Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetsrätt


Forever4

Rekommendera Poster

Hej

 

Visst måste det finnas särskilda skäl för att man ska kunna säga upp någon anställd? Att man kommit försent kan väl inte vara tillräckligt med skäl (om man jobbar med att dela ut reklam, finns väl andra jobb där försening kan vara värre), även om man är visstidsanställd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man kommit försent kan väl inte vara tillräckligt med skäl

Det beror ju på om det sker upprepade gånger och du fått upprepade varningar/anmärkningar kring det eller inte.

 

Här är en artikel kring liknande fall som kanske kan vara av intresse

http://sydsvenskan.se/lund/article144094/Sen-ankomst-ovanligt-skal-for-uppsagning.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det står nåt speciellt i anställningsavtalet om just att det skulle vara extra känsligt med arbetstiderna. Dock var det visstidsanställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen ganska enkelt.

 

1. Dokumentera varje händelse (vad som har hänt och när det har hänt)

2. Första gången ger du personen muntlig varning OCH säger att upprepade förseelser kan äventyra anställningen (VIKTIGT).

3. Sedan skriftliga varningar, där det också framgår att anställningen kan äventyras. Hur många skriftliga varningar du vill ge är upp till dig, det finns egentligen inga regler.

4. Säg upp personen, med hänvisning till varningarna.

5. Meddela den fackilga organisationen, som givetvis kommer ha synpunkter och det är just därför du måste ha allting väldokumenterat. Facket kan välja att dra ärendet till AD och dom älskar dokumentation. Den som har mest/bäst dokumentation har störst chans att gå hem med ärendet.

6. Hantera ALL personal på samma sätt. AD och facket gillar INTE att man ger varningar till viss personal, men inte till annan som beter sig på samma sätt, de ser detta som att du vill bli av med just den personen. Uppskattas inte.

 

Några saker som gör att AD direkt ger arbetsgivaren rätt:

- Personen har varit våldsam och/eller hotat annan personel eller kunder

- Personen har stulit saker på arbetsplatsen

- Personen har varit illojal (kan vara svårt att bevisa ibland)

 

Anser AD att personen "bara" misskött sina arbetsuppgifter, kan de ålägga att företaget ska utbilda och/eller omplacera personen till arbetsuppgifter som personen klarar. När det gäller arbetstider så är det en stor gråson. Vissa arbeten kräver 100% tidpassning medan andra är helt okänsliga. Även här kan AD anse att man ska omplacera och/eller ändra arbetsuppgifter. Eller anser de att personen ska sägas upp.

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-29 08:56:31 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju inte kommit försent mer än ett fåtal gånger så det finns inte alltför mycket att dokumentera faktiskt. Kan tänka mig att känsligheten när man delar ut reklam är rätt så låg när det gäller tider. Merparten av de jag delade ut till kom ändå inte hem förrän jobbet slutat klockan fem så om de fick sin reklam klockan 14:00 eller 14:10 kan nog inte spela nån stor roll.

 

Och några varningar, varken muntliga eller skriftliga, fick jag aldrig. Nu var jag visstidsanställd dock, och det ska tydligen innebära sämre anställningstrygghet av nån anledning.

 

Kan även avslöja att en annan person kom ännu senare än mig till jobbet den dagen som blev min sista dag.

 

Företaget vi jobbade på hade flyttat kontoret och folk hade svårt att hitta dit. Jag åkte först till deras gamla kontor för att se om de hade satt upp en lapp där med en karta som visade var deras nya kontor låg, men det hade de inte. Sedan fick jag felaktiga vägbeskrivningar av en kollega som gjorde att jag åkte en halv stadsdel åt fel håll och letade.

 

Men till slut hittade jag.

 

Killen som kom ännu senare än jag har vad jag vet inte fått sluta, trots att han alltså var ännu mer sen. Jag hade precis kommit från deras nya kontor och var på väg till mina första utdelningställen när han kom förbicyklandes och desperat frågade om väganvisningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och några varningar, varken muntliga eller skriftliga, fick jag aldrig.

 

Inte ens tillsägelse, om att du kommer för sent? Om du inte fick reda på att din anställning kan äventyras, så har din chef i princip bara sagt "fy på dej", men det kommer dom inte långt med.

 

Nu var jag visstidsanställd dock, och det ska tydligen innebära sämre anställningstrygghet av nån anledning.

 

Tvärtom. Att säga upp en visstidsanställd är lika svårt som att säga upp en tillsvidare anställd, om inte svårare. En tillsvidareanställning är i princip bara garanterad lika långt fram i tiden som utsägningstiden är, en visstidanställning är garanterad den period det står på ditt anställningsavtal.

 

Det handlade inte om en provanställning? De 6 första månaderna är i princip alltid provanställning, men det ska i så fall framgå av ditt anställningsavtal. En provanställning kan endast övergå till en tillsvidareanställning, inte en visstidsanställning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...