LCD är byggda för att köra med en upplösning, ingen annan.

 

med det sagt så går det givetvis att anpassa vad datorn visar så att det blir större, mer lättläst. Det är ett annat sätt att lösa det på. Zooma lite i Excel, öka fonten på skrivbordet. Zooma lite i webbläsaren osv.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att texten blir lite mindre distinkt vid annan upplösning är nog riktigt men det blir inte ränder med sämre läsbarhet..Ränderna är vad jag förstår problemet.Har själv en dator med defekt grafikkort och den uppför sig så som beskrivits.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2009-09-04 21:33:59 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...