Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur återfår jag XP efter Vista-uppgraderingen?


JBear

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny dator med två hårddiskar.

En C för program.

D för filer.

På C låg XP installerad och jag köpte datorn med rätt till upggradering till Vista - som jag gjorde när skivan skickades ut.

 

Nu har jag alltså två cd-skivor:

Windows XP Home Edition "Innehåller Service Pack 2"

 

Och Vista-skivan "Windows Vista Home Premium Uppgradering".

 

Jag tycker Vista var en besvikelse och har också tagit in Windows 7 beta i burken från Microsoft.

 

Men NU vill jag bara tillbaka - till XP.

 

Hur gör jag.

(Tilläggas kan att jag inte hittar nyckeln till XP-skivan, alltså nummerkoderna - men det får antingen JME-Data som sålde eller Microsoft hjälpa mig med, det är inte problemet).

 

Jättetacksam för en steg för steg-beskrivning av återställning till XP, alltså.

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge Vista lite tid, det är bättre än XP. XP är gammalt. Grunden är att INTE köra som admin, då är Vista en trevlig upplevelse.

 

Men men, smaken är som baken, vill du backa några år så kan du göra det.

 

Men - du har ju redan en tråd aktiv i ämnet?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1156977

 

Det är bara att blåsa ut Vista, dvs formatera hårddisken, och installera XP och hoppas att alla drivrutiner hittas men det ska ju inte vara något problem iochmed att du har haft XP på datorn. Dvs starta upp med XP-skivan i datorn, formatera måldisken och installera.

 

Se bara till att spara undan alla filer du vill spara till annan hårddisk. Glöm inte epost och bokmärken som inte sparats bland dina dokument.

 

Som sagt, Vista tycker jag fungerar bättre, det är inte minst säkrare iochmed att man inte måste vara Admin hela tiden för att det ska fungera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckeln bör sitta på en etikett på din dator. Gör den inte det är du nog rätt rökt. Det är ju den som är ditt bevis på att du har en licens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska få fart på Vista då, tycker den är seg.

Jag har dessutom både nyckel och skiva där, så jag kastar ut nästa intelligenta fråga:

 

Hur installerar jag om VISTA istället? Så den får sprutt.

Och sen ska jag prova att inte vara admin när jag använder de.

 

PS: Windows 7 har jag som betatest på samma dator. Vad gör man med DEN tycker ni? (Och hur gör man det - om man nu t ex ska ta bort den).

 

Tusen tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sätt som ovan - in med skivan i datorn, formatera och installera om.

 

Om du installerar om Vista kommer boot-hanteraren som gör det möjligt att starta Win7 försvinna, sedan kan du i Vista bara formatera om den partitionen Win7 ligger på.

 

Det är inte svårare än så.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Jag fick lite problem med att skivan inte var första boot-alternativet men det är fixat nu.

[inlägget ändrat 2009-08-28 15:01:35 av JBear]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...