Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Men klockfrekvensen är högre, juuu....


Sten-Erik Björling

Rekommendera Poster

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar
Jonas Wikström

Men att den är snabbare än någon PPC är ju ett klart faktum!

 

Vad beträffar om AMD är snabbare, vad säger man skit samma. Utvecklingen går snabbare priserna blir lägre och Apple hamnar ännu mer på efterkälken.

 

För övrigt hörde jag något om att Cyrix skall blanda sig i igen! Någon som kan bekräfta?!

 

>> Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

>Vad beträffar om AMD är snabbare, vad säger man skit samma.

Utvecklingen går snabbare priserna blir lägre och Apple hamnar ännu mer

på efterkälken.

 

 

Eeeh, tror inte det. 2-3x snabbare vid samma klocka.1/3 trasistorer, 1/10 effektförbrukning, prova köra X86 utan fläkt... Vilken har bäst arkitektur. Dessutom är macmänniskorn snyggare och trevligare...

 

(inte så illa stavat efter x antal groggar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voff, voff, voff!

 

Skäller du nu igen? Än så länge har jag inte sett nåt test där P4 gått segrande vad gäller ALLA deltester. Nån enstaka här och där och det är alltid samma deltest dom vinner. Synd på Intel. Dom är i samma sits som Motorola. Nä, ska man lita på nån här i världen får det bli AMD och IBM! Dom kan sina saker dom...

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På mej verkar detta som om man satte Mika Häkkinen (Win 2000) att köra en Trabant (Pentium 4). Snabbt då och då men väldigt slirigt och genomgående långsammare än alla andra. Nä, sätt Häkkinen i en Porsche (Athlon).

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nixon, ge mej en "hög femma" för ditt bidrag!

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

[inlägget ändrat 2000-12-30 02:55:17 av Carl Hult]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, gillar det där om att Pentium 4 i vissa fall var lika snabb/långsam som en Pentium 200 MHz. Så här är alltså läget:

 

Motorola satsar mer på sin nallar än processorer. vilket får till följd att G4:an, om än den utan tvekan snabbaste i sin viktklass (sorry PC-lovers, that´s the ugly truth!), står och stampar på samma plats som för 1,4 år sen.

 

Intel lurar skjortan av sina kunder och köpare genom att sätta 1989 års utveckling i 2000 års processorer, vilket får till följd att Pentium 4 är som en Ferrari med bromsen ständigt ilagd.

 

AMD lanserar något som Intel, Compaq och Dell skrattar ljudligt åt men som sen visar sej skratta bättre eftersom Athlon får skratta sist.

 

IBM har byggt G3 och nåt vars namn jag inte kommer på nu, fullt kapabla att fungera i vilken persondator som helst men håller på dom av någon outgrundlig anledning. Man sätter därför i sina superdatorer och slår rekord efter rekord, utan att vi får en chans att använda dom. Nu förstår jag varför IBM kallas Big Blue, dom slår oss gula och blåa med sina metoder.

 

2000 har sett ett tronskifte, Intel får lämna salen bakvägen, Motorola har blivit fängslad i hålan, AMD har blivit kung och IBM har blivit en skuggfigur i kulisserna. Gott nytt år. 9 januari kommer ett tronskifte på mjukvarufronten...

 

/Carl

 

 

********************************************

"Opinions are like assholes, everybody´s got one"

 

Clint Eastwood

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant artikel det där..

Kanske lite väl intel fientlig..

Frågan är när AMD:s processor når sin topp. Är säkert inte långt borta med den värmeutvecklingen..

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentium 4 is doomed :=) Toppenlänk, tackar för den, killen verkar ju veta vad han pratar om även om han är snudd på hatisk mot Intel. Jag förstår honom: ny och bättre hårdvara borde förenkla livet inte bara för slutanvändare utan även programmerare och mjukvaruarkitekter såklart(han skriver själv emulatorer). Intel gör tvärt om, man förlitar sig på att proggarna ska skriva fulländad kod(man måste kompilera om alla Windows-program i som äldst Visual C++ Beta 7 eller skriva hela sk*ten i assembler för att inte söla ner rubbet !?!) istf att göra kompatibel och mer lättanvänd hårdvara när dom kommer med nåt nytt. Yes it suckz. AMD förtjänar alla lovord, och våra pengar ;-)

 

P.S. Kan ju vara en kupp av Intel och "det lilla idealistiska" MS att tvinga oss alla att byta ut hela vårt programvarubibliotek - "Office 2002 DeLuxeEdition with P4 Ultra High Speed Optimization obsolete for older Wintel garbage". Börjar bli lite för mycket som fungerar lite för bra juh D.S

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

[inlägget ändrat 2000-12-30 11:00:56 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Calle!

Skulle man sätta Mika i en P4:a skulle han hamna sist i loppet, t o m efter den där 40MHz AMD 486:a! Sen skulle han springa å gömma sig under en ek och börja gråta... Nädu Schumi rulez! Och om två år har han t o m tagit Prost "oslagbara" 56 GP-segrar!

 

Jonas: Cyrix blev uppköpta av VIA för ½ år sean, typ. Nu satsa VIA på att ta en bit av Celeron-marknaden med sin Cyrix III processor, antagligen mest på bärbara eftersom Cyrix III:an ska vara relativt strömsnål...

 

Ni (Mac-människor) är väl fullt medvetna om att AMD släpper en fläktlös Athlon på ca 1-1,5 GHz inom de närmaste par månaderna! höhö, die you bastards! Ännu ett, av de numera fåtaliga, argumenten som macioterna använder går i stöpet!

 

Hans:P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Nog vet jag om att Athlon kommer med en fläktlös variant - men detta avser fläkt på processorn vilken kommer att ersättas av rätt stora kylflänsar - och dessa måste ändå kylas ner av andra fläktar i systemet eller hur? Och vad jag vet kommer väl inte Athlon med varianter för bärbara datorer heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

En stor fördel för Mac-utvecklarna är att de inte behöver optimera programmen för så många olika varianter av processorer därute - och de kan enklare använda Altivec än de programmerare på Windows-sidan som skall använda MMX-varianterna som oftast måste programmeras in i systemen med assembler-programmering för att ge bra prestanda.

 

Du har ingen prestandaskillnad i processorer i stationära datorer och i bärbart i Mac som du har i Window-baserade datorer (mindre cache etc i bärbart vilket ger sämre prestanda).

 

Det är sant att rent prestandamässigt i vissa delar så har Athlon-processorerna gått om PPC. Men inte i sammanhang där man behöver styrkan där Altivec-tilläggen gör nytta - programsystem inom grafik och media mm är redan idag optimerade för både Altivec och flera processorer vilket innebär att dagens G4-or med flera processorer ändå är konkurrenskraftiga mot Athlon-baserade system. Och med OS X kommer det att bli ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

<i>Ni (Mac-människor) är väl fullt medvetna om att AMD släpper en fläktlös

Athlon på ca 1-1,5 GHz inom de närmaste par månaderna! höhö, die you

bastards! Ännu ett, av de numera fåtaliga, argumenten som macioterna

använder går i stöpet!!</i>

 

Vi snackar inte om fläktar på processorn, det har aldrig funnits på en Mac, utan fläktar i datorn.. ett annat argument som finns kvar för oss Macioter är Windows....

 

 

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Motorola satsar mer på sin nallar än processorer. vilket får till följd att G4:an, om än den utan tvekan snabbaste i sin viktklass (sorry PC-lovers, that´s the ugly truth!), står och stampar på samma plats som för 1,4 år sen."

 

Det går oss inget, den viktklassen som den existerar i är ju "pre-millenium" standard.

 

-----------------------------------

Whatever my one vulnerability is, I will fake a different one.

His Divine Shadow {PHX}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

>Det går oss inget, den viktklassen som den existerar i är ju "pre-millenium"

standard.

 

Och milleniumskiftet är matematiskt i morgon.

 

Face it, x86 70-tal. PPC 90-tal det är 20 års skillnad i utveckling bakom den grundläggande arkitekturen (omvänd bytordning få register mm)

 

"You're ugly - but you're my kind of ugly." - LEXX

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Notera att modernare arkitekturer lånar sig bättre till installationer med flera processorer - och den typen av datorinstallationer hör mer framtiden till - inte monoliter som ger problem med värme och svårigheter att optimera program för programmerarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din tagline (Never underestimate the power of stupid people in large groups.) är en av de bästa jag sett! :)

 

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

 

Steve Jobs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två billiga PowerPC G3 på 600 MHz i konsument-Macarna vore mums filibabba i kombination med Mac OS X.

 

Två hjärnor är bättre än en!

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

 

Steve Jobs

 

[inlägget ändrat 2000-12-30 22:06:09 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Jaja *suckar*

 

När man inte kan ta till något annat så väljer man att försvara sig med att man minsann inte behöver fläktar till G4:an.

 

Personligen skiter jag i det, jag har två burkar hemma och tro mig det är inte fläkten jag störs av. Hade jag gjort det kan jag punga ut 500 pix på ELFA för att få en ordentlig radialfläkt som inte brusar.

 

Yepp Motorola har en modernare arkitektur men det märks tamejfan inte!

 

"The pirate is soon dead"

"Harkla dig ordentligt Steve!"

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Två billiga PowerPC G3 på 600 MHz i konsument-Macarna vore mums filibabba i kombination med Mac OS X."

 

Nu drömmer du. Två billiga Athlon på 1.2GHz(styck!) i kombination med Linux eller Windows 2000 är redan på väg(fråga VIA)...

 

/PaleRider

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>När man inte kan ta till något annat så väljer man att försvara sig med att

man minsann inte behöver fläktar till G4:an.

 

Vi slipper inte bara fläktar, vi slipper även Windows, men du tycker kaske det är snyggt med en blå list på fönstrerna!!

 

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vi slipper inte bara fläktar, vi slipper även Windows, men du tycker kaske det är snyggt med en blå list på fönstrerna!!"

 

Ursäkta ? Vilket desktop kan man customisera mest ? Windows eller Mac OS ? Jag behöver knappast svara på den frågan, lika litet som att berätta vad alla fönsterhanterare kan göra under Linux. Men det står helt klart att "snyggt" som i sprucken plast är ett nyckelord för fjollan nixon...

 

/PaleRider

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj, det där gjorde verkligen ont.. Jag ska inte bromsa nästa gång jag ser PaleRider på ett övergångsställe. Du har verkligen fört ner diskutionen på en låg nivå, men jag gissar att du har slut på tekniska argument...

 

" Vilket desktop kan man customisera mest ? Windows eller MacOS ?"

 

MacOS så klart, Oprativsystemet har ju till och med stöd för olika teman, man behöver inte ens gå till en tredjepartstillverkare.. se tex http://kaleidoscope.net/schemes/schemespotlight.shtml

 

Jesus mf. MacOs kan du modifera 100xWindows, Findern kan hantera 24 bit+ Alpha på iconer och fönster. Runda genomsinliga fönster med dropshadow som tonar bort till musik ur sjärnonas krig när du stänger dom är full möjligt, vad önskar du mer?

 

Never underestimate the power of stupid Windows users in large groups.

 

/tricky dick

 

[inlägget ändrat 2000-12-31 00:56:22 av nixon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men resultatet blir tyvärr fortfarande en Linux- eller Windows-dator, inte en Mac.

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

 

Steve Jobs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...