Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Intern IP telefoni. Telefoni i eget LAN.


DrBuzz

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Jag har en lokal med 3 kontor samt lager och fikarum. I dagsläget har vi ingen telefoni överhuvudettaget. Men vi skulle behöva kommunikation mellan rummen, dvs enbart internt. Satt då och funderade på att sätta upp ett eget IP-telefoni nätverk inom vårt eget LAN.

 

Vi har en server som kör Fedora (som man kanske även kan använda som växel?) och övriga datorer är XP/Vista och en Xubuntu burk.

 

Så frågan är. Hur skulle jag smidigast gå tillväga? Vill som sagt sköta all telefoni inom det egna nätverket och gärna kunna tilldela kortnummer. Gärna gratis dessutom! :)

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Asterisk i din länk är att om trunken tappar registreringen så går det inte ens att ringa internt. Hela växeln slutar alltså att fungera om internet går ner. Det är en bugg i Asterisk tydligen, men lösning finns om man Googlar... ;)

Skojar bara, det kunde ju inte du veta, men det kommer att orsaka problem om man inte är medveten om det när man sätter upp en intern lösning.

 

http://pbxinaflash.com/forum/showthread.php?t=1293

 

[inlägget ändrat 2009-09-01 10:55:00 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

 

Visst har jag googlat, men ej hittat något som jag tycker passar mig. Har tidigare sneglat lite på Asterisk, men rätta mig om man har fel så blir väl då datorn/servern man installerar den på helt dedikerad till Asterisk?

 

Servern som jag tänkte använda som växel agerar även fillserver och vill gärna fortsätta så.

 

Eller finns det någon annan version av Asterisk som kan passa mig? Som jag ännu inte hittat?

 

Tack än en gång!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Undar om AsteriskNOW är det rätta valet för mig... Ska läsa lite mer om det inatt. Har bara skummat igenom allt lite snabbt.

 

Någon som vet om det räcker med Etnernet kort? Eller måste man investera i andra I/O kort?

 

Min tanke var ju att varje dator i nätverket ska få en vanlig enkel "usb-telefonlur" Så då borde jag klara mig med ethernetkort på serversidan?

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med två Siemens gigaset ip-telefoner men det funkar ju även med en softphone och headset i en dator om man vill det.

Sen har jag även en iphone med sip-klient i som registrerar mot Asterisken. Och det är ju en rolig finess, iphonen ligger som en vanlig anknytning oavsett var i landet jag är. Med det fasta abonnemanget (ip-telefon då) jag har, så ringer jag gratis till fasta telefoner, och då gör jag ju även det med mobilen via mobilsurf. Och ringer nån hem till mig så ringer det även i mobilen, även om jag är i andra änden av landet, och utan att det kostar ett öre.

Nu var det ju inte det du var ute efter, men jag ville bara visa på möjligheterna med ip-telefoni och Asterisk, och vem vet ditt lilla interna nät kanske växer. Det finns gott om operatörer som vill kränga billiga ip-abonnemang.

 

AsteriskNow har jag bara kollat på lite löst, men vet inget särskilt om. Det jag kör nu heter PBX in a Flash. Har kört Trixbox förut, men lämnat det av vissa orsaker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...