Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är DOS-prompten?


Molidor

Rekommendera Poster

En fråga. Fyra svaralternativ. Hjälp! Och motiveringar.

 

 

Vad är DOS-prompten?

• Ett annat ord för DOS-kommando

• DOS kommandons syntax heter prompt. Det måste avsluta med Enter tryckning

•De tecken en kommandorad inleds i DOS och som normalt slutar med bakstreck (\)

• DOS-läget brukar man kalla för DOS-prompt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DOS-prompt, eller kommando-prompt, är ett program (vilket som helst, behöver inte vara det klassiska DOS/Kommando-fönstret) som tar emot inmatning av, samt direkt eller indirekt exekverar, DOS-kommandon.

Enligt den definitionen kommer ditt fjärde alternativ närmast, men även alternativ tre används i många fall synonymt med ordet kommando-prompt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Jag håller också med om att alternativ fyra är mest rätt, även om det samtidigt är felaktigt eftersom DOS-läget inte ÄR DOS-prompten.. men så står det också "kallas"och inte "är".

 

Hur alternativ 3 kan vara rätt förstår jag dock inte. Kommandoraden avslutas ju med ">" t.ex "C:\Users\Kalle>".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur alternativ 3 kan vara rätt förstår jag dock inte. Kommandoraden avslutas ju med ">" t.ex "C:\Users\Kalle>".

Hur kommandoraden ser ut är helt inställningsbart med kommandot "prompt".

Testa att skriv in ex.

prompt eforum:

så ser du vad jag menar.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-31 12:11:36 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det att ändra. Men nu handlar det ju om vad som gäller i "normalfallet", alltså UTAN ändringar och egna inställningar. Vad som gäller "by default".

 

 

 

Är prompten bara "C:" eller "C:\" eller "C:\Users\Kalle? Med eller utan ">" på samtliga?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer man Start

Kör och skriver in kommandot

cmd

i XP så får man upp ett fönster med DOS-promt, se bild

 

Vilket innebär att endast 4e svaret är rätt. Som jag ser det.

 

Finns säkert nån DOS-expert som kan påstå att > inte är ett tecken i DOS-prompten (enligt någon definition på delarna i DOSpromt) utan att sista tecknet är \

och

> är nått annat.....

 

 

[bild bifogad 2009-08-31 12:54:41 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-08-31 12:58:31 av jannejanne]

1157806_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, du hamnar i roten. Oftast står dock din användarmapp i Windows även med. För mig står det alltså "C:\Users\Anna>" när jag skriver "cmd" i Kör.

 

Oavsett hur prompten ser ut så avslutas den ju med ">". Inte sant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 3 kan inte vara rätt eftersom det normalt inte slutar med "\" utan isåfall hellre ">".

 

Alterantiv 4 är mest rätt även om man felaktigt kallar DOS-läget för DOS-prompten.

 

 

Är det någon som är ETTHUNDRA procent säker på vad prompten är? Är det hela "C:\Users\Kalle>" eller är det enbart "C:\" eller har någon något annat alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som en gång i tiden jobbade med terminalsystem så är ju prompt det som står först på raden, t o m > i det här fallet, och prompt beskrivs, bland annat, som "a symbol that appears on the computer screen to indicate that the computer is ready to receive a command" på

http://tyda.se/search?w=prompt&w_lang=

 

Men jag ser att engelska Wikipedia använder "command prompt" som synonym till programmet Kommandotolken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Command_Prompt_%28Windows%29

så troligen har det blivit en betydelseförskjutning under de senaste 15 åren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Slutsats är alltså, vad?

 

Är prompten hela raden, som i mitt fall "C:\Users\Anna>" eller enbart första delen dvs. "C:\"? Ingår ">" eller inte i prompten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så är det till och med > som är prompten.

 

Med den nyare betydelsen på Wikipedia så är ju svaret alternativ 4, medan för mig så är alternativet 3 mest korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om alterantiv 3 är mest korrekt för dig så betyder ju det att det ska avslutas med "\" men för dig så var ju prompten till och MED ">" alltså är ">" sista tecknet och därmed det det avslutas med.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DOS-prompten är de tecken som kommandoraden inleds med i DOS och som symboliserar att DOS väntar på att man ska skriva ett kommando. Det kvittar vilka tecken det är (eftersom man ändå kan välja dessa själv).

 

När jag började med DOS var standardprompten:

 

C>

 

oavsett vilken katalog man var i. Ville man ha den som nu är standard så fick man skriva:

 

prompt $p$g

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med Cecilia, dvs. tredje alternativet känns mest rätt, även om promtandet* i min värld normalt (iaf i windowsvärlden) avslutas med >

 

Dock så beror det på vilka "man" som avses i det fjärde alternativet.

Jag, och så vitt jag vet ingen jag känner, kallar aldrig kommandotolken eller "DOS-läget" för DOS-prompt, men det är klart att det kan finnas de som gör det :)

 

* uppmanelse/stickord/påminnelse/osv...

http://thesaurus.reference.com/browse/prompt

 

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kan inte altearntiv 3 vara rätt ändå.. eftersom det faktiskt slutar med ">" och inte "\". Om prompten innebär "C:\Users\Anna>" och jag tar bort ">" så avslutar prompten med mitt användarnamn. Tar jag bort "Anna" så behövs inte "\" eftersom det är en avgränsare mellan kataloger.

 

Så EGENTLIGEN är inte alterantiv 3 rätt heller? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, alternativ 3 är rätt. Det står ju "som normalt slutar med \ " och "normalt" utesluter ju inte att det inte gör det. Kör man prompt $p så slutar det ju med \

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så EGENTLIGEN är inte alterantiv 3 rätt heller? :-)

Det hela handlar väl i slutändan hur man ska tolka att frågeställaren ställt frågan. Det kan ju handla om rent misstag (eller faktamiss) och att det faktiskt skulle stått ">" i frågan.

Det kan ju även handla om en "trick question".

 

Var kommer frågan från, är det någon hemtenta eller dylikt? Om jag vore du skulle jag svara att alt.3 och 4 båda är mer eller mindre korrekta, med bifogad motivering som förtydligar det tvetydiga i frågeställningen samt påpeka att det inte finns ett enhetligt, universellt svar (som så ofta är fallet med spontant framväxt nomenklatur)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då måste man ju köra ett kommando först.. frågan måste gälla vad för va dsom händer när man gör Start Kör Cmd och det första man ser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då måste man ju köra ett kommando först.. frågan måste gälla vad för va dsom händer när man gör Start Kör Cmd och det första man ser.

Nej, det måste du inte. Du kan ändra i systemet omgivningsvariabler för att permanent ställa in hur prompten skall visas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan kommer från en ganska basic kurs från Nordens Tekniker Institut. Kurser heter Persondatorer.

 

Det är en distanskurs där man varje fredag förhörs genom X antal frågor för att se ens närvaro. Provet är inte betygsgrundande.

Jag anser att alternativ 1 och 2 är jättefel, ingen har heller svarat någon av dom här på forumet. Alterantiv 3 anser jag också är jättefel, och så även många med mig. Altarnativ 4 är egentligen också felaktigt eftersom DOS-läget inte är DOS-prompten men i alterantivet står det kallas.

 

Min lärare påstår att prompten enbart är "C:\" och att prompten tillsammans med ex "...Users\Anna>" utgör kommandoraden.

Jag kan klistra in lite text från de dokument som ligger till grund för frågan, om någon är intresserad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja OK. Men det är iallafall inte default-inställningar. I en kurs kan man inte räkna med att alla har gjort om... och gjort lika. Man måste väl ändå utgå efter vad som är default. Inte sant?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min lärare påstår att prompten enbart är "C:\" och att prompten tillsammans med ex "...Users\Anna>" utgör kommandoraden

Där kan jag tyvärr inte hålla med. Kommandoraden är prompten inklusive inmatade kommandon till höger om denna. Prompten (om vi använder oss av betydelsen i alt. 3) är all text som föregår cursorn som väntar på inmatning.

 

Sidospår:

Man skall inte glömma bort att många lärare som är ansvariga för lite mer grundläggande kurser (såsom datorkörkort, enklare distanskurser mm) ofta har ganska dålig kunskap och enbart använder sig av tilldelat referensmaterial som bas. För denna grupp lärare finns det alltid bara ett svar på en fråga, det som står i just deras egen "litteratur", som dessutom oftast är ganska utdaterad.

 

Aja OK. Men det är iallafall inte default-inställningar. I en kurs kan man inte räkna med att alla har gjort om... och gjort lika. Man måste väl ändå utgå efter vad som är default. Inte sant?

Visst har du rätt, jag tror vi dragit in det hela på ett onödigt invecklat spår.

 

Om jag vore du skulle jag ta din lärares ord med en nypa salt och använda bredare referenser för att skapa dig en helhetssyn när det uppstår oklarheter (som du gjort iom denna tråd). Oftast är elever bättre än lärare på sådant måste jag säga.

 

[inlägget ändrat 2009-08-31 15:39:35 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...