Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utvecklingssamtal, vad tänka på?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Denna vecka ska jag ha ett utvecklingssamtal med chefen, vilket ju i sig är väldigt positivt. Men det var längesedan jag hade det senast, och det var inte ens på den här arbetsplatsen.

 

Givetvis vill jag ju förbereda mig lite. Jag har en ganska klar bild om vad det kommer handla om, men vill ändå ha lite synpunkter på saker att tänka på. Vi har sedan i våras en ny chef, som jag antar, har fått i uppgift att "möblera om" lite, att ta tillvara våra kunskaper och erfarenheter på ett annat sätt än vår förra chef. Detta gör att jag ser det som en anställningsintervju, om än i en light-version.

 

Min enda egentliga intention är att vara helt uppriktig och ärlig, min chef är en person som både accepterar och uppskattar det. Mygel och fjäsk genomskådar han fortare än man hinner blinka...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Nu jobbar jag inom sjukvården, men i alla fall får vi två A4-papper med frågor där vi ska betygsätta oss själva. Alltså hur mycket jag tycker att jag utvecklats under året.

 

Sedan när det blir snack med vår närmsta chef (teamledare) ska vi diskutera igenom det hela tillsammans. Närmsta chefen ska sätta sitt omdöme på min utveckling.

 

Låter inte som om du får något sådant?

Annars har du en bra grund för att förbereda dig inför samtalet på det sättet. Din nya chef känner dig säkert mycket lite för att inte säga alls. Det lär säkert bli svårare för honom att bedöma din utveckling.

 

Att vara ärlig och uppriktig är helt OK. :)

Lönar sig inte att ljuga och bygga upp något som inte alls är sant. Sådant lär ju genomskådas senare att det inte är sant.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

[inlägget ändrat 2009-09-01 19:48:51 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min chef vill inte har färdiga forumlär, han anser att det är för oflexibla och stelbenta, vilket jag nog håller med om. Har jag "råkat" ut för det på tidigare arbetsplatser.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite klurigt att komma med konkreta råd utan att veta mer om företaget, chefen, din officiella/inofficiella roll på bolaget samt allmänna trivselfrågor :)

 

Bra att tänka på kan ju i detta fall vara att inte tala för mycket om hur det tidigare varit, vilket är lätt hänt. Den nya chefen är som sagt ny och inte ansvarig för tidigare förhållanden.

 

Styr istället in diskussionen på hur du ser, och vill se, på bolaget, din roll och din personliga utveckling framöver. Om du känner att dina kunskaper, erfarenheter och egenskaper inte kommer till sin fulla rätt idag så hjälp chefen med förslag på hur detta skulle kunna åstadkommas. Samt varför det är bra för chefen och företaget.

 

Passa även på att luska ut vad chefen tycker om dig och din insats på bolaget. Det är alltid nyttigt att veta hur man uppfattas av andra och skapar förutsättningar för gemensam utveckling. På samma sätt är det såklart bra att berätta om din bild av chefen och dennes insats.

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket vettiga råd!

 

Lite klurigt att komma med konkreta råd utan att veta mer om företaget, chefen, din officiella/inofficiella roll på bolaget samt allmänna trivselfrågor :)

 

Jag kan tyvärr inte gå in vidare på det, just nu känner jag inte för att blotta varken mig eller chefen :)

 

Bra att tänka på kan ju i detta fall vara att inte tala för mycket om hur det tidigare varit, vilket är lätt hänt. Den nya chefen är som sagt ny och inte ansvarig för tidigare förhållanden.

 

Sant, men jag anser att nya chefen bör veta om vissa gamla missförhållanden, eftersom dessa delvis lever kvar i personalen. Och vill han bli av med dem (alltså missförhållanden, inte personalen...), så måste han veta varifrån de kommer och varför, annars kommer han aldrig att kunna lösa det. Det handlar ändå om ett företag med runt 500 anställda.

 

Styr istället in diskussionen på hur du ser, och vill se, på bolaget, din roll och din personliga utveckling framöver. Om du känner att dina kunskaper, erfarenheter och egenskaper inte kommer till sin fulla rätt idag så hjälp chefen med förslag på hur detta skulle kunna åstadkommas. Samt varför det är bra för chefen och företaget.

 

Den biten har jag nog koll på, men ändå inte helt enkel :)

 

 

Passa även på att luska ut vad chefen tycker om dig och din insats på bolaget. Det är alltid nyttigt att veta hur man uppfattas av andra och skapar förutsättningar för gemensam utveckling. På samma sätt är det såklart bra att berätta om din bild av chefen och dennes insats.

 

Som sagt, chefen är ny sen i mars ca, och vi har ju haft en del diskussioner där vi sett och märkt hur vi är. Jag och chefen har (enligt mig) en bra nivå samtalen. Jag är lagom privat, inte så inställsam, lite kritisk mot honom och lagom bra på att visa vad jag går för. Jag har aldrig ens försökt att visa att "jag är världsbäst på detta", för han går inte på det. Han är en såpass vaken chef, att man måste göra en viss mängd misstag i förhållande till sin arbetsinsats, så att man inte verkar omänsklig i nån riktning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte gå in vidare på det[...]
Var inte ute efter mer i denna tråd (full förståelse för diskretion) uten mer en friskrivning från min sida.

[...]jag anser att nya chefen bör veta om vissa gamla missförhållanden[...]
Absolut! Men är det din sak att informera om det? Och ännu viktigare - är ditt medarbetarsamtal det rätta tillfället?

Om missförhållandena har drabbat (eller i värsta fall beror på) dig så måste det såklart avhandlas, men annars så tycker jag nog att du bör hitta ett annat tillfälle för att ta upp "övriga" frågor av denna karaktär. Om det är allvarliga missförhållanden så kanske du kan avsluta (dvs. när du i övrigt känner att samtalet uppfyllt dina förväntningar) med att boka ett möte för att diskutera dessa frågor. Om det är mindre allvarligt så föreslår jag att du tar det mer informellt vid lämpligt tillfälle. Du bör även betänka hur det uppfattas av din chef och medarbetare om du kommer med anklagelser gentemot andra anställda. Att gå till chefen och ta upp andra utan att först ha bemött beteendet direkt är inte alltid den mest framkomliga vägen, speciellt inte när chefen är ny. Han/hon vet ännu inte vem som är ärlig och dina medarbetare kan lätt uppfatta det som skvaller/lismande/etc.

Jag menar verkligen inte att man inte skall ta upp obekväma men ärliga åsikter, men man måste tänka på med vem, när och hur man gör det på bästa sätt.

 

Hur som helst, tänk på att detta är ditt tillfälle att i lugn och ro tillsammans med din nya chef forma din framtid på bolaget. Gör det utifrån din kompetens, din kunskap, din förmåga och dina önskemål.

 

I övrigt så låter det på din beskrivning som att chefen verkar vara en bra sådan (med det lilla jag känner av dig härifrån eforum så är ju även du en reko och vettig person) och då tror jag eftersom du ändock verkar var arätt väl förberedd på mötet att ert samtal kommer att bli bra!

 

Lycka till! :thumbsup:

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! Men är det din sak att informera om det? Och ännu viktigare - är ditt medarbetarsamtal det rätta tillfället?

 

Ja, om det handlar om mig :) (bara en händelse som jag är skuld till)

 

Om känner bolagets VD rätt, så är redan min chef informerad och då vore det dumt av mig att mörka det som hänt, han kanske bara väntar på att jag ska berätta verkligheten?

 

Hur som helst, tänk på att detta är ditt tillfälle att i lugn och ro tillsammans med din nya chef forma din framtid på bolaget. Gör det utifrån din kompetens, din kunskap, din förmåga och dina önskemål.

 

Ja, det är nog så man ska se det, inte älta en massa gammal dynga. Att prata "skit" om kolleger som inte gör sitt jobb, är inte riktigt min grej.

 

I övrigt så låter det på din beskrivning som att chefen verkar vara en bra sådan (med det lilla jag känner av dig härifrån eforum så är ju även du en reko och vettig person) och då tror jag eftersom du ändock verkar var arätt väl förberedd på mötet att ert samtal kommer att bli bra!

 

Jag är egentligen inte speciellt orolig, vi har en bra relation redan nu, men jag tror chefen, precis som jag själv, känner att jag inte har exakt rätt arbetsuppgifter, så han vill ta reda på vad som passar mig bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med ett tips och sen följer vad jag själv anser om dessa samtal.

 

Vill du framföra kritik mot den chef du har samtalet med, men känner dig förlägen eller annars obekväm att göra det, så kan du pröva den metod jag alltid använder mig av. Strax innan jag för fram en ganska hård kritik så riktar jag liknande (eller på något sätt relaterade) kritik mot mig själv (oftast påhittad, ilbland sann, det spelar ingen roll). På detta sätt trubbar man av "påhopps"-känslan från båda parter och kan diskutera kritiken på ett mer avslappnat sätt.

 

Utvecklingssamtal använder jag alltid som ett informellt tillfälle att lägga en kravgrund inför lönesamtalen. På detta sätt vet min chef redan från början vad jag själv anser om min roll, min betydelse och min kompetens innan denne ens kommer med en förberedd max-siffra.

 

I övrigt tycker jag dessa samtal är total värdelösa, de verkar bara vara ett verktyg man får lära sig redan på projektledarkurser och sedan ser som ett nödvändigt ont från chefernas sida. De resulterar alltid bara i någon fånig statistik som alla tvingas ta del av på något halvårsmöte, där man bara väntar på gratismaten och ölen efteråt.

 

En bra chef är dagligen ett stöd i ens professionella utveckling och med en sådan behövs bara lite informella snack då och då

 

Fast, som Cluster är inne på, så är detta förstås väldigt mycket beroende på företag (och inte minst storleken på det)

 

Jag tycker du skall följa din grundtanke, var helt och hållet uppriktig (till en gräns förstås ;)

 

 

[inlägget ändrat 2009-09-01 21:42:12 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson:

[...]då vore det dumt av mig att mörka det som hänt, han kanske bara väntar på att jag ska berätta verkligheten?

Helt rätt, ingen idé att mörka. Känner du att det är något som chefen bör veta eller få höra din version av så skall det givetvis tas upp. Å andra sidan så bör en bra chef under mötet lyfta frågan. Det där känner du av bäst själv.

 

Jag är egentligen inte speciellt orolig, vi har en bra relation redan nu, men jag tror chefen, precis som jag själv, känner att jag inte har exakt rätt arbetsuppgifter, så han vill ta reda på vad som passar mig bättre.
Låter som utmärkta förutsättningar för ett konstruktivt samtal!

 

Anjuna:

I övrigt tycker jag dessa samtal är total värdelösa, de verkar bara vara ett verktyg man får lära sig redan på projektledarkurser och sedan ser som ett nödvändigt ont från chefernas sida. De resulterar alltid bara i någon fånig statistik som alla tvingas ta del av på något halvårsmöte, där man bara väntar på gratismaten och ölen efteråt.

Det låter inte som du haft några bra chefer i så fall. Jag har en del erfarenhet av både bra och dåliga medarbetarsamtal och måste tillstå att de som är bra verkligen är nyttiga för alla parter. Som jag skrev tidigare så är det där som man i lugn och ro tillsammans (om)formar arbetsvardagen, tjänsten och och utvecklingen både för bolaget och den anställde.

 

Har även en hel del erfarenhet av att hålla medarbetarsamtal från några olika branscher och måste säga att det är helt klart viktigast för den anställde att dessa samtal blir bra. Det som arbetsgivaren vill säga har denne långt fler tillfällen och kraftfullare metoder att göra än vad medarbetaren har. Jag är helt övertygad om att moderna tjänsteföretag (där jag har min erfarenhet), till skillnad från t.ex. tillverkningsindustrin, inte är mycket värda utan väl motiverade medarbetare som är med och bidrar. Det är därför ytterst viktigt att som arbetsgivare, chef och ledare skapa tillfällen att lyssna på sina medarbetare och ge dem möjlighet att påverka sin egen situation och därigenom bolagets framgång.

 

En bra chef är dagligen ett stöd i ens professionella utveckling [...]
Helt rätt!

[...]och med en sådan behövs bara lite informella snack då och då
Visst låter det underbart (läs utopiskt) att ha en sådan relation att man aldrig skulle behöva sitta ned i ett formellt medarbetarsamtal. Men det är en utopi av flera skäl. Det första är att det sällan är optimalt, varken för den anställde eller chefen eller bolaget, med en kompisrelation. Man hamnar i jävsituationer, man får lätt att ha överseende med för mycket och man får lätt att underprestera och sedan gottgöra på annat sätt. Detta gäller alla parter.

För det andra så är det inte alltid så lätt att hitta den personkemin, kompisgnistan, som gör det möjligt öht.

För det tredje så är min bild att man i det dagliga arbetet på dagens bolag sällan har tiden att hinna diskutera igenom allt som bör och skall diskuteras igenom. Förr när man gled omkring i träskor i korridorerna och hade gemensamma fikastunder mest hela tiden så var det nog lättare ;)

 

Jag tycker naturligtvis att det är viktig med en bra relation och öppen dialog i det vardagliga arbetet, men det finns en hel del frågor som man från båda håll bör få förbereda sig på att diskutera igenom och att det avsatts ordentligt med tid för detta.

 

Jag hävdar att medarbetarsamtalen är de näst viktigaste man har med sin chef, efter anställningsintervjun förstås :)

 

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

[inlägget ändrat 2009-09-01 22:28:12 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...