Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virusdefinition


LaserLasse

Rekommendera Poster

Om jag förstått saken rätt är ett virus en oönskad aktivitet som försöker ändra något på datorn.

 

Ett sådant virus plågas jag av så fort jag använder Outlook Express. Ständigt poppar det upp en ruta som säger att Outlook kan kopmprimera filerna och att det tar några minuter. Jag kan välja att svara ja eller avbryta.

 

Viruset vill alltså bearbeta mina filer och tvingar mej att flera gånger, vid varje tillfälle jag använder outlook, klicka på popuppen.

 

Det som gör det hela till ett virus är att det inte finns nån knapp "visa inte detta igen" eller något annat sät att bli av med eländet.

 

På den tiden man sparade på 1,44 MB disketter kanske komprimerings-funktionen var menigsfull men nu har vi ju uppåt miljonen gånger större lagringsutrymme.

 

Vet någon hur jag blir av med eländet? Är det någon som håller med mej i min definition av virus?

 

sign: Datorterroriserad.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definition av virus:

Datorvirus eller datavirus är små datorprogram som sprider sig genom att lägga en kopia av sig själva inuti andra program, värdprogram, på sådant sätt att koden körs då värdprogrammet körs
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorvirus

 

Så vitt jag förstår så har du ett problem med någon inställning eller liknande i Outlook Express. Jag har aldrig använt Outlook Express så jag kan inte hjälpa dig. Jag föreslår att du skriver om ditt problem i forumet för epostprogram:

//eforum.idg.se/threads.asp?forumId=444

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komprimering i det här fallet är att Outlook tar bort de brev du har raderat.

 

Nog för att det finns gott om hårddiskutrymme, men Outlook är inget optimalt sätt att lagra brev på. Det är vansinnigt långsamt att söka i Outlook när du börjar få några hundra MB. I dag när SQL-servrar är gratis så borde verkligen genomsnittsanvändaren använda dem mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OE är inställt på att utföra detta när programmet har öppnats drygt 100 gånger. Väljer du att komprimera så försvinner rutan, vill du inte komprimera så kan man nollställa antalet öppningar i registret

 

1. Close Outlook Express and all message windows.

2. Click Start, click Run and type without quotes "regedit".

3. Navigate to this key

 

HKEY_CURRENT_USER\Identities\{GUID}\Software\Microsoft\Outlo ok Express\5.0

 

where GUID is the long number used for your Identity.

4. In the right-hand pane, double-click "Compact Check Count", then change the value to zero.

5. Close regedit and restart your computer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det som jag lagt i mappen Borttaget och sedan tagit bort därifrån ändå finns kvar någonstans? (syns inte i papperskorgen iaf)?

 

Vad är SQL? Någon fysisk burk som kostar pengar?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Identity är det sifferraden (där bokstäverna OEM ingår) som man hittar om man går in på "Start" och högerklickar på "Den här datorn" och väljer egenskaper?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Flyttar tråden till forumet för Epostprogram

 

Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det som jag lagt i mappen Borttaget och sedan tagit bort därifrån ändå finns kvar någonstans? (syns inte i papperskorgen iaf)?

 

Ja, allt ligger kvar i sin ursprungsmapp (inkorgen exempelvis) tills du väljer att komprimera. Outlook använder ett sätt att lagra mail som är väldigt tidskrävande, i synnerhet när man har många mail.

 

Man kan säga att Outlook använder två filer per mapp. Först en fil som helt enkelt innehåller alla mail direkt efter varandra. Sedan en fil som har en innehållsförteckning över mailen.

 

Innehållsförteckningen är naturligtvis mindre än filen som innehåller alla mail och därför lättare att jobba med. I innehållsförteckningen finns datum, till och från, ärende, positionen i den stora filen med alla mail samt en flagga som talar om ifall du har raderat mailet.

 

Ifall innehållsförteckningen säger att mailet är raderat så visas det inte i Outlook, men det finns fortfarande kvar i den stora filen, och du kan exempelvis se det om du öppnar filen i ett annat program.

 

Att ta bort mail ur den stora filen är tidskrävande, och därför görs det inte direkt när du raderar (för du vill ju inte sitta och vänta flera sekunder då på att mailet ska tas bort) utan i stället görs det när du väljer "Komprimera".

 

 

Vad är SQL? Någon fysisk burk som kostar pengar?

 

SQL är, förenklat, en teknik för att lagra data på ett smart sätt, så det går lätt och snabbt att söka och bearbeta. En SQL-server är ett program som låter dig lagra data på detta vis. Exempel på sådana program som är gratis är MySQL och Postgres. Sen finns det andra SQL-servrar som kostar pengar, exempelvis MS SQL Server och Oracle.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag börjar fatta. Komprimera betyder alltså i det är fallet inte att filerna blir mindre utan att antalet raderade filer färre? (Borde heta utgallra?)

 

Men min irritation kommer av att jag INTE upplever någon långsamhet med mailen på något sätt. Popuppen kommer och stör fast jag är nöjd. Det enda som tar tid är antivirusscan när mailen kommer in. Jag känner noll behov av snabbare filsökning eftersom jag sorterat allt i olika mappar och har full koll.

 

Men om jag kör komprimeringen så är väl allting som förut? Det kan ju bara vara mariginella tidsvinster för programmet att slippa bläddra förbi det lilla antalet raderade fielerna eftersom jag måste spara så gott som all korrespondens.

 

Annars är det det klassiska problemet med OE att det är svårt (näst intill omöjligt) att på ett bekvämt sätt flytta mailen när man t ex byter dator. Men det snabbas väl inte upp om jag komprimerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske jag börjar fatta. Komprimera betyder alltså i det är fallet inte att filerna blir mindre utan att antalet raderade filer färre? (Borde heta utgallra?)

 

Jo, filerna blir mindre. Varje mapp har en fil för alla sina mail. Säg till exempel att du har 10 mail i inkorgen som är 1 MB stora styck. Då är alltså inkorgsfilen 10 MB.

 

Så flyttar du 4 av dessa mail till en annan mapp. Den andra mappens fil kommer då att öka med 4 MB, men inkorgsfilen är fortfarande 10 MB eftersom de 4 mailen bara är märkta som raderade i filen, men de ligger fortfarande kvar.

 

När du sedan väljer att komprimera så kommer de att försvnna från inkorgsfilen, och den minskar till 6 MB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Min förvirring berodde på att jag inte förstod att en mapp också kan kallas för fil. När jag skrev filer menade jag de enskilda mejlen. Dessa blir alltså inte komprimerade och det behöver inte ta extra tid för uppackning när jag vill läsa dom.

 

Inget Zippande är alltså inblandad och jag har lärt mig att utgallring av filer också kan kallas komprimering.

 

Nu ska jag låta MS ta bort mejlfilerna från mappfilerna som alltså blir mindre till innehåll utan att det blir en massa ihoppressade (komprimerade) mejl.

 

Man lär så länge man har PC (Perfect Catastrophy)

 

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...